maandag 9 juni 2014

Het mooie weer van Griekenland

9 juni 2014.

Na een redelijke nachtrust stonden we op om 08:30 uur. Bij een plaatselijke supermarktje ben ik brood gaan kopen. Toen ik er aan kwam brachten ze net vers brood. Het was nog lekker warm. Het ontbijt ging er redelijk in. Ik heb tijdens het eten wel reactie van mijn slokdarm, maar er komt geen dikke darmslijm mee. Tenminste niet zoveel en als het komt is het wel een beetje gevoelig, maar ik kan het wel terug slikken.. Vandaag is een dag om de oost kant te verkennen. Van te voren had ik al ongeveer een route uit gestippeld. Eerst door de bergen om aan de noord oost kant te komen en daarna afzakken richting Mytilini, de hoofdstad van Lesbos. De weg langs de kust is eigenlijk een eentonige weg met weinig mooie uitzichten. Wel is het zo dat je echt langs de kust rijd. Een meter ervan af en je ligt met de auto in het water. Niet overal, maar op sommige stukken. In de buurt van

Pyrgoi Thermi zijn we gestopt om even wat te drinken en natuurlijk het lekkerste van Griekenland de Tzatziki eten. Daar was het zeker niet duur. Voor een cola, cappuccino en een tzatziki betaalde ik €7,00. Op de terugweg naar Molivos even shoppen in Kalloni. Rond 16:00 uur waren we bij ons appartement om vervolgen nog even bij het zwembad te liggen. Rond 20:00 uur Griekse tijd zijn  wij uit eten gegaan. We wilde hoog aan de boulevard zitten. Het is wel gelukt, maar in een heel klein hoekje. Wel zaten we buiten. Na afloop nog even gepraat met de mensen die naast ons zaten in het restaurant. Na het avondeten lekker een cappuccino met cointreau gedronken en daarna naar bed.

10 juni 2014.

Vandaag is een relax dag. Na twee dagen van veel achter het stuur zitten, gaan wij met de auto richting strand in Petra. Een ritje van 10 minuten en je bent er. Petra is een klein toeristisch dorpje met een kerk hoog op een rotspunt gebouwd. We stonden op rond 08:00 uur en deden lekker rustig aan. Na de wasbeurt ben ik een broodje gaan kopen in een supermarktje hier vlakbij. Het appartement waar wij verblijven staat voor ons erg gunstig. 's Morgens geen zon als wij zitten te ontbijten, want die is dan al behoorlijk warm. Rond 10:00 uur zijn wij naar Petra gegaan. Eerst even een cappuccino en dan goed insmeren, want dat moet ik doen van mijn oncoloog. Ik mocht de warmte wel opzoeken,

maar goed insmeren. Dat zei hij vorig jaar al. Minimaal factor 30. Even na 13:00 uur hebben we de lunch genuttigd. Leida een salade en ik natuurlijk tzatziki. Daarna weer lekker bakken om vervolgens rond 16:45 uur weer naar ons appartement te gaan. Daar even wat drinken en vervolgens opmaken voor de avond maaltijd. Rond 20:00 uur zijn wij naar het centrum van Molivos gegaan om daar te dineren. We zijn in een restaurantje geweest met een mooi uitzicht over de baai. Het eten was er goed. Na afloop wezen zwalken door de nauwe straatjes van Molivos en om 10:00 uur cappuccino en een cointreau. Nog een kleine afzakker (Mythos) en dan weer een kwartiertje wandelen naar het appartement. Welterusten Nederland.

11 juni 2014.

Vandaag is een lange rit naar Plomari. Dit is een dorp die heel erg bekend is om zijn ouzo. Kenners weten dat de ouzo uit Plomari een van de beste ouzo is en zelf vind ik dat ook. Het is denk ik een kleine 2 uur rijden. Het zal de langste rit zijn die wij deze vakantie maken. Het was even na 08:00 uur dat ik opstond na een redelijk goede nacht. Nu even wachten op de wasbeurt en dan brood kopen. De laatste dag van onze vakantie dan zal ik een aantal foto's plaatsen, zodat men een klein overzicht krijgt
van onze vakantie op Lesbos. Wel heb ik een overzicht kaartje van Lesbos geplaatst en natuurlijk het logo van het Griekse goddelijkste drankje ouzo. Zo nu lekker ontbijten met het uitzicht op het zwembad van Eriphilly.Het ontbijt zit erin. Het eten gaat redelijk goed. Wel heb ik geregeld een reactie van mijn slokdarm. Na een heftige slik bewegingen gaat het daarna weer goed. Ik kan alles wel weer terug slikken. Thuis in Hoogeveen had ik er last van dat ik dan naar het toilet moest, want er kwam heel veel darmslijm mee. Gelukkig heb ik hier daar geen last van. Staat zo raar als ik 3 a 4 keer achter elkaar naar het toilet moet. We zijn bijna klaar voor de rit. Dus tot vanmiddag. Rond 12:00 uur waren we in Plomari. We zijn al langs de fabriek van Plomari ouzo gereden, maar kwamen erachter dat er een klein museum iets verderop was van een merk wat we in Nederland niet kennen. Dit is erg leuk om te zien. Eerst
kregen we een uitleg van iemand die daar werkt hoe het tot stand is gekomen. Het is het enigste merk wat geen andere toevoegingen in de ouzo doet. Het was erg interessant. Daarna kregen we nog een kleine rondleiding door het fabriekje. De mensen die daar werken loste elkaar af om hun verhaal te doen. Eigenlijk is het proces in grote lijnen hetzelfde als ijs produceren. Voordat wij weggingen, natuurlijk een paar kleine flesjes aanschaffen. Men heeft 4 soorten en wij hebben er 2 aangeschaft. Op de terugweg in Kalloni nog even langs de supermarkt en daar hebben we toch maar de andere 2 soorten ook aangeschaft. Staat leuk op de schorsteenmantel (ha,ha). Rond 16:00 uur waren we in ons appartement om nog even te liggen bij het zwembad. Rond 20:00 uur zijn wij gaan eten. Het eten duurde wel wat lang, voordat wij het kregen. Voor Griekse begrippen is 3 kwartier wachten lang. Wel smaakte het erg goed en het slikken ging zonder protesten en dat was ook wel een prettig gevoel. Na afloop nog even een ouzo en rond 00:00 uur naar het appartement.

12 juni 2014.

Vandaag werd ik wakker rond 07:30 uur na een onrustige nacht. Toch voel ik mij wel goed. Vandaag word een chil dag, want we gaan naar het strandje van Petra. Daar gaan we ook de koffie nuttigen. Een mooie bijkomstigheid is dat wanneer je bij een bepaald restaurant wat nuttigt, mag je gratis gebruik maken van strandstoelen en parasol. Wij zijn Nederlanders en niet gek. Hoe het was leest men vanavond wel. Rond 10:00 uur zijn wij naar Petra gereden. Het weer is zoals het in Griekenland moet zijn. Warm. Aankomend eerst een fredo cappuccino. We wisten niet wat het was, maar nu wel. Koude cappuccino met ijsklontjes. Even wennen, maar liever toch een gewone cappuccino. Nu had ik alle spullen mee om te snorkelen, maar helaas. Er stond een behoorlijk harde wind en de golven werden flink opgestuwd. Het was geen snorkel zee, dus dat maar een andere keer. De lunch bestond

uit tzatziki voor deze meneer en Leida een broodje kip. Gigantisch zijn die. Daarna weer lekker bakken en halverwege de middag konden wij verkassen, want de zee slokte ons plekje op. Rond 17:00 uur weer richting appartement om een biertje te gaan drinken. Yamaz.Er stond een fris windje, tenminste voor Griekse begrippen. Na het avondeten wat we weer eens aan de zee hebben genuttigd, zijn wij gaan wandelen richting kasteel door de nauwe straatjes van Molivos. Het is een en al trappen lopen. Hoe ver we zijn gekomen weet ik niet, maar op een gegeven moment zijn we maar weer richting boulevard gegaan voor de afsluiting van de dag.

16 juni 2014.

De vakantie zit er bijna op wat de auto betreft. Vandaag gaan we nog een stuk rijden. Naar een oud klooster, een termi bath en skala Kolloni. Hoe dat is lees je later wel. Ik heb in ieder geval een goede nachtrust achter de rug en kan er weer tegenaan. Wel merk ik dat ook vakantie vermoeiend is, maar
 dat heb ik er voor over. De zon doet mij heel veel goed. Normaal rust ik nog wel eens in de middag, maar deze vakantie heb ik er nog geen last van. Wel regelmatig de reactie van mijn slokdarm. Na een paar keer goed slikken, wat wel pijnlijk is, gaat het lapje vlees in mijn slokdarm goed liggen en kan ik zonder reactie en pijn verder eten. Heel raar is dat, maar goed mee te leven. Wij zijn eerst richting Kolloni gereden om daar een heel oud klooster te bezichtigen. Hoe de mensen daar kunnen leven van het primitieve, kunnen wij denk ik niet snappen. Daarna hebben we een cappuccino gedronken in het centrum van

Kolloni om vervolgens een oude olijvenpers fabriek te bezichtigen in Aghia Paraskevi. Ook erg interessant. Verder zijn wij naar het stand gegaan van Skala Kolloni om daar ook de lunch te nuttigen. Rond 05:45 uur waren weer in ons appartement om ons klaar te maken voor de avond. Het avondeten hebben wij genuttigd in het restaurantje waar wij altijd koffie met cointreau drinken, om er maar voor te zorgen dat we een goed plaatsje hebben voor het voetbal. Hoe dat afloopt leest men morgen.

14/15 juni 2014.




Zaterdag. En dat was 5. Wat een wedstrijd was het gisteravond. Op dit eiland zijn niet veel Spanjaarden, want er werd weinig gejuicht bij het eerste doelpunt, maar daarna des te meer. Alle Grieken juichen ook voor Nederland en dat is dus 6x gebeurt. Natuurlijk voor de 5 doelpunten, maar ook na afloop. Wat een wedstrijd met mooie doelpunten. Moe maar voldaan waren we gisteravond rond 01:00 uur weer bij ons bed. Nog heel even nazitten en vanmorgen werd ik iets voor 08:00 uur wakker. Wassen en aankleden om brood te kopen. Het moest wel zo vroeg, want ons autootje word rond 10:00 uur weer opgehaald. Dit betekend dat de vakantie er ook bijna op zit. Nog 2 dagen en dan weer het geregelde leven in van onco fysio en ziekenhuis bezoeken. Het is best wel heerlijk om een poosje niet aan al die dingen te denken. Nu lekker chillen bij het zwembad. Even voor 17:00 uur ben ik naar boven gegaan na een dagje zwembad. Ik ben nu wel op een andere manier uitgerust. Geen auto rijden geen wandeling, maar toch ben ik nog moe. Dat zal ook wel door de zon komen. Vanavond de een na laatste avond van onze vakantie en weer lekker uit eten. Waar weten we nog niet, maar we zien het wel. Zal wel aan de boulevard zijn, want het was vandaag een behoorlijk warme dag. Ik heb gezien dat het 32 °C. was. Het beetje wind wat er nog staat is erg aangenaam. Halverwege de week zou het wel eens 35 °C. kunnen worden, maar dan zitten wij alweer in het koudere Nederland. Iets wat ook wel mooi is, want ik mis Juno en Sepp en natuurlijk ook mijn eigen kids. Je moet er wat voor over hebben. Straks lekker douchen en dan naar het grote gebeuren in Molivos.
Zondag. De laatste volle dag van onze vakantie is aangebroken. Morgen om 07:10 uur worden we opgehaald om met de bus naar het vliegveld in het zuiden te rijden. Gisteravond was het gezellig druk in Molivos. Natuurlijk de toeristen, maar ook de Grieken hebben dan weekend en gaan bijna met z'n allen naar het centrum. Wij hebben weer lekker gegeten met live muziek erbij. Het was dezelfde groep als vorige week. Na een goede nachtrust stonden wij op om 09:00 uur. Wel was ik al een poosje wakker. Vandaag gaan we nog even moe worden, want we gaan lopend naar het oude kasteel om daar een kopje cappuccino te drinken. Het ontbijt ging er wel in, maar in het begin is het wel een beetje pijnlijk. Gelukkig moet ik volgende week weer naar mijn oncoloog en zullen we het bespreken. Het normale leven, wat je normaal kunt noemen, voor mij komt er weer aan. Zo nu alvast een begin
 maken met het inpakken van de koffer. We zijn rond 10:00 uur gaan wandelen naar het kasteel. Ik wilde dit nog doen en dan via het plaatsje Molivos. Alle weggetjes lopen steil omhoog en het zijn duvels veel trappen op. Op de heenweg kregen we een lift van de vrouw die in ons appartement werkt. Volgens mij is zij de vrouw van de eigenaar. Zij heeft ons afgezet bij het begin van Molivos. Ik heb gelukkig mijn hartslag meter meegenomen en ik kwam niet boven de 130 uit wat heel erg goed is. Na een half uur

waren we boven en na een kopje cappuccino zijn wij nog rond het kasteel gelopen van waaruit je prachtige uitzichten hebt. Weer beneden gekomen zijn wij naar de haven gewandeld en onderweg nog 1 flesje ouzo gekocht. De special editie van Babayanni. Wij hebben nu alle flesjes van dat soort ouzo. Om 14:00 uur waren we weer bij ons appartement om nog even lekker te chillen bij het zwembad. Het is even na 17:00 uur en het zit er voor mij op, tenminste het zonnen op Lesbos. Het waren mooie dagen. Goed voor een herinnering. Straks nog de laatste Mythos drinken. Hoe de laatste uurtjes zijn en de terugreis leest men morgen. Nu spullen pakken. Lesbos, Efcharisto.













1 opmerking:

  1. Hrey lief broertje, Fijn dat jullie zo'n heerlijke vakantie hebben, maar je wilt toch niet eerder naar huis dan dat je moet he. Je loopt namelijk 3 dagen vooruit. Het is vandaag pas 14 juni en geen 17/18 juni. Je bent van 12 juni naar 16 juni gesprongen, vandaar waarschijnlijk je foutje qua data. Nou lieverds, nog heel veel plezier daar en tot snel. Veilige vlucht naar Nederland over een paar dagen. Liefs van ons

    BeantwoordenVerwijderen