maandag 1 juni 2015

Weer wennen

1 juni 2015.

Een nieuwe maand en na de vakantie weer wennen aan het normale leven. Ik heb in ieder geval een waardeloze nacht achter de rug. Het was een constante zeurderige pijn in de buurt van de stent. Ik moet er wel uit, want we gaan weer boodschappen doen samen met mijn vriendje Sepp. Wat er wel weer gelukt is, dat de stoelgang er weer is. Ook dat zit mij natuurlijk in de weg. Het is nog steeds allemaal goed te doen en volgende week zal ik er met mijn oncoloog over praten. Het is dan weer tijd voor een gereguleerd consult. Ik zal in ieder geval vragen om een onderzoek en of het normaal is deze klachten. De ochtend is verder rustig verlopen en na de medicijnen van 10:00 uur voelde het ook alweer een stukje beter. Waarschijnlijk toch nog de vakantie in het lichaam. In mijn vakantie heb ik geen enkele dag een middagrust genomen. Wel iedere dag aan het eind van de middag ging ik even een half uurtje op bed liggen. Deze week zal ik een begin maken van ons vakantieboek. Natuurlijk kijk ik ook uit naar mijn onco fysio, maar nu eerst de lunch en daarna even rusten.Na de rust ben ik naar JoMaJuSe gegaan en samen met Leida en Sepp heb ik Juno opgehaald. Het avondeten wat erg lekker was ging er goed in tot aan de gehaktbal. De rode kool ging er gemakkelijk doorheen, maar de gehaktbal stopte naar een paar hapjes en ik kreeg niks meer door mijn slokdarm of stent. Na het eten ben ik gelijk naar huis gegaan. Ik ben nog steeds moe en ben ook gelijk naar bed gegaan. Helaas voor de visite die zou komen, maar ik luister naar mijn lichaam op dat moment. Welterusten.

2 juni 2015.

Vanmorgen moest ik er vroeg uit, want mijn grote vriendin gaat op schoolreisje en dat is natuurlijk erg spannend. Natuurlijk ga ik mijn vriendin uitzwaaien. Toen de klas naar buiten kwam stonden er een heleboel mamma's, pappa's, oma's en opa's. Snel nog even Juno een hele dikke kus en een hele grote knuffel geven en haar heel veel plezier wensen op haar schoolreisje naar cowboy en indianenland. Het was wel een mooi gezicht die kleine koppies in die grote bus. Vlak voordat de bus wegreed nog even heel veel zwaaien en toen was de bus weg. Snel naar huis, want ik moest mijn tas klaarmaken voor mijn onco fysio. Ik ben nog erg, maar dat zal nu wel komen doordat mijn slokdarm nog steeds dicht zit. Dit is de hele nacht doorgegaan. Wel heb ik geprobeerd om mijn medicijnen in te nemen, maar ook het water ging er dezelfde route uit als het erin is gegaan. Ook mijn speeksel kwam er weer uit. Natuurlijk maak ik mij er zorgen over en vanmiddag zal ik het ziekenhuis bellen voor een telefonisch consult. De lunch heb ik maar overgeslagen, want die zou er toch weer uit komen. Ik ben rond 13:00 uur naar bed gegaan om vervolgens om 15:00 uur een kopje hete thee te drinken. Ik heb het idee dat warme drank misschien de stent weer schoon zal maken. De eerste slokjes thee kwamen er net zo snel weer uit, totdat ik een slokje thee dronk nu ik mijn blog bijwerk. Ik merkte om ongeveer 15:30 uur dat de thee erdoorheen ging en dat geeft mij goede hoop. In ieder geval krijg ik weer een heel klein beetje vocht naar binnen. Waarschijnlijk zit er nog genoeg voedsel in mijn stent om die schoon te laten maken. Er is weer licht in de duisternis van mijn slokdarm. Eten zal ik eerst nog niet doen, want drinken vind ik op dit moment belangrijker dan eten. Hoe het verder gaat leest men later wel. Men hoeft zich niet druk te maken, dat doe ik wel.

3 juni 2015.

Het is 08:30 uur en ik weer een onrustige nacht achter de rug. Wel weer even eruit voor de medicijnen die ik iets eerder heb ingenomen. Daarna heb ik een biscuitje gegeten die er gelukkig in bleef.  Dit geeft mij weer hoop dat mijn slokdarm/stent weer open is. Toch laat ik het onderzoek doorgaan, want misschien moet de stent wel schoon gemaakt worden. Ik krijg deze ochtend te horen wanneer het zal plaats vinden. Vandaag is ook een oppas dag voor ons en er zijn wat privé dingen die er geregeld moeten worden. Normaal is onze oppas dag dinsdag, maar degene die vandaag zou oppassen kon niet, dus is er geruild. Vanmiddag zal ik de taken op mij nemen of het ziekenhuis moet bellen dat ik vanmiddag het onderzoek krijg. Op dit moment gaat er een boterham naar binnen en die blijft er ook in. De ochtend zal lekker rustig verlopen op mijn telefoontje na. Rond 09:00 uur kreeg ik telefoon van de oncologie regie verpleegkundige met de mededeling dat de endoscopie zal plaats vinden op donderdag om 12:50 uur. Ik heb dus vandaag genoeg tijd om nog andere dingen te doen. Natuurlijk eerst even mijn fysiotherapeute inlichten en de assistente van mijn huisarts, zodat die in ieder geval op de hoogte zijn van de nieuwe situatie. Ik heb aan De Garve een kopje thee gedronken en thuis de lunch genuttigd die er gelukkig in bleef. Zoals ik al meldde moest ik vanmiddag op mijn twee kanjers passen. Ik kon merken dat Juno nog haar schoolreisje in de benen had. De middag is verder rustig verlopen. Het avondeten ging er goed in. Bloemkool, aardappelen en een hamburger. Zelfs de hamburger is er goed in gegaan. Soms denk ik dat het loos alarm is, maar voor de zekerheid laat ik de endoscopie wel doorgaan. Vanavond zal ik mij daarop voorbereiden om, zoals altijd op tijd naar bed te gaan.

4 juni 2015.

Ik ben er klaar voor. Na een redelijke nachtrust, vooral de tweede helft stond ik op om ongeveer 08:30 uur. Helaas mag ik niks eten, alleen mag ik mijn medicijnen innemen. Natuurlijk zie ik er wel tegen aan, want ze gaan weer met slangen mijn slokdarm in. Gelukkig krijg ik wel een sedatie (roesje), zodat ik er niet bewust veel van meekrijg. Ik kan rustig aan doen deze ochtend. Wij worden rond 11:45 uur opgehaald door Yvonne en ik ben dan in ieder geval op tijd in Zwolle.Nog even een korte wandeling en wachten. Hoe het gegaan is leest men later wel. Het was ongeveer 16:00 uur dat ik weer thuis was met de wetenschap dat er een vervolg komt van dit onderzoek. De stent is wel open, maar de tumor druk de slokdarm naar boven, zodat de slokdarm de doorgang van de stent een beetje belemmerd. Bij de ingang van de stent zit dus een vernauwing en die gaan ze verhelpen om een tweede stent te plaatsen. Wanneer dit gaat gebeuren weet ik nog niet. Het onderzoek verliep geweldig goed. De verpleegsters stelden mij erg op mijn gerust en ze hadden ook alle tijd om mijn verhaal aan te horen. Zelfs de MDLarts had een goed luisterend oor. Nadat men mijn keel hadden verdoofd en de sedatie in mijn infuus hadden gespoten, heb ik van het verdere onderzoek niks gemerkt. Ik werd wakker op de uitslaapkamer en na een uur kreeg ik twee boterhammen en een kopje thee, die er geweldig goed ingingen. Na drieën werd ik weer naar Leida en Yvonne gebracht die op mij zaten te wachten in de wachtkamer. Thuis lekker buiten een kopje thee gedronken. Natuurlijk gelijk de kids geïnformeerd, tenminste  Majella was sneller met telefoneren. Ik ben al met al wel blij dat het onderzoek door is gegaan. Het avondeten smaakte goed en ging er ook goed in. Op naar een hele mooie vrijdag. Tot dan.

5 juni 2015.

Ik heb een waardeloze nacht achter de rug. Heel veel wakker, maar toch ben ik fit. Ik werd wakker van zuurbranden en ben gelijk naar beneden gegaan om daar medicijnen (omeprazol) voor in te nemen.  Ook gelijk een boterham gegeten. Nu op dit moment is het redelijk stabiel. Vandaag word een klein beetje een Griekse dag. Ik ga tzatziki maken en daar ben ik gisteren al mee begonnen. De ochtend bestond uit het doen van allemaal kleine klusjes. De auto door de wasstraat, naar Move2Be, naar de huisarts enz.. Zo is de ochtend snel voorbij. Vanmiddag ga ik even rusten na de lunch en daarna genieten van het mooie weer. Gisteren was het weer zover. Alpe D'HuZes was weer aan de gang. Een paar maand geleden heb ik het team van Isala oncologie/hematologie al eens gesponsord. Ik kreeg vandaag van Leida foto's te zien en dat ontroerde mij heel erg. Natuurlijk wil ik de strijders van de berg bedanken voor hun strijd. Niet alleen Isala deed mee, maar ook een bekende. Een topprestatie van Joost Drogt die 6x de berg is op gefietst. Het zijn allemaal
DE GROOTSTE KANJERS VAN DE WERELD. 

 Het T-shirt van Isala spreekt boekdelen. Op deze manier ben ik er dus ook geweest, want in ieder geval 1 van de zusters heb ik nog email contact mee.Aan het eind van de middag zijn wij naar JoMaJuSe gegaan, want we gaan daar barbecueën. Het weer is er in ieder geval naar. Hoe het was leest men morgen.

6/7/juni 2015.

Zaterdag. Ik heb een goede nachtrust achter de rug en zeker een hele gezellige gisteravond. Natuurlijk was het barbecueën heerlijk en na afloop nog lekker buiten kunnen zitten tot dat het begon te regenen. Vanmorgen stond ik op rond 08:00 uur en ik voel mij goed. Wat deze dag mij brengt weet ik nog niet. Ik ga het in ieder geval lekker rustig aan doen. Ik denk dat ik de auto van binnen schoon ga maken. De buitenkant is gisteren al door de wasstraat gegaan. Al met al is de zaterdag een relaxte dag geweest. Rond theetijd kwam mijn buurvrouw Lisanne even op bezoek en we hebben samen gezellig een kopje thee gedronken. De avond bestond uit voetbal kijken. Nog even een biertje gedronken en toen naar bed.
Zondag. Het is weer mijn wekelijkse weegmoment en ik zit weer op mijn oude gewicht van 74 KG.. Dit geeft mij een goed gevoel. Deze ochtend gaan we op de koffie bij mijn moeder. Rond 12:30 uur waren we weer thuis. Onderweg nog even een oud collega (Tristan) gesproken en ik heb verteld dat ik snel weer even in Hellendoorn mijn gezicht zal laten zien. Na de lunch ben ik gaan rusten, want vanavond moeten we op visite naar een verjaardag. Suze gefeliciteerd met jou verjaardag. Ik zal het dus rustig aan doen deze middag en morgen is er weer een dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten