maandag 25 november 2013

De 3de bestraling deel 1

25 november 2013.

Deze week begin ik woensdag met mijn 3de bestraling. Ik krijg er 10 in totaal, maar we hebben nog 2 dagen voordat het gaat gebeuren. Eerst deze maandag. Ik heb een goede nachtrust gehad. De eerst keer dat ik mijn ogen open deed was om 07:00 uur. Net te vroeg om eruit te gaan. Even later ben ik eruit gegaan om te eten. Deze ochtend is een rustige ochtend en dus ga ik het ervan nemen. Wel even het taxibedrijf bellen die mij de komende 10x naar Zwolle zal rijden, dan is dat allemaal tenminste geregeld. Nu mijzelf even wassen. De koffie heb ik in mijn uppie gedronken. Lekker rustig en ik had tijd genoeg om mijn taxi vervoer voor de komende tijd te regelen. Alles is nu voor elkaar en aanstaande woensdag om 11:15 uur zit ik in de taxi richting Isala. De middag bestaat in ieder geval uit oppassen op Juno en Sepp, zodat Majella en Leida boodschappen kunnen doen. Even voor 15:00 uur waren we weer thuis om daar een bakkie te drinken. De rest van de dag zal rustig zijn en weinig waardevol zijn om te melden. Morgen heb ik in ieder geval weer onco fysio. De laatste voor mijn bestraling. Wel rustig aan doen en niet teveel zweten, want mijn belijning mag er niet af.

26 november 2013.

Ik had de wekker gezet op 07:30 uur, maar was al eerder wakker. Snel eruit voor het ontbijt en de wasstraat. Vanmorgen is weer onco fysio tijd. Omdat ik in eerste instantie dacht dat ik al bestraling zou krijgen heb ik mijn onco fysio al verzet, maar een kijkfoutje is snel gemaakt. Wel moet ik ervoor zorgen dat mijn belijning nog zichtbaar is. Tot nu toe nog wel, maar het is al aan het vervagen. Hopelijk blijft het nog 1 dag zichtbaar. Zo nu eerst een bakkie.Om 09:30 uur was ik bij fysiotherapie. Even gesproken met mijn therapeute tijdens het fietsen. Mijn hartslagmeter heb ik af gedaan, omdat de kans bestaat dat de belijning door het schuren van de band die precies op de belijning zit eraf zal gaan. Nog 1 dag en dan kunnen ze het bijwerken. Het sporten ging goed. Wel ben ik best wel een beetje gespannen. Niet voor de bestraling, maar meer wat voor een uitwerking de bestraling zal hebben. Rond 11:00 uur was ik weer thuis. Even een bakkie en dan wassen. Na de lunch ben ik weer eens naar bed gegaan, want ik wil morgen en de komende dagen goed uitgerust aan de bestralingen beginnen. Dit wil niet zeggen dat ik alleen maar op bed lig. Ook het sporten zal helpen om mij hier doorheen te laten komen. Ook nu geld, hoe sterk ik eraan begin hoe beter ik er weer uit kom. Dus niet alleen rust, maar ook energie hoort hierbij. Het is 15:15 uur dat Leida mij wakker maakte voor de koffie. Lekker met een handje pepernoten erbij i.p.v. een koekje.De avond zal bestaan uit het kijken van een hopelijk mooie voetbalwedstrijd. Dit zal gedeeltelijk vanuit mijn bed gebeuren. Joost en Rutger heel veel plezier bij ons cluppie AJAX. Morgenochtend kan ik rustig aan doen en de laatste kleine dingetjes regelen en doen. Tot morgen.

27 november 2013.

Vandaag begint het weer. De eerst komende tijd heb ik veel ziekenhuis bezoeken. Mijn 3de bestraling begint vandaag om 12:20 uur. Ik werd al om 07:00 uur wakker en had een onrustige nachtrust achter de rug. Toch ben ik fit en uitgerust. Gisteravond een geweldige avond gehad met de overwinning van mijn AJAX. Jammer genoeg kon ik er niet bij zijn, maar achteraf maar goed ook. Mijn bestraling gaat natuurlijk voor en ik moet daar wel goed uitgerust voor zijn. Het is nu 09:00 uur en ga mij gereed maken voor wat er allemaal gaat gebeuren. Hopelijk is mijn belijning nog goed zichtbaar en hoef ik niet eerst door de CT-scan om opnieuw te laten bepalen waar men precies moet bestralen. Als alles goed is zullen ze wel de belijning weer beter zichtbaar maken, maar dat duurt maar 2 minuutjes. Nu eerst de wasstraat in en daarna een lekker bakkie gaan drinken. Voor degene die het nog niet weten of pas veel later zijn gaan lezen. Dit is wel de 3de bestraling, maar het is de 2de bestraling van mijn slokdarmtumor. De 1ste bestraling heb ik vorig jaar augustus gekregen en was een eenmalige inwendige bestraling met een hoge dosis. De 2de bestraling was vorig jaar december en toen was het een uitwendige bestraling (5x) van een lymfklier in de linker liesstreek. Nu krijg ik dus een 10malige uitwendige bestraling van de slokdarmtumor. Voor degene die niet weten hoe het in zijn werk gaat zal ik het een beetje uitleggen. De eenheid van bestraling is Gray. Tijdens mijn inwendige bestraling heb ik 12 eenheden Gray gekregen. Nu krijg ik per keer 2 eenheden Gray toegediend. De eerste kom op een harde brancard te liggen voor het aftekenen waar precies de bestraling mijn lichaam ingaat. Hier is dan ook een CT-scan gemaakt. Ook de diepte is van heel erg groot belang. Dit alles word opgeslagen in de pc van het bestralingsapparaat. Deze aftekening is heel erg belangrijk voor de verdere behandeling. Vervolgens krijg ik een oproep voor bestraling. Ik moet mijn bovenkleding uitdoen. De laborant legt mij precies zo neer, zoals ik ook lag tijdens de CT-scan. Vervolgens lig ik alleen in de bestralingskamer. Men houd mij via camera's nauwkeurig in de gaten. Het bestralingsapparaat draait vervolgens om mij heen en stopt op een aantal plaatsen. Tijdens de stop vind de bestraling plaats.Dit alles duurt maar kort, tenminste tijdens mijn bestraling van de lies was ik met een kwartier weer buiten. Over een half uur word ik opgehaald dus nu even genoeg. Tot vanmiddag. Om 13:30 uur was ik weer thuis. De taxi chauffeur heeft netjes gewacht bij het ziekenhuis. Dus klaar, instappen en wegwezen. De bestraling is goed gegaan. Hier 2 foto's van hoe het toegaat.









De linker foto is de houding die ik elke keer moet aannemen. Op de rechter foto ziet men het bestralingsapparaat. Het apparaat draait om mij heen en staat stil op verschillende posities. Na een minuut of 6 was ik klaar. De tijden voor de volgende 2 dagen zijn nu ook bekend. Morgen om 12:15 uur en vrijdag om 08:55 uur. Het is nu bijna koffietijd en daar heb ik zin in. Na de koffie kwamen mijn 2 grootste kanjers met hun moeder op visite en dat had ik niet verwacht. Even een beetje leven in de brouwerij. Voor vanavond geld dat ik weer rustig aan doe, maar dat is al gebruikelijk. Morgen kan ik weer op mijn eigen manier nog even uitslapen en dat is wel prettig. Tot dan.

28 november 2013.

Vandaag is de 2de dag van mijn 3de bestraling. Ik heb een redelijk goede nachtrust gehad. Wel was ik behoorlijk moe en kon vanmorgen niet zo makkelijk uit bed komen. Wel was ik om 06:30 al wakker, maar ben er om 08:30 uur er pas uit gegaan. Op dit moment voel ik mij fit. Het eten ging er goed in. Wel een hele kleine hapering met slikken, maar dat is te verwaarlozen. Helaas kan ik deze week niet sporten bij mijn fysiotherapeute, maar zodra ik voor volgende week weet wat mijn tijdsschema is van bestraling, zal ik haar meteen bellen voor een afspraak. Zo nu eerst een bakkie gaan drinken en mijzelf gereed maken voor de reis naar Zwolle. De taxi was er even na 11:15 uur. Een chauffeur die niet bekend is in Erflanden, want ze is de autobrug over gegaan en halverwege de wijk kon ze niet verder. Ik was nog ruim op tijd in Zwolle en er was nog tijd voor een bakkie. Precies om 12:15 uur werd ik naar binnen geroepen om vervolgens 10 minuten later weer buiten te staan. Zo vlug gaat het. Even voor 13:00 uur was ik weer thuis. Snel een telefoontje pleger naar mijn fysiotherapeute om een afspraak te maken voor volgende week. Mijn bestralingsschema voor volgende week heb ik ook, maar daarover volgende week meer. Nu de dag vol maken met privé dingetjes.

29 november 2013.

 Goedemorgen Nederland. Het is 07:20 uur en ik ben er helemaal klaar voor. Een uur geleden stond ik al op om mijzelf eten te geven en te wassen. Deze dag moet ik heel vroeg naar Zwolle. Ik word opgehaald door de taxichauffeur tussen 07:30 uur en 07:45 uur. Wel vroeg als je bedenkt dat ik pas om 08:55 uur in Zwolle moet wezen. Men houd waarschijnlijk wel rekening ermee dat het 's morgens druk kan wezen op de snelweg. Er is nog even tijd voor een bakkie en een poepje. De nachtrust is redelijk verlopen. Wel heb ik even een periode gehad dat ik ging nadenken over mijn ziekte. Bij ieder klein euveltje ga je al denken dat het bij mijn ziekte hoort. Ik denk als ik toch erg vroeg ben in het ziekenhuis, dat ik even langs oncologie verpleging ga voor een kort bezoekje. Ik zou zeggen tot later. Ieder nadeel heeft z'n voordeel. Het is 09:15 uur en ik ben alweer thuis. Klokslag 07:30 uur werd ik opgehaald en even na 08:00 uur was ik in Zwolle. Bijna een uur te vroeg. Eerst een bakkie drinken. Rond 08:30 uur werd ik al naar binnen geroepen en een kwartier later zat ik alweer in de taxi op de weg naar huis toe. Ik heb de hele dag nog voor mijzelf en kan wat afspreken met mijn Leida. Alles bij elkaar moet ik zeggen dat Isala een geweldig ziekenhuis is. Ik heb er geen enkele klacht over. Alles loopt goed op tijd. In ieder geval hoef ik niet erg lang te wachten. zo nu eerst even rustig aan doen en de taxiritten voor volgende week bespreken. Na het middageten ben ik naar bed gegaan om uit te rusten. Het heeft toch wel enige impact en het kost veel energie, de bestralingen. Voor de rest van de dag doe ik het rustig aan, want er komt een redelijk druk weekend aan.

30 november 2013.

Zaterdag. Vandaag is een drukke dag. Wij krijgen Juno te logeren, maar daaraan vooraf ga ik met Juno naar de theater "De Tamboer", om naar een voorstelling te gaan van de "Sprookjesboom". Ik heb een onrustige nacht achter de rug. Het begin van de nacht kon ik de slaap niet vatten. Halverwege ging het wel. Rond 06:00 uur was de eerste keer dat ik wakker werd, om vervolgens rong 09:00 uur eruit te gaan. Ik voel mij best wel oké, ondanks de onrustige nacht. Van de bestraling merk ik tot nu toe nog niks. Misschien de vermoeidheid, want dat is een bijwerking van bestraling. Niet dat ik altijd maar op bed wil liggen, want mijn fysiotherapeute zegt dat bewegen beter is dan rusten. Je zal er een goede balans in moeten vinden. Vanmorgen kan ik nog lekker rustig aan doen. Ik heb zin in vanmiddag. Rond 16:00 uur waren Juno en ik weer thuis. Juno was apetrots dat ze het toneel op mocht om een zak met cadeautjes te brengen. Ikzelf heb erg genoten hoe Juno heel erg gespannen zat te kijken en te luisteren. Vanavond gaan we nog een paar leuke dingen doen, zoals de schoen zetten. Verder is het weer 24 tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten