maandag 17 november 2014

Hoe nu verder

17 november 2014.

Na een goede nachtrust stond ik vanmorgen op om 07:45 uur. Het is vandaag een dag als bijna iedere maandag. Vanmorgen ga ik eerst weer op mijn vriendje Sepp passen. Ik ben heel erg benieuwd wat hij in zijn schoen heeft gekregen van Sinterklaas en Zwarte Piet. Het ontbijt ging er weer redelijk in. Wel met wat reacties. Ik merk toch dat het iedere keer een heel klein beetje minder word. Ik ga deze week nog even afwachten en anders ga ik wel een bestraling aanvragen. Zover is het nog niet. Vanmorgen waren rond 09:00 uur bij mijn vriendje en we hebben leuk gespeeld met Thomas de trein. Van Sinterklaas heeft hij een telboek en een tandenborstel gekregen van Thomas de trein. Mijn vriendje is er erg trots op. De koffie smaakte in eerste instantie gigantisch smerig. Maar na een paar keer extra doorspoelen van het koffieapparaat, smaakte de koffie zoals koffie hoort te smaken. Om 11:30 uur waren we weer thuis en ik ben benieuwd hoe de lunch erin gaat. Wat ik al had verwacht is uitgekomen. De lunch ging er niet geweldig in. Redelijk wat reacties en dus naar het toilet. Om twee boterhammen naar binnen te werken, duurt dan erg lang. Ik ben na de lunch gaan rusten, want van dat hoesten word ik wel erg moe. Het is een langdurige kwestie en ik word er echt wel een beetje flauw van. Natuurlijk ben ik nu erg benieuwd hoe het avondeten erin gaat. Normaal gaat dat een heel stuk beter dan het brood eten. Men leest het straks wel. Nu is het etenstijd (17:00 uur). Om 20:00 uur is alles weer een beetje rustig in mijn lichaam. Tijdens het eten en erna toch redelijk wat reacties gehad. Het rare is dat het vaste voedsel erin blijft en er alleen vocht en slijm omhoog komt. Dit word weer terug geslikt met veel lucht en later komt er dan meer schuim naar boven. Klinkt allemaal raar, maar het is zo. Ik heb er met Leida over gehad en ik ga eerst de assistent bellen waar ik toen mee heb gesproken toen ik ook colitis ulcerosa kreeg. Misschien is dit ook een van de oorzaken. Alles word dus vervolgt. Ik voel mij verder zelf goed en heb afgezien de toiletgangen nergens geen last van. Vanavond weer op tijd naar bed, want morgen is het sportdag.

18 november 2014.

Het is 08:40 uur en ik ben er klaar voor. Om 09:30 uur weer onco fysio. Ik voel mij goed ondanks toch weer de reacties tijdens het eten. Wel merk ik dat het op dit moment stabiel blijft. Of dit zo blijft weten we natuurlijk niet, maar als er geen verbetering komt zal ik toch gaan bellen met Zwolle. Eerst met de verpleegkundige voor mijn colitis ulcerosa. Voor degene die niet weten wat dat is. Het is een chronische darmontsteking, iets waar ik ook al bijna een jaar van weet. Begin dit jaar heb ik een onderzoek daar naar gehad. Even afwachten dus. Nu even de koffie naar binnen werken en dan sporten. Het sporten ging zoals gewoonlijk goed. Ik heb alles weer op mijn oude niveau
gedaan en het voelde goed aan. Ik merk dat het hoesten ook steeds minder word en dat
 is op zich ook al een erg prettig gevoel. Na het sporten ben ik een kopje koffie gaan drinken bij mijn buurman. Hij werkt bij Terwolde. Dit is de Renault dealer uit Hoogeveen. Even voor 12:00 uur was ik weer thuis en nu ga ik de lunch nuttigen. Tot vanmiddag. Zoals ik al had gedacht is de lunch er met moeite in gegaan. Even na 13:00 uur heb ik mijn oncoloog gebeld om te vertellen en te vragen wat wenselijk is. De assistent zou het doorgeven aan mijn oncoloog en twee uur later werd ik terug gebeld door de assistent, met de mededeling van mijn oncoloog dat het goed is dat ik een afspraakmaak met mijn radiotherapeut. Ik werd gelijk doorgeschakeld met de afdeling radiotherapie. Ook heb ik zelf met mijn radiotherapeut gesproken. Hij vertelde mij dat het wel kan en dat ik snel een afspraak krijg. Met die mededeling ben ik naar mijn fysiotherapeute gegaan. Tevens moest ik nog zelf een klein boodschapje doen in het centrum. Toen ik weer thuis was had de afdeling radiotherapie al weer terug gebeld, met de mededeling dat ik aanstaande maandag een intake gesprek krijg en een CT-scan om af te tekenen waar er precies bestraald moet worden. De bestraling zal uit 2x5 behandelingen bestaan en de eerste behandeling is op 1 december. In totaal dus 10 dagen. Het weekend wat er tussen zit word niet meegerekend. Je kan je afvragen ben ik blij? Het antwoord is ja, want zoals het nu is word ik er een beetje moe van. Ten opzichte van afgelopen zondag, toen mijn gewicht op 84 KG. stond, is mijn gewicht niet veranderd. Vanmorgen heb ik mij ook nog eens gewogen en er was dus geen vermindering van mijn gewicht.Vanavond ga ik weer naar een handbal wedstrijd kijken. Dit keer van mijn eigen oude cluppie H.V. Kwiek. Ik ben er voor uitgenodigd en accepteer deze uitnodiging.

19 november 2014.


  Het is vandaag weer de grote dag om op te staan tegen kanker. Het is misschien een cliché, maar wat mij betreft is het iedere dag de dag om op te staan tegen kanker. Ik zie het gigantisch veel als ik weer in het ziekenhuis kom en dat is nog maar het topje van de ijsberg.

We moeten met z'n allen blijven strijden. 

Vanmorgen werd ik wakker rond 08:00 uur na een goede nachtrust. Ik voel mij goed. Helaas heeft mijn cluppie gisteravond de wedstrijd verloren, maar het was zeker geen schande. Een paar vaste krachten waren er niet, waaronder Jack, de vriend van Larissa. De tegenstander speelt in de 
competitie ook een klasse hoger dan Kwiek. Al met al hebben ze een goede wedstrijd gepeeld. Verrassend was dat mijn buurman Peter Kip ook aanwezig was. Hij is sponsor van het team. Het was gisteravond gezellig in de sporthal aan de Valkenlaan. Meerdere mensen zouden eens een kijkje moeten nemen bij een wedstrijd van de handbal vereniging Kwiek uit Hoogeveen. Men kan op het internet volgen wanneer de wedstrijden zijn. Het ontbijt ging er zoals de laatste tijd met reacties erin. Men moet niet denken dat ik niks meer naar binnen krijg, want ik val tot nu toe heel weinig af. Deze dag is weer een echte relax dag. Ik heb niks op de planning staan en kan rustig even wat administratie bijwerken. De koffie ging er goed in, maar helaas het koekje bij de koffie niet. Nu is dat geen ramp, maar wel lekker (Hi, hi). Het is nu 12:20 uur en probeer de lunch naar binnen te werken. De lunch ging er, net als de andere maaltijden van de laatste tijd, moeilijk in. Toch is er genoeg voedsel langs de obstakel gekomen. Na de lunch ben ik gaan rusten om vervolgens op de mooiste manier wakker te worden. Juno en Sepp maakte mij wakker. Dit zijn nou net de twee die dat altijd mogen doen. Even gezellig spelen met de autootjes en Juno even op de tabblad. Downloaden van spelletjes vind ze prachtig en opa kan dan weer zijn wachtwoord invullen. Zo klein als ze is weet ze al goed hoe dat moet. Rond 16:15 uur ben ik gaan wandelen. Ik heb er zin in en het is droog weer. Onderweg even bij een oude bekende langs gegaan om te vragen hoe het nu met hem gaat. Rond 17:30 uur was ik weer thuis om het avondeten te nuttigen. Tot mijn verbazing ging het avondeten er goed in. Wel met reacties, maar alles is er 100% erin gebleven. Voor de een is dit een heel normaal proces, maar voor mij is het een gigantisch fijn gevoel.. Vanavond is het dus:
STA OP TEGEN KANKER
Dit zal waarschijnlijk kijken worden vanaf mijn bed. Welterusten en tot morgen.

20 november 2014.

Het was even na 08:00 uur dat ik na een goede nachtrust wakker werd. Nog even blijven liggen en toen eruit voor het ontbijt. Het ontbijt is er helemaal in gebleven, maar wel met een aantal reacties die wel wat heftig waren. Slokje water erbij doet dan wel weer wat wonderen. Men kan zich afvragen, doe dat altijd dan met water, maar soms heb ik ook daar last van. Ik voel mij verder erg goed. Vandaag is ook weer een rustige dag met een lege planning. Het is nu 10:00 uur en de koffie komt eraan. Ben benieuwd of het koekje er ook in gaat zonder strubbelingen.Helaas voor de lezers is het koekje er niet zonder strubbelingen in gegaan. Wel is die erin gebleven. Soms moet je er een beetje humor ingooien. Het verschrikkelijke koekjes monster. Tijdens het lezen van de krant ('t Olde Wief) zag ik dat mijn buurmannen boven elkaar in de krant staan. Zijn super buren hoor en geen criminelen. Of zijn het crimineel goede buurmannen. Toch wel leuk samen op 1 pagina.De twee boterhammen tijdens de lunch zijn erin gebleven. Wel met reacties, maar daar raak ik nu wel een beetje aan gewend. Na de lunch ben ik gaan rusten om vervolgens rond 15:00 uur wakker te worden. Na de koffie ben ik gaan wandelen. Het is
droog en een beetje fris. Tijdens de wandeling krijg ik het wel warm. Hier een foto van hoe mooi het is. Dit is de oude Hoogeveense vaart. Het avondeten ging er in eerste instantie niet goed in. Bij de tweede hap ging het al mis. Even naar het toilet en daarna gingen de aardappelen en groente er wel in. Wel moest ik water gebruiken. Het vlees gaf meer moeite om het er doorheen te krijgen. Toch is er genoeg langs alle obstakels gegaan. Vanavond lekker chillen en natuurlijk op tijd naar bed. Morgen is voorlopig de laatste keer dat ik onco fysio heb. Daar is een reden voor, maar daar kom ik later wel op terug. Ook even langs de huisarts om het een en ander door te geven, want er komen weer drukke tijden aan de eerste drie a vier weken.

21 november 2014.

Het was 06:45 uur dat ik wakker werd na een goede nachtrust. Ik voel mij erg fit en heb er ook zin in vandaag. Andere dagen ook wel hoor, maar dan moet ik iets meer op gang komen. Komt misschien ook wel dat de verkoudheid nu ook bijna voorbij is en dat is ook wel een zeer prettig gevoel. Krijg daardoor 's nachts ook veel meer rust. Hopelijk heb ik geen andere mensen aangestoken. Het ontbijt ging er redelijk goed ik. Wel met wat reacties, maar afgezien daarvan ging het goed. Vanmorgen heb ik weer mijn wekelijkse onco fysio. Helaas is het de eerst komende drie weken gebeurt i.v.m. de bestraling die eraan zit te komen. Om de bestraling hoef ik het niet te laten, maar ik krijg belijning op mijn lichaam en die mag er zeker niet af tot aan de laatste bestraling. De belijning is van cruciaal belang voor de plek waar de bestraling plaats vind op en in mijn lichaam. Dit word dus de komende drie weken niet douchen. Natuurlijk kan ik mij zelf wel wassen, maar niet op de plek waar de belijning zit. De belijning komt op de borst en de zijkant van mijn body. Op het kruispunt van de belijning daar precies zit dus ook mijn primaire tumor. De primaire tumor is voor mij de hoofd tumor en alle uitzaaiingen (longen, lever en lymfeklieren) komen daar vandaan. Het is nu even na 08:30 uur en ik ben er klaar voor. Nog even een bakkie en dan sporten. Voordat ik bij Move2Be was ben ik eerst even naar de assistente geweest van mijn huisarts. Die zal even doorgeven hoe de situatie er nu voor staat. Zo heeft mijn huisarts de laatste gegevens. Niet alles komt terecht bij mijn huisarts. Alleen de relevante gegevens. Men vind het wel prettig dat ik dit kom vertellen. Uiteraard heb ik de nieuwe situatie ook aan mijn therapeut verteld en die zou het weer gaan bespreken met mijn vaste therapeute. Helaas was zij niet aanwezig. Ook hun hebben natuurlijk recht op vrije dagen. Het sporten ging geweldig goed en ik voel mij ook ontzettend goed. Alsof ik de hele wereld aan kan. Sommige andere sporters heb ik ook even een klein beetje ingelicht, anders gaat men vragen stellen als ik de eerst komende drie weken niet aanwezig ben. Met een aantal ga je al snel een band mee opbouwen. Tenslotte zitten andere ook in het traject van bestraling, chemo of revalideren. We hebben op gezette tijden ook wel plezier en gein met elkaar. Het is nu 12:00 uur en de lunch komt eraan. De lunch zit erin. In het begin even een heftige reactie, maar daarna is alles erin gebleven. Vanmiddag ga ik niet rusten. Ik voel mij erg goed en heb ook geen zin om naar bed te gaan. Voel mij net zo een klein kind. Ik wil niet slapen. Hi, hi. Vanmiddag even met Leida een eindje fietsen naar het centrum. Het is
tenslotte mooi weer. Wel koud, maar dat ben ik nog steeds wel
 gewend, tijdens mijn werkende periode, toen ik regelmatig in
de -28 °C was. Wel natuurlijk met beschermende kleding. We hebben vanmiddag een lekker kopje koffie gedronken in. Voor een heleboel mensen een bekend adres. Ook het gebakje ging er goed in. Op de terugweg even iets regelen voor volgende week. Dan is er nog even tijd om dingetjes te doen. Toen wij bijna thuis waren zag ik dat de lucht mooi oranje kleurde en dat wilde ik op foto vastleggen. Zie het resultaat. Jammer genoeg was het meeste oranje
alweer weg uit de lucht, toch is er nog een beetje te zien. De foto is genomen vanaf ons dakterras. Ook waren er veel vliegtuig uitlaat sporen te zien, wat bij elkaar een mooi gezicht was. Voor degene die niet weten hoe wij wonen is hier dus een shot waar wij op uit kijken. Het avondeten ging er met horten en stoten in. Er was een heftige reactie aan het begin van de maaltijd die in het toilet verdween. Toch heb ik verder lekker gegeten, ondanks de tegenwerking. Ik voel mij de hele tijd al goed en vanavond ga ik ook niet rusten. Vanavond is het weer visite tijd, dus tot schrijfs.

22/23 november 2014.

 Zaterdag. Ondanks het moeizame ontbijt voel ik mij na een goede nachtrust goed. Zoals ik al schrijf is het ontbijt er niet happy in gegaan. Een paar reacties na afloop die in het toilet verdwenen. Zelfs tijdens het nuttigen van een koekje bij de koffie moest ik even een slok water drinken. Het is nu 11:00 uur en het is weer rustig in mijn body. De katten Loep en Joris zijn ook al verzorgt. Vanavond hebben we een feest van Peter-Jan en Allyon die samen 75  jaar zijn. Peter-Jan en Allyon gefeliciteerd met jullie 75 jarige verjaardagen. Ik zal er vanmiddag wel rekening mee moeten houden en ik ga dan ook zeker mijn rust nemen. De lunch ging er in net zoals het ontbijt. Met gebreken. Alles is er wel in gebleven, dus daar kan ik weer energie van krijgen. Rond 13:00 uur ben ik naar bed gegaan om vervolgens om 16:00 uur een bakkie te drinken. Ik voel mij lekker fit dus vanavond gaan we naar een gezellig feestje. Joep en Joris zijn ook weer verzorgt en die zie ik morgen weer. Hoe het vanavond was leest men morgen. Tot dan.
Zondag. Het was vanmorgen 08:30 uur dat ik eruit ben gegaan. Eigenlijk was ik maar een ding heel erg benieuwd en dat is mijn gewicht. Ben ik nog verder afgevallen ja of nee. Het antwoord kreeg ik in de douch en men kan niet zeggen dat ik afval. De weegschaal bleef staan vlakbij de 84 KG. en dat was ik vorige week ook. Ik vond het heel erg jammer dat gisteravond het niet meer wilde rond 21:00 uur. Het was super gezellig. De buren waren er evenals een paar oude bekende, waaronder iemand (Maarten) die ons huis in de Weezeboom hadden gekocht en een vriendin (Judith) van Jurjen. Het
ging allemaal van een leien dakje tot aan het eten. Het zag er allemaal goed en lekker uit. Ik had al bewust niet veel opgeschept en ben met kleine hapjes begonnen. Soms even wegspoelen met
een slokje bier, maar de reacties kwamen op gang. Op een gegeven moment wilde het niet meer. Ik ben naar huis gegaan en het bed ingedoken.
Ondanks alles heb ik toch nog een heel gezellige avond gehad. Hier ben ik met mijn buurman Frank en buurmeisje Phileine. Het is nu tijd voor de wasstraat en dan naar Joep en Joris. De Appies vliegen je om de oren over het geweldige feest van gisteravond en natuurlijk daarna restjes eten.
  Een lekker chinees tomatensoepje gaat er altijd in. Lekker dun voor mij, ha, ha. Ik voel mij nu super en ga vanmiddag niet rusten. Er komen binnenkort genoeg dagen dat ik veel moet gaan rusten. Natuurlijk zal ik aankomende week ook weer meer gaan rusten, omdat ik wel goed uitgerust wil beginnen aan de nieuwe bestralingskuur. De Chinese tomatensoep ging er geweldig goed in. Ben erg blij dat er toch nog wat van gisteravond binnen is gebleven. Vanmiddag krijgen we (belasting)visite. Onder het genot van een biertje kunnen we weer wat verhelderen.Het was gezellig, maar ook daar komt een eind aan. Nadat de visite weg was moest ik nog even naar Joep en Joris om daarna het bed in te duiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten