maandag 24 november 2014

Voorbereiding op bestraling

24 november 2014.

Het is vandaag zover. Vandaag is de voorbereiding van de bestraling die volgende week begint. Eerst even de ochtend. Ik stond op om 07:30 uur. Ik voelde mij een beetje raar, maar dat kwam door een droom die ik vlak ervoor had. Ik was met Sepp aan het wandelen toen ik even in slaap was gevallen. Sepp zat op mijn schoot en toen ik weer wakker werd was hij weg. Ik in paniek, maar gelukkig was het een droom. Ik voel mij redelijk oké. Wel wat last van een gevoel dat alles verstopt zit. Ik kom daar maar op een manier achter en dat is het ontbijt naar binnen werken. Gelukkig ging dat redelijk, dus ik heb toch weer 2 boterhammen naar binnen gekregen. Na de wasstraat zijn Leida en ik naar Joep en Joris gegaan om hem van eten te voorzien. Ze zijn blij als wij er weer zijn. Vandaag komen JoMaJuSe ook weer thuis. Jammer genoeg kreeg ik gisteren het bericht dat Juno wat koorts heeft. Erg sneu nu ze een weekendje weg zijn geweest. Gelukkig heeft ze toch nog even in het zwembad kunnen spelen. Mijn vriendinnetje vind dat geweldig leuk. Hopelijk is ze gauw weer de ouwe Juno. Kom deze week wel even kijken hoe het met haar gaat. Tijd voor de boodschappen en daarna de koffie. Na de koffie ga ik mij douchen, want voorlopig komt daar de eerste drie weken niet veel van. De belijning die ze vandaag op mijn lichaam gaan tekenen mag er niet af, want dat is erg cruciaal voor de plaats van bestraling. Natuurlijk mag ik mij wel wassen en mijn haar wassen. Het is niet zo dat ik na drie weken met een heleboel van die blauwe vliegen om mijn lichaam rond loop (hi, hi). Vanmiddag om 13:00 uur moet ik bij mijn radiotherapeut zijn voor een intake gesprek en daarna ga ik de CT-scan in voor de plaatsbepaling. Daarna ben ik wat dat betreft klaar. Hopelijk blijft het goed zitten tot aan volgende week maandag. Het is 14:30 uur en we zijn weer thuis. De belijning zit weer op mijn lichaam. Dit is een erg precies werkje. Het is geen Rembrandt, maar wel veel belangrijker. Ik kreeg eerst kleine lijnen en op de snijpunten plakte ze loodkogeltjes. Daarna ging ik de CT-scan in en konden ze zo precies de plaats bepalen waar er bestraald moet worden. Als alles er goed uitziet dan komt er een dikkere belijning van groene inkt. De loodkogeltjes halen ze weer van mijn lichaam. Daarna worden er nog een paar foto's gemaakt van hoe ik erbij lig. Tijdens de bestraling moet ik weer precies zo liggen. Mijn radiotherapeut vertelde dat hij de dosering van bestraling lager wil doen als de vorige keer. De bestralingseenheid is Gray. Hoeveel ik nu krijg weet ik niet, maar dat zal ik vragen als men mij gaat bestralen. Verder hebben we nog een paar andere opties besproken, maar daar wil ik nog niet op vooruit lopen. Mijn radiotherapeut hoopt dat het nu ook weer lang zal duren en hopelijk nog langer voordat er weer reactie komt van mijn tumor. Hij is in ieder geval wel positief en daar houden wij ons aan vast. Straks komen JoMaJuSe bij ons voor een bakkie. Doordat JoMaJuSe en Jurjen bleven bij ons eten en het was weer een oude gezellige boel aan de volle tafel. Het avondeten ging er redelijk in, maar bij de rookworst kreeg ik toch weer reacties. Mijn vriendje Sepp blijft bij ons slapen vannacht en morgen kan ik dan ook leuke dingen doen met hem. Er staat in ieder geval iets in mijn planning wat ik nog wil doen. Om 08:45 uur ben ik naar moe maar tevreden naar bed gegaan.

25 november 2014.

Het was even na 08:00 uur dat ik mijn vriendje deze ochtend hoorde en een klein poosje later heb ik hem eruit gehaald. Het ontbijt ging er niet zo geweldig in. Wel heb ik vanmorgen voor het eerst sinds dagen weer een goede stoelgang gehad. Dat zit mij ook dwars. Regelmatig moet ik even naar het toilet om de anti peristaltische beweging kwijt te raken. Deze ochtend zal bestaan met spelen met Sepp. Ik ga na de koffie een eindje fietsen met hem. Het is goed weer en ik weet zeker dat hij het erg leuk vind. Vroeger deed ik dat ook vaak met Juno en nu dus met Sepp. Samen op de fiets terwijl het al behoorlijk fris is. Hij keek zijn ogen uit. Ik ben samen even bij mijn therapeute geweest om te vertellen wat er precies staat te gebeuren de eerst komende weken. Ook even langs de assistent van
 mijn huisarts geweest om te vertellen hoe het er voor staat. Toen wij weer terug waren mocht 
meneer de laatste 100 meter zelf sturen. Wij doen het wel veilig. Gelukkig wonen wij in een rustige 
buurt, anders kan dat niet. Meneertje vind het mooi om te toeteren. Het ontbijt ging er redelijk in. In
 het begin wel wat reactie, maar na een toiletgang
 ging het een stuk beter. Na twee boterhammen 
even een kommetje vla wat er goed inging. Vanmiddag kan ik niet rusten, want er komt een 
monteur langs. Dit ga ik dus vanavond doen, of 
de monteur moet op tijd komen. Het is nu 14:25 uur 
en de monteur is er weer vandoor. Ik ben weer wat
 wijzer en er word weer een nieuw apparaat 
opgestuurd. Het is chilltime voor de rest van
 de dag. Vanavond weer kijken naar mijn cluppie,
  Het avondeten ging er redelijk goed in. Wel wat reacties maar daar was mee te leven. Na de middagslaap van Sepp, komt hij altijd beneden met een paar autootjes van biermerken. Ik vind het zelf ook hele mooie leuke autootjes, ook mede ik best wel wat over bier zelf heb. Heel veel etiketten en bierglazen. Het lijkt mij leuk om nog meer autootjes te hebben, dus als iemand nog zoiets heeft en doet er niks mee ben ik de man. Soms heb je bij aanschaf van bier zo een dingetje cadeau erbij. Ik zou zeggen denk eens aan mij. Na het eten heb ik mijn vriendje weer naar zijn zus gebracht. Het laatste stukje mag hij dan weer rijden. Eigenlijk meer toeteren. Weer een dag voorbij. Tot morgen.

26 november 2014.

Het was vanmorgen 08:00 uur dat ik wakker werd van de wekker van Leida. Ik had er nog geen zin in om eruit te gaan. Ik voel mij verder goed, zeker na een half uur toen ik als de gesmeerde bliksem naar het toilet moest. Even na 09:00 uur ben ik eruit gegaan. Even ontbijten als dat er goed ingaat en de wasstraat in. Ik heb voor vandaag niks in de planning, alleen ga ik alvast mijn taxi vervoer regelen voor aanstaande maandag. Het ontbijt ging er redelijk in. Wel een paar reacties die erin bleven. Na de koffie kreeg ik telefoon vanuit Zwolle. Het was de dochter van mijn grote maatje Lammert. Ik schrok heel erg hevig dat zij mij mededeelden dat Lammert is overleden. Ik heb vorig jaar met Lammert in het ziekenhuis gelegen en sinds die tijd zijn wij vrienden geworden. Het leeftijdsverschil maakte niks uit. Ik hoop dat hij vredig is ingeslapen. Natuurlijk gaan mijn gedachten uit naar zijn vrouw en familie. Na het telefoontje was mijn eerste gedachten dat ik het geweldig vind dat ze mij dit slechte nieuws vertelden. Lammert slaap zacht, ik denk aan je.
De lunch ging er met veel moeite in. Links en recht behoorlijk wat reacties. Ik had er weer melk bij gedronken. Even laten een glas water gedronken en dat ging in ieder geval wel beter. Na de lunch ben ik gaan rusten. Na de middagkoffie even een kaart op de bus doen en daarna lekker aan de wandel. Vlak voor 17:00 uur was ik weer thuis. Het avondeten ging er met moeite in. Toch is er genoeg ingekomen. Na het avondeten lekker chillen, totdat ik naar bed ga. Tot morgen.

27 november 2014.

Hallo lieve mensen. Vanmorgen stond ik op even iets na 08:00 uur. Ik heb een goede nachtrust gehad en ik voel mij goed. Alle twee de boterhammen zijn erin gebleven. Wel een paar reacties, maar die heb ik weg kunnen slikken met water. Op dit moment is dat voor mij een wondermiddel. Tijdens de wasbeurt keek ik in de spiegel en zag dat de belijning voor de bestraling al op sommige plekken behoorlijk al was versleten. Na de wasstraat heb ik gelijk radiotherapie gebeld met de vraag of het verstandig is om de belijning bij te werken. Het is nu bijna 3 dagen geleden dat het erop is geplaatst en ik moet nog 4 dagen wachten voordat men begint met de eerste bestraling. Het was goed dat ik belde en vanmiddag kan ik om 14:00 uur terecht bij radiotherapie. Ook weer iets waar ik mijn pet voor afneem. Super snelle reactie. Tevens heb ik toestemming gevraagd voor taxi vervoer bij mijn zorgverzekeraar. Dit was geen probleem en straks ga ik dus het taxi bedrijf bellen voor de eerste afspraak. Het is 10:00 uur dus koffietijd. Na de koffie even een boodschapje gedaan en toen ik thuis kwam de lunch nuttigen. De lunch ging er niet geweldig in. Veel reacties van de slokdarm en er is dan ook niet alles in gekomen. Ik merk zo langzamerhand dat ik er aan toe ben. Gelukkig is het bijna zover. We gaan ervan uit dat het alleen maar beter kan worden. Even voor 14:00 uur was ik in Zwolle om de belijning weer beter zichtbaar te maken. Nu kan ik er wel tegen tot maandag.Toen ik klaar was en naar huis ging kwam ik een oud collega (Gerda) tegen. Uiteraard even een poos met haar staan te praten. Op de heen- en terugweg had ik iedere keer oprispingen die ik niet kwijt raakte. Dan maar een parkeerplaats opzoeken om alles eruit te gooien. De rest van de dag verder lekker chillen. Hoe het avondeten ging daar ben ik kort over. Het ging niet. We gaan dit heel strak in de gaten houden. Als het morgen ook zo gaat, dan zullen we toch actie moeten ondernemen. Als alles weer rustig is zal ik van vloeibaars eten. Er zal toch wat in moeten gaan. Hoe het verder gaat leest men morgen.

28 november 2014.

Ik heb een redelijk goede nachtrust achter de rug. Gisteravond wilde er niks in blijven op een kommetje vla na . Ik was blij dat ik op bed lag. Voor degene die misschien denken dat ik mij doodziek voel. Dit is helemaal niet het geval. Het is alleen dat het voedsel niet goed wil zakken en daardoor een andere uitweg zoekt. Het enige wat je er lichamelijk van merkt is dat je er doodmoe van word. Ik stond op om 08:45 uur, nadat ik al een drie kwartier aan het puzzelen was. Ik was erg benieuwd hoe het ontbijt zou gaan en gelukkig ging dat stukken beter dan het eten van gisteravond. Alles is er in ieder geval in gebleven. Straks ga ik de wasstraat in en lekker aan de koffie. De ochtend is rustig verlopen. Ik heb heerlijk relaxed aangedaan. Even mijn nieuwe bier etiketten inplakken. De lunch ging er redelijk in. Wel reacties, maar alles is de maag in geplonsd.  Het is nu rust, dus welterusten. Na het rusten zijn mijn kanjers geweest, want ik heb gehoord dat Sinterklaas en Zwarte  Piet bij ons in de buurt zijn, dus mogen ze bij ons hun schoen zetten. Juno heeft geweldig gezongen.
Nadat Juno klaar was met zingen zijn MaJuSe naar huis gegaan. Het avondeten ging er net als gisteren niet in. Waarschijnlijk is alles er weer uit gekomen. Dan maar weer een kommetje vla eten die er gelukkig wel in gebleven is. Vanavond gaan we even op verjaardagsvisite. Anouk gefeliciteerd met je verjaardag. Ik voel mij ondanks de eetproblemen verder goed. De rest van het weekend ga ik veel rusten en wil eigenlijk verder niet meer weg. Hoe het verder gaat met eten zien we morgen wel weer, dus tot morgen.

29/30 november 2014.

Zaterdag. Ik heb een goede nachtrust achter de rug, nadat ik gisteravond om 00:30 uur op bed lag. Gisteravond een paar biertjes gehad die er gelukkig in gingen. Nu ben ik erg benieuwd hoe het ontbijt erin gaat. Ik kan er kort over zijn. Het ontbijt ging erin en kwam er net zo hard weer uit, dus er is geen eten in gekomen. Het is nog niet ernstig, want we gaan gewoon verder. Melk en water hielpen ook niet. Gelukkig is tijdens de koffie een glaasje water er wel ingebleven en daarna het kopje koffie ook. Zelfs het tweede kopje koffie met een koekje is erin gebleven. Uiteraard ben ik benieuwd hoe de lunch erin gaat. Ik ga het met nog kleinere hapjes proberen en zien of het erin blijft. Je probeert van alles. De boterham zit er bijna in. Het vaste bestanddeel wat er in is gegaan (brood en beleg) is er in gebleven was een geweldig gevoel is. Wel is er redelijk wat vocht uit gegaan. Slokdarmslijm vooral. Het is nu bedtijd.Om 15:30 uur werd ik wakker. Veel geslapen heb ik niet, maar wel gerust. Ondanks alles voel ik mij goed. Vanavond geef ik mij over aan andere voedsel. Iets waar ik hopelijk wel energie van blijf krijgen, want dat wil ik niet missen. De motor van alles. Mijn vriendje Sepp heeft gelukkig wel goed gegeten. Na het eten hebben we hem naar zijn thuis gebracht, waar hij nog even mocht wachten, totdat zijn zus thuis was. Juno is vandaag naar Utrecht geweest om daar te kijken naar het Sinterklaas feest. Mijn vriendin kwam erg vermoeid thuis. Nog even de schoen zetten en toen naar bed. Het is nu 21:45 uur en ben erg moe aan het worden en ik ga er ook zo in. Vandaag is wel een off day, want bijna alles is er ook weer uit gekomen. Morgen gaan we weer een nieuwe poging wagen om er wat in te houden. We gaan nog langzamer eten. Kijken of het er dan wel in gaat. Tot dan.
 Zondag. Het was vanmorgen 08:00 uur dat ik wakker werd na een redelijk goede nachtrust. Een half uur later ben ik eruit gegaan om mij te wegen. Wat ik al verwachtte kwam ook uit. Ik ben nu 80 KG. zwaar. Dit betekend dat ik nu in 6 weken 7 kilogram ben afgevallen. Men kan zich afvragen of ik daar blij om ben. Deze gedachten is tweeërlei. Ik ben blij want ik weet dat ik voor mijn lengte iets van 15 KG. te zwaar ben, dus er mocht best wel een kilootje of wat vanaf. Natuurlijk ben ik niet blij, want de reden is natuurlijk mijn ziekte, waardoor ik op dit moment erg moeilijk kan eten. Er blijft bijna niks meer erin, doordat waarschijnlijk mijn slokdarm bijna helemaal dicht zit. Gelukkig is de behandeling nu erg dichtbij en zal het daardoor in de nabije toekomst weer beter gaan. Natuurlijk zal ik weer aankomen, zodra ik weer fatsoenlijk kan eten. Gelukkig heb ik gigantisch veel steun van Leida, die gisteren wat vloeibaar voedsel heeft gekocht. Toetjes met extra vezels, dikkere yoghurt (Grieks), vla. Vanmorgen heb ik een kommetje vla genomen die er gelukkig in is gebleven. Natuurlijk weten wij wel dat ik niet alleen hierop kan leven en volgende week zal ik zeker mijn oncoloog raadplegen. Zoals het nu gaat is van afgelopen donderdagavond begonnen. Gisteren was helemaal een slechte dag en tot nu toe wel de slechtste  van allen. Straks natuurlijk kijken of een bakkie koffie er ook in wil blijven, want de koffie van gisteravond is ook in het toilet verdwenen. Ik voel mij goed.De koffie is er niet goed ingegaan en alles ligt alweer in het riool. Tijdens de lunch heb ik een gekookt eitje geprobeerd. Heerlijk met kipkruiden, maar helaas ligt dit ook alweer in het riool. Gelukkig kan ik wel iedere keer genieten van de smaak. Straks ga ik toch maar weer over op de vla of Griekse yoghurt. Je moet toch wat binnen krijgen. Kijken hoe het vanavond gaat. Aan het eind van de middag kwamen JoMaJuSe even bij ons om wat op te halen en natuurlijk even allemaal knuffelen. Mijn grote vriendin Juno heeft ook wat moois gemaakt op de tabblad. Zie hier het resultaat.
Vind ik dit mooi. Ja dit vind ik.
Ja dit vind ik een dikke duim waard. Die dikke duim is ook voor iedereen die mij veel sterkte  wensen tijdens de komende twee weken van bestraling. De ouwe gaat ervoor en ik weet zeker dat Zonnetje/Wolkje mij er doorheen helpt. Wie Zonnetje/Wolkje is kan men lezen in eerdere berichten in mijn blog of men moet even geduld hebben.De rest van de dag ga ik mijn voorbereiden op de komende dagen. Tot volgende week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten