maandag 29 juli 2013

Hart test 1ste helft

29 juli 2013,

Zo. Er is weer een nieuwe week aangebroken. Dit is een week waarin weer wat te gebeuren staat. Niet dat vorige week een vervelende week was, maar je raakt eraan gewend om met regelmaat naar het ziekenhuis te gaan. Natuurlijk heb ik vorige week mij wel vermaakt. Natuurlijk eerst met Juno naar het Sprookjeshof en dat ik mijn nicht Maggie haar man en zoon na 30 jaar weer eens gezien en gesproken heb. Wat veranderd een mens dan in 30 jaar. Het is 09:00 uur en het lijkt een mooie week te worden met het weer. Natuurlijk zijn er de gebruikelijke dingen te doen, zoals 2x onco fysio en mijn kanjers bezoeken. Verder heb ik deze week weer een onderzoek voor mijn hart, maar daar kom ik later nog op terug. Wat betreft de bijwerkingen van herceptin, daar zou ik nog op terug komen. Er kunnen heel wat bijwerkingen naar voren komen en de heftigste is dat ik hartklachten kan krijgen. Hier volgen de bijwerkingen.
Zoals alle geneesmiddelen kan Herceptin bijwerkingen veroorzaken, hoewel niet iedereen deze bijwerkingen krijgt. Sommige van deze bijwerkingen kunnen ernstig zijn en leiden tot ziekenhuisopname.Tijdens een Herceptin infusie kunnen rillingen, koorts en andere griepachtige verschijnselen optreden. Deze effecten komen zeer vaak (bij meer dan 10 van de 100 patiënten) voor. Ze treden vooral op bij de eerste infusie en zijn tijdelijk. Andere symptomen die met de infusie samenhangen zijn: gevoel van misselijkheid (nausea), braken, pijn, toegenomen spierspanning en -trillingen, hoofdpijn, duizeligheid, ademhalingsproblemen, piepende ademhaling, hoge of lage bloeddruk, hartritmestoornissen (palpitaties, hartfibrilleren of onregelmatige hartslag), zwelling van het gezicht en lippen, huiduitslag en gevoel van vermoeidheid. Deze symptomen kunnen ernstig zijn en sommige patiënten zijn overleden (zie 2. onder "Pas goed op met Herceptin"). Tijdens en na de infusie houdt een medische beroepsbeoefenaar toezicht op u. Als er bij u een reactie optreedt, kan de infusie vertraagd of gestopt worden en kunt u behandeld worden om de bijwerkingen tegen te gaan. De infusie kan worden voortgezet nadat de symptomen verbeteren. Op ieder moment tijdens de behandeling met Herceptin kunnen er andere bijwerkingen optreden, die niet gerelateerd zijn aan een infusie. Er kunnen problemen met het hart voorkomen en deze kunnen ernstig zijn. Deze omvatten verzwakking van de hartspier, wat mogelijk leidt tot hartfalen, ontsteking van het hartzakje (pericarditis) en hartritmestoornissen. Uw arts zal uw hart nauwkeurig controleren tijdens de behandeling, u dient echter onmiddellijk contact op te nemen met uw arts wanneer u last krijgt van ademnood (waaronder ook ernstige benauwdheid tijdens de nacht), hoest, vasthouden van vocht (zwelling) in de benen of armen of palpitaties (hartfibrilleren of onregelmatige hartslag). Andere zeer vaak voorkomende bijwerkingen van Herceptin die bij meer dan 10 van de 100 patiënten optreden, zijn diarree, gevoel van zwakte, huiduitslag, pijn op de borst, buikpijn, gewrichts- en spierpijn. Andere vaak voorkomende bijwerkingen van Herceptin die bij minder dan 10 van de 100 patiënten optreden, zijn:  allergische reacties, afwijkingen in het aantal bloedcellen (bloedarmoede, verminderd aantal bloedplaatjes en witte bloedcellen), bstipatie, zuurbranden (dyspepsie), infecties, inclusief blaas- en huidinfecties, gordelroos, borstontsteking, ontsteking van de alvleesklier of lever, nieraandoeningen, verhoogde spierspanning (hypertonie), bevingen, gevoelloosheid of tintelend gevoel in de vingers en tenen, nagelaandoeningen, haaruitval, niet kunnen slapen (insomnia), slaperigheid (somnolentie),
neusbloedingen, acne, jeuk, droge mond en huid, droge of waterige ogen, zweten, gevoel van zwakte en onwelzijn, angstgevoelens, depressie, abnormaal denken, duizeligheid, gebrek aan eetlust, gewichtsverlies, smaakstoornis, astma, longaandoeningen, rugpijn, pijn in de hals, botpijn, krampen in de benen, aambeien, blauwe plekken en gewrichtsontsteking. Sommige bijwerkingen die bij u optreden, kunnen een gevolg zijn van de onderliggende kanker. Wanneer u Herceptin in combinatie met chemotherapie ontvangt, kunnen enkele bijwerkingen ook een gevolg zijn van de chemotherapie.Wanneer één van de bijwerkingen ernstig wordt of als er bij u een bijwerking optreedt die niet in deze bijsluiter is vermeld, raadpleeg dan uw arts of apotheker. Wat ook vermeldings-waardig is is dit:
Gebruik Herceptin niet - Als u allergisch bent voor trastuzumab, muizen- of ratteneiwit of voor één van de andere bestanddelen.
Van sommige bijwerkingen wist ik dat die kunnen optreden van andere niet. Ik heb deze info dan ook van internet. Dit is 1 van de weinige info die ik van het net haal, omdat er ook info staat wat al gedateerd is. Vanmiddag ben ik koffie wezen drinken bij JuSe, want Leida moest daar even oppassen.Na het avond eten ben ik 1,5 uur gaan wandelen. Er mogen best wel een paar kilo's vanaf, maar dan wel op een sportieve manier. Morgenochtend weer onco fysio, dus weer een kilo eraf hoop ik.

30 juli 2013,

Het is 10:00 uur en straks tijd voor onco fysio. Niet dat ik zo laat op stond. Ik was al op tijd wakker. Wel moest ik in bed blijven, want Juno zou mij wakker maken. Ook heb ik vanmorgen al contact gehad met Zwolle (Sophia). Morgen is het zover en ik moest nog vragen of het verantwoord is als ik zelf zou rijden. De regie verpleegkundige verzekerde mij dat het geen probleem is als ik alleen zou rijden. Daarna kunnen Leida en ik even shoppen in Zwolle. Zo nu mijn koffie op drinken en dan naar onco fysio.Mijn onco fysio is zeer goed gegaan. Mijn hartslag is niet boven de 115 gekomen. Zelf heb ik de laatste 2,5 minuut iets sneller gewandeld. Normaal loop ik 10 minuten op een snelheid van 5 KM. per uur. Het laatste gedeelte heb ik 5,5 KM. per uur gelopen. Ik voel mij ook geweldig. Vanmiddag samen met Juno weer even naar de boten kijken of naar de speeltuin. De laatste optie was het. Voor vanavond ga ik op tijd naar bed, want morgen weer een belangrijk onderzoek voor mijn hart. Morgen vertel ik daar meer over. Tot dan.

31 juli 2013,

Vandaag is het weer zover. Ik moet weer een bezoek brengen aan het ziekenhuis. Deze keer gaat het om een onderzoek of mijn hart sterk genoeg is om de eiwitten kuur aan te kunnen. Dit is een standaard onderzoek tijdens deze eiwit kuur. De test heet Technescan PYP en bestaat uit radiofarmaceutisch preparaat Natriumpyrofosfaat decahydraat. Het zal via een infuus toegediend worden. Na verloop van tijd zal er een scan gemaakt worden om te kijken hoe de hartfunctie is. Zo nu eerst het ochtend ritueel met aansluitend een bakkie.Hallo allen. Het is nu bijna 16:00 uur en Leida en ik zijn weer terug in de Citroenvlinder. De scan is goed gelukt en volgende week krijg ik hiervan de uitslag. De scan die ik heb gekregen heet scintigrafie. Ik kreeg radioactief materiaal in mijn aderen gespoten en moest toen 15 minuten stil liggen op een smal bed. Ik werd onder het apparaat geschoven, zodat de camera boven mijn hart kwam te hangen. Of er nu een filmpje of foto's zijn genomen weet ik niet, maar zie deze foto. Zo ziet het er uit.
Ik ben het niet hoor die op de brancard ligt, maar dan krijgen jullie beetje een indruk wat het inhoud. Alles bij elkaar heeft het ongeveer 1 uur geduurd en daarna zijn wij nog even Zwolle in geweest. Wat de rest van de dag ons brengt weet ik niet, maar hopelijk is het verder rustig. Morgen weer nieuwe verhalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten