dinsdag 31 juli 2012

Zwolle

Ik moest dus voor onderzoek mij melden in Zwolle. Wat mijn oncologisch verpleegkundige ook melde dat mijn verdere behandeling in Zwolle zou plaats vinden. Dit houd in, de onderzoeken en de behandelingen. De behandelingen bestaat uit Chemo/radiotherapie tegelijk. Als dit achter de rug is krijg ik nog een operatie om de tumor weg te halen.
Vrijdag 20 Juli moest ik eerst naar het ziekenhuis in Meppel om een contrast vloeistof (Telebrix) op te halen, want ik krijg eerst weer een paar onderzoeken. Een PET-scan en een orale-endografie.
Voor de PET-scan moest ik al op zondag beginnen met de contrastvloeistof. 07:00 uur opstaan om het eerste flesje te verdelen over 3 longdrink glazen. Dit mocht in aanvullen met water. Ik heb om 07:05 uur met mijzelf geproost op het begin van mijn beterschap, wat natuurlijk nog een heel lang traject is. Dit moest ik bij iedere maaltijd innemen. Aan het eind van de middag hebben we met z'n 6en lekker gebarbecued bij Joost en Majella thuis.
De volgende morgen reed Jurjen ons naar Zwolle en moest ik mij om 10:15 uur melden poli P0.03. Dit is de afdeling nucleaire geneeskunde. Hier gebeurde de PET-scan (Positron Emissie Tomografie). Dit is een techniek om de glucose-stofwisseling in het lichaam in kaart te brengen . Bij ontstekingen en tumoren is dit beeld gestoord. Voor de PET-scan kreeg ik eerst een radioactieve vloeistof FDG (Fluor-18-glucose) in mijn aderen toegediend. Dit moest eerst goed in mijn weefsel terecht komen en ik moest een uur lang rustig liggen op bed. Na een half uur kreeg ik nog een hoeveelheid contrastvloeistof te drinken. Om 11:15 uur ging ik de scan in. Dit duurde alles bij elkaar 45 minuten. Tevens is er ook weer een CT-scan gemaakt.
Na afloop van de scan moest ik nog even blijven om te kijken hoe mijn reactie is op de spullen die ik toe gediend kreeg. Dit duurde ongeveer 15 minuten. Tijdens dit kwartiertje kreeg ik een kopje koffie met biscuit. Dit waardeer je wel, want je bent behoorlijk gammel. Op de terugweg kreeg ik weer praatjes. tenminste dat vond Jurjen. Op de heenweg was ik behoorlijk stil. Klopt ook wel, want ik was behoorlijk zenuwachtig.
Op vrijdag 27 Juli moest ik weer naar Zwolle. Nu voor een orale endo-echografie. Dit onderzoek had ik al eens gehad in Hoogeveen en was niet goed bevallen. Tenminste, ik heb vrij lang last gehad van mijn strot en deze was net weer wat goed. Gelukkig kreeg ik een sedatie (roesje). Ik moest mij om 11:05 uur melden bij de poli en om 11:15 uur op de afdeling endoscopie. Om 11:15 uur werd ik naar binnen geroepen en ging men mij voorbehandelen voor de scoop. Het infuus kreeg ik in mijn hand en vervolgens een verdovende spray in mijn keel. Dit is geen prettig gevoel, aangezien je de neiging krijgt dat je strot dicht zit. Dit was maar van korte duur. Vervolgens stelde mijn MDLarts in Zwolle zich voor. Het volgende moment dat ik mij herinner was dat ik wakker werd op de dag afdeling. Ik heb van het hele onderzoek niks gemerkt. Het hele onderzoek duurde 30 a 45 minuten en de scoop heeft een doorsnee van 1 cm.. Het was maar goed dat ik een roesje kreeg. Na een kwartiertje bijkomen kwam de verpleegkundige eraan en die vroeg of ik iets wilde eten. Nou dat ging er est wel in, want mijn laatst genuttigde voedsel was die avond ervoor om 22:00 uur. Om 13:30 uur kon Leida mij weer van de dagverpleging ophalen. Nu maar wachten op woensdag 1 Augustus voor de uitslag van de PET-scan en de orale endo-echografie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten