woensdag 1 april 2015

!!!!! deel 2

1 april 2015.

Eindelijk een rustige dag. Dit is niet bedoeld dat ik de andere dagen te druk vind, integendeel. Alles wat ik doe, doe ik met gigantisch veel liefde en ik ben natuurlijk erg blij dat ik het kan doen. Een keertje lekker uitslapen is heerlijk. Het is anders niks voor mij om lekker op bed te chillen. Wel was er een onverwachtse verplichting en dat was de telefoon aannemen. Het was de afdeling endoscopie van de Isala kliniek. Men wilde wat informatie over mij een even wat bespreken. De bespreking ging over het feit, wanneer men een scope zou doen bij mij en men komt erachter wat er aan de hand is of men dan gelijk een behandeling kon doen. Er zijn twee opties. Optie 1 is een oesophagusdilatatie. Dit voor de kenners van de behandeling. Voor de niet kenners betekend het, oesophagus (slokdarm) en dilatatie (verwijding). Heel erg simpel dus een verwijding van de slokdarm. Dit gebeurt door middel van oprekken. Meer in detail zal ik niet treden. Dit zal gebeuren wanneer er veel wondweefsel in mijn slokdarm zit en het moet natuurlijk ook kunnen. Er zal een kans zijn (klein) dat er een gaatje komt in de slokdarm en dan ben ik verder van huis. Wat er dan zal gebeuren weet ik niet, maar er zal dan waarschijnlijk een spoedoperatie aan te pas komen. Optie 2 is het plaatsen van een stent. Voor de niet kenner betekend het dat men een metalen buisje gaat plaatsen in mijn slokdarm. Dit zal gebeuren wanneer er toch weer veel tumorweefsel aanwezig is. Dus mijn tumor is dan weer aan het groeien. Men wilde dus weten van mij of er dan ook gelijk een behandeling mocht plaats vinden en daar heb ik mee ingestemd. Er is een grote kans dat men dit nog deze week zal doen, maar daarover heb ik nog geen bevestiging. Weinig tot geen tijd om na te denken. TOP. Het ontbijt ging er in met 1 reactie in het begin. Daarna is de boterham in mijn maag verdwenen. Ook de koffie en de koekjes zijn erin gebleven. Aan het eind van de ochtend belde Majella om te vragen of ik haar op wilde halen. Iets wat ik natuurlijk met grote liefde doe. Helaas is de lunch er niet goed in gegaan en grotendeels in het toilet verdwenen i.p.v. in mijn maag. Nog snel wat andere dingetjes regelen en om 13:30 uur was ik in Meppel. Daar klonk het allemaal goed. Eerst even een bakkie doen aan De Citroenvlinder en toen de autosleutels inleveren, zodat Majella lekker mobiel is. Vanavond zal ik haar weer terug brengen en ik hoop dat het snel beter word. Voor de rest van de dag mijn lichaam laten rusten voor de komende periode, want ik weet niet wat voor een impact alles heeft op mijn lichaam.

2 april 2015.

Het avondeten van gisteravond is er goed in gegaan en dat was natuurlijk heel erg prettig. Vanmorgen werd ik wakker rond 08:00 uur en een klein poosje later rond 08:30 uur ging de telefoon. Ik had gelijk door dat dit het ziekenhuis was en dat klopte ook. Men kwam mij vertellen wanneer ik behandeld zal worden. TOP, TOP, TOP. Morgenmiddag om 12:30 uur lig ik in het ziekenhuis voor de behandeling, zoals ik die gisteren al had gemeld. Alles gebeurd terwijl ik een sedatie (roesje) krijg. Natuurlijk moet ik zelf ook snel het een en ander regelen en dat is inmiddels gebeurd. Afzeggen van mijn onco fysio, vervoer regelen enz.. Rond 10:00 uur kwam onze buurvrouw Lisanne ons de tickets brengen en de paaseitjes. Ik heb alles nu onder controle en zal alleen nog even een paar mensen bellen of Appen.De dag is verder rustig verlopen. Wel ben ik aan het eind van de middag naar Majella gegaan om daar even gezellig met elkaar te praten. Het avondeten ging er net als het ontbijt en de lunch er moeilijk in. Wel de koffie en een flesje voedingsdrinken, die ik nog over had van de sonde periode, gingen er wel in. Ik ben er rond 21:15 uur in gegaan voor de nachtrust.

3 april 2015.

Vandaag is het zover. Hopelijk kan ik vanavond weer normaal eten en drinken naar binnen werken. Ik heb een goede nachtrust achter de rug en voel mij goed. Ik stond op even na 08:00 uur. Helaas geen ontbijt. Niet dat het niet wil, maar voor het onderzoek en de behandeling moet ik nuchter blijven. De reden hiervoor is dat er anders kans is, wanneer ik moet overgeven er voedselresten in mijn longen kan komen en daardoor zou kunnen stikken. Rond 11:30 uur word ik opgehaald door Yvonne en samen met Leida ga ik dan naar Zwolle. Ik mag zelf niet rijden, omdat ik een sedatie heb gekregen en dat zal na de behandeling de reactie geinvloeden. Tot op dit moment ben ik nog niet zenuwachtig en denk ik, laat maar komen. Het is nu tijd voor de wasstraat waar ik veel tijd voor heb. Verder heb ik geen verplichtingen tot aan de reis naar het ziekenhuis. IK GA ERVOOR. Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor alle goede sterkte wensen en dat men aan mij en Leida denkt. Allemaal top bedankt. Het is bijna zover. Het is 11:00 uur. Tas is klaar voor als ik toch nog moet blijven. Iets waar we niet van uit gaan. Kom maar op met de behandeling, ik ben er klaar voor. Rond 13:30 uur werd ik opgenomen en men heeft mij klaar gemaakt voor de behandeling. Infuus aansluiting voor de sedatie. Uiteraard ook even mijn bloeddruk opgenomen en tot mijn verbazing viel het reuze mee. Bloeddruk was 135/82 en hartslag was 82. Wel is mijn zuurstof te laag. Wat normaal op 100% moet zitten zat ik op 92%. Nu weet ik ook waarom ik een aantal moeilijkheden heb. Ben kortademig en ik heb het snel koud. Dit alles komt door de laatste bestraling. Een stukje van mijn longen is toen ook bestraald. Hoe laat het was dat ik naar beneden werd gebracht weet ik niet, maar om 14:45 uur kwam ik weer wat bij uit de sedatie. Ik ben gigantisch duf. Op een gegeven moment heb ik gevraagd aan de zuster of ze Leida wilde ophalen en dat was geen probleem. Wat was ik blij toen ik haar weer zag. Ik heb een kopje water gedronken en een klein beetje vla gegeten, wat er goed in bleef. Rond 15:30 uur mocht ik naar huis. Yvonne bedankt voor het rijden, want dit kon en mocht ik niet. Ik heb veel last van mijn keel, van mijn kaken en van maagzuur. Ik lag er erg vroeg in, want ik ben ontzettend moe.

4/5 april 2015.

Zaterdag. Ik heb een hele slechte nachtrust gehad met veel pijn in mijn lichaam. Ik weet wel waardoor het allemaal komt. De pijn in mijn kaken komt doordat ik gigantisch hard op een bijtring heb gebeten. Die bijtring krijg je in je mond om te voorkomen dat je de giga dure scope slangen niet kapot bijt en men kan dan makkelijker met de scope naar binnen. Het hoort erbij. De pijn trekt op een gegeven moment naar boven en krijg je hoofdpijn. De pijn in de keel komt doordat men met een aantal scopes naar binnen zijn geweest. Ook een behoorlijk dikke in mijn beleving. De maagzuur komt doordat er nu een open opening is naar mijn maag. Halverwege de middag voelde ik mij een stukje beter. Ik was gigantisch blij dat Majella belde. Natuurlijk heb ik energie om naar haar toe te gaan en dat hebben we ook 's avonds gedaan. Ik kreeg een erg goed gevoel. Toch was ik nog erg vermoeid. Voor een paar mensen had ik de energie om de telefoon op te pakken. Sorry voor alle andere, maar mijn Leida kan het verhaal ook goed vertellen. Na het bezoek, wat ik erg leuk vond, ben ik toen we weer thuis waren naar bed gegaan.
Zondag. Ik heb een erg goede nachtrust achter de rug en stond op om 10:30 uur. Ik voel mij al stukken beter dan gisteren. De pijn in mijn kaken is bijna over en de keel voelt ook al een stuk beter. Vandaag heb ik het eerste vaste voedsel gegeten. Het was wel een koekje bij de thee en die is er goed in gegaan. Uiteraard is er weer mijn weegmoment en natuurlijk ben ik afgevallen. Ik ben nu 75 KG. zwaar. Vandaag ga ik ook mijn eerste boterham eten, maar nu eerst nog even een bakje vla. Vanmiddag komen hopelijk JoMaJuSe op visite. Ik kijk er erg naar uit. Inderdaad kwamen JoMaJuSe en ik vond het heel erg fijn. Natuurlijk eieren verstopt in de tuin en wat kan Juno en Sepp gigantisch zoeken. Een dag voordat ze bij ons gingen eieren gingen zoeken hebben ze bij Majella in het ziekenhuis eieren geverfd.Hier het resultaat van alle twee de dagen.





















 

































 Je ziet dat ze echt genieten en dat vind ik heel erg mooi. De concentratie bij het eieren schilderen spat eraf en de blijdschap van weer een chocolade ei is leuk. JoMaJuSe hebben bij ons gegeten en ik ben er nog niet aan toe om een boterham te eten. Dat zien we morgen we.

1 opmerking:

  1. Dag Rudy,
    Wat een toestanden allemaal. Een mens moet heel wat doormaken in zijn leven. Ik hoop zo voor jou dat je nu een fijnere tijd tegemoed gaat, wat slikken betreft met het eten, dan voorheen. Ik hoop dat je ondanks alles toch nog een fijne pasen hebt. Ik wens je heel veel sterkte toe, en ik hoop dat je nu een fijne tijd tegemoed gaat zodat je van een mooie zomer kunt genieten.
    Groeten:
    Dirk.

    BeantwoordenVerwijderen