maandag 15 juni 2015

Morfine en 2de stent

15 juni 2015.

Ik ben er aan toe en dan bedoel ik de morfine. Hopelijk gaat de morfine beter werken dan de codeïne, want ik ben er een beetje klaar mee met die gebroken nachten. Vorige week heb ik het recept gekregen van mijn oncoloog en vandaag ga ik de eerste pleister plakken. Wel moet ik eerst even uitkijken met de uitwerking van de morfine, want het kan de reactievermogen verminderen. Als ik na twee weken geen rare reactie heb, dan mag ik weer auto rijden. Ik zal het snel genoeg merken, maar deze week nog geen boodschappen meer doen met de auto en zeker Juno en Sepp nog niet mee laten rijden. Voor de eerste twee weken is het al geregeld dat wij Sepp niet hoeven weg te brengen. Als ik net zo reageer als op de codeïne dan zal het meevallen. Deze ochtend kunnen we nog wel even boodschappen doen, want nadat die binnen zijn ga ik de eerste pleister plakken en dat zal rond 11:00 uur zijn. Hier het resultaat van de eerste pleister waar die zit. De volgende pleister mag ik pas over
drie dagen plakken, want zolang zal de werking zijn van de morfine. Zoals je ziet zijn het maar hele kleine pleistertjes. Wel moet ik oppassen met de zon en mag ik ze niet plakken op behaarde gedeeltes van het lichaam. Ook geen zeep, crème, parfums enz. hieronder gebruiken, want dat zal de plakkracht beïnvloeden. De blog in nu weer bijgewerkt en ik ga beginnen aan de lunch om vervolgens te gaan rusten. Na de rust ben ik naar JoMaJuSe gegaan om daar een kopje thee te drinken en om het avondeten te nuttigen. Het ging er in ieder geval goed in. Zelfs de gehaktbal is er helemaal in gegaan. De vorige keer dat Leida gehaktballen had gemaakt kon ik de volgende dag het ziekenhuis bellen, want de stent zat dicht. Nu dus nog kleinere hapjes doorslikken. Na het avondeten ben ik naar huis gegaan. Ik ben erg moe en vanavond en vannacht hoop ik een goede nachtrust te krijgen. De ontlasting is er in ieder geval goed uit gegaan en dat luchtte wel op. Morgen weer onco fysio en ik heb er zin in.

16 juni 2015.

Ik heb een geweldig goede nacht achter de rug. In ieder geval ten opzichte van de nachten van de afgelopen weken. Ik weet bijna zeker dat dat komt door de morfine. Gisteren aan het eind van de middag heb ik nog een paracetamol genomen, maar daarna geen medicijnen verder geslikt voor de pijn. Wat zo een klein pleistertje kan doen. Wel ben ik rond 3 uur er even uit gegaan. Even wat drinken en heel even tv gekeken, maar daarna weer naar bed om verder te slapen. Ik werd even voor 08:00 uur wakker en ik voel mij goed. Net als gisteravond moest ik nu ook maken dat ik op het toilet kwam, want de stoelgang is ook weer goed aanwezig. Hoe dit nu in eens goed op gang komt weet ik niet, maar ik houd het in de gaten, want misschien is het gebruik van de paracetamol hier debet aan. Ik heb nog even de tijd, maar om 10:30 uur heb ik mijn onco fysio. Ik zal op de fiets moeten, want ik mag eerst nog niet in de auto rijden. Als ik goed reageer op de morfine dan ga ik weer auto rijden. Dat zal niet eerder zijn dan volgende week en dan alleen eerst kleine eindjes, zoals boodschappen doen. Na twee weken zal ik mijn kanjers weer in de auto meenemen. Zo nu eerst een bakkie.Het sporten ging goed met een goed gesprek met mijn therapeute. Na afloop even langs de doktersassistente voor pleisters die ik over de morfinepleister kan plakken, zodat ik gerust kan douchen. Ik zal waarschijnlijk de morfinepleister op een andere plek moeten plakken, zodat die beter blijft zitten. Na de lunch ben ik gaan rusten. De rest van de dag is rustig verlopen. Wel heb ik toch nog iets last van pijn. Ik zal waarschijnlijk toch meer moeten wennen aan de morfine en dat zien we de volgende dag wel weer. Hopelijk krijg ik weer een goede nachtrust net als de vorige nacht, maar dat weet ik morgen wel.

17 juni 2015.

De afgelopen nacht was wel van mindere kwaliteit dan de nacht ervoor. Toch heb ik veel beter geslapen dan voordat ik morfine gebruikte. Al met al toch een goed gevoel en natuurlijk even afwachten hoe de aankomende nacht gaat. Morgenochtend mag ik weer een nieuwe pleister plakken, dus nieuwe voorraad. Ik stond op rond 07:30 uur en ben na het ontbijt weer er even ingedoken om vervolgens rond 9 uur eruit te gaan. Ik heb nog een aantal dingen te regelen voor de stent plaatsing van morgen. Ik heb nog een document nodig van mijn medicijn gebruik. Nu staat de codeïne er nog op, maar die moet vervangen worden voor de morfine. Er is veel gezeur over en weer door de apothekers. De ene heeft het gezet in de elektronische patiënten dossier, maar de ander doet daar niks mee. Wel formulieren tekenen dat men dit gaat doen en nog steeds geen actie van mijn eigen apotheker. Waarom hun dit nog niet gebruiken weet ik niet. Ik weet wel dat ik er middenin zit en alles maar moet aanhoren. Gelukkig heeft de apotheker in Zwolle een fax gestuurd (iets wat ze niet hoeven te doen) en vanmiddag kan ik het goede document ophalen. Ook mijn medische reisdocument heeft mijn huisarts aangepast, zodat ik nu weer met een gerust hart verder kan reizen. Morfine staat namelijk op de lijst van drugs (opiaten). Vanmiddag nog even een gesprekje gehad met de doktersassistente en toen even naar mijn schoonvader. Ik hoop dus dat ik vanavond goed slaap en morgen uitgerust de stent plaatsing kan ondergaan. Vanavond mag ik nog eten, maar morgen moet ik nuchter zijn. Hoe het een en ander morgen zal verlopen leest men later wel. Ik weet niet hoe ik er aan toe ben na het roesje. De vorige keer heb ik heel lang op bed gelegen. Ik ben er klaar voor.

18 juni 2015.

Ik ben er klaar voor. Zoals ik gisteren eindigde met de blog van de dag, begin ik nu ook. Ik heb een redelijke nachtrust achter de rug en stond vanmorgen rond 8 uur op om toch nog een klein ontbijtje te eten. Doordat de stent plaatsing vanmiddag om 13:30 uur is, mocht ik 's morgens nog een licht ontbijt nuttigen. Een beschuitje en een kopje thee. Daarna niks meer naar binnen werken. Gelukkig is de stoelgang er ook, zodat mijn maag straks wel leeg zal zijn en ik geen rare reacties krijg van voedselresten die omhoog willen komen. Nadat ik mij gedoucht heb, heb ik ook een nieuwe morfinepleister op mijn lichaam geplakt. Nu aan de linkerkant, want de pleisters mogen niet altijd op dezelfde plek geplakt worden. Na het ochtend gebeuren ben ik een eindje gaan wandelen bij ons in de buurt. Kopje koffie of thee met een koekje mag ik toch niet hebben. Wel verlang ik naar een goed ontbijtje, maar dat krijg ik pas als ik weer bij ben na de sedatie (roesje). Hoe alles is verlopen leest men later wel. Nu alles even checken wat ik mee moet nemen aan papieren en dan op naar Zwolle.

Voor de trouwe lezers moet ik even sorry zeggen, w2ant ik heb een aantal belangrijke dagen verzaakt om te schrijven, maar de oorzaak leest men later wel. Nu eerst het vervolg van de reis naar Zwolle. Gerrie Drogt was er op tijd en om 12:30 uur reden we naar de Isala kliniek. Op tijd was ik op de afdeling endoscopie en ik kon gelijk doorlopen. Men wachtte al op mij op de afdeling radiologie. Dit is de afdeling waar men de stent gaat plaatsen. Dit gebeurt dus niet op de afdeling endoscopie. Daar krijg ik het infuus en kom ik na afloop te liggen om uit te slapen. Voordat de MDLarts met mij aan de gang ging, kreeg ik eerst van hem uitleg hoe alles ging gebeuren en ik kreeg de stent te zien. Dit gaf mij een goed gevoel. Even een verdoving in de keel en daarna kreeg ik de sedatie via het infuus toegediend. Ik heb er niks van gemerkt en ik werd dan ook weer wakker op de afdeling endoscopie. Jammer genoeg kreeg ik nog geen vast voedsel, maar dat vond ik ook helemaal niet erg. Even een kopje bouillon en een kopje thee en daarna mocht ik weer naar mijn Leida die wachtte al in de wachtkamer. Heel erg leuk vond ik dat een verpleegster, van het onderzoek van twee weken geleden, tegen kwam en gelijk vroeg hoe het is gegaan. Thuis komende ben ik gelijk naar bed gegaan om verder uit te rusten. Ik ben er die dag bijna niet meer uit gegaan, waarom leest men morgen.

19 juni 2015.

Ik heb nog nooit zo een waardeloze nacht achter de rug als afgelopen nacht. Ik heb ontzettend veel pijn. Het is bijna niet vol te houden. Wel heb ik vanmorgen een bordje Brinta gegeten, wat er goed inging. Daarna weer het bed ingedoken, want dat is toch wel de beste houding, ook al is alles waardeloos. Mijn onco fysio die ik om 10:30 uur had heb ik afgezegd en ben daarna gelijk naar mijn huisarts gegaan, zonder afspraak. Die afspraak hebben we in het verleden gemaakt dat ik dan eventjes tussendoor mag komen. Gelukkig mocht ik een tweede morfinepleister erbij plakken en daar ben ik heel erg blij om. Het is nog steeds zo dat ik een erg lage dosering heb en ik hoop dat dit zo een hele poos blijft. Toen ik weer thuis kwam ben ik gelijk weer naar bed gegaan, want ik ben natuurlijk gigantisch moe. Ik heb bijna de hele dag op bed gelegen. Natuurlijk werkt de morfinepleister niet gelijk, maar ik hoop dat dat gevoel morgen beter is. Aan het eind van de middag kwam Joost de auto ophalen, want Majella gaat weer voor het eerst naar Meppel in de auto. Dit kan natuurlijk altijd, want ik wil zelf nog niet rijden deze week. Erg fijn vond ik dat mijn vriendje Sepp ook mee kwam. Het doet mij goed om hem weer eens te zien. Lijkt alweer een hele tijd geleden. Natuurlijk wil ik mijn vriendinnetje ook zien, maar dat zal zondag zeker gebeuren. Aan het begin van de avond ben ik in bad gegaan. Ik kon ook al merken dat de morfine nu beter zijn werk doet en ik kon het 's avonds iets langer vol houden. Iets na 21:00 uur ben ik weer naar bed gegaan.

20/21 juni 2015.

Zaterdag. Ik heb een hele goede nachtrust achter de rug. Volgens mij zit ik nu op het niveau wat ik moet hebben, wat de morfine betreft. Ik werd rond 08:30 uur wakker. Wel ben ik er vannacht even uit geweest om wat te drinken. Het is niet zo dat ik aan een stuk door slaap, maar wel hele lange tijden achter elkaar. Dit geeft heel veel rust. Natuurlijk merk ik nog steeds dat er een ingreep is geweest, maar het is nu goed vol te houden. Alle bijwerkingen die ik heb zijn normale reacties en sommige zullen na verloop van tijd vanzelf verdwijnen. Mocht je niet geloven, kom maar eens langs om alle info te lezen die ik heb (gekregen van het ziekenhuis). Ik zoek zelf niks op, op het internet, want er kan ontzettend veel slechte info bij zitten. Ik ben nu bezig met mijn eerste boterham (zonder kort) na de stent plaatsing en die gaat er in. Moeizaam maar toch gaat die er in. Wat deze dag mij brengt weet ik nog niet. Hopelijk is het een rustige dag. Wel verlang ik natuurlijk naar mijn kanjers en kids. Het is deze week een beetje met vallen en opstaan dat ik mijn blog bijwerk. Ik was mijn laptop even een dag kwijt aan Jurjen, dus ik kon mijn blog niet bijwerken. Eigenlijk is er niet zoveel te vermelden. Ik heb veel op bed gelegen, om het 's avonds iets langer vol te kunnen houden. Samen hebben we een serie gekeken die in 10 delen bestaat en op vrijdag, zaterdag en zondag werd uitgezonden. Spanning alom. Wel heb ik alles opgenomen, want ik weet zeker dat ik niet de hele tijd alles zou kunnen uitzien. Rond 10:30 uur ben ik naar bed gegaan.
Zondag. De dag begon met een bezoekje aan mijn moeder en daarna aan mijn schoonvader. Daarna ben ik naar huis gegaan om even te rusten. Na de rust zijn wij heel even bij JoMaJuSe geweest voor een kopje koffie te drinken op Joost zijn verjaardag. Hij houd zijn verjaardag niet, omdat hij het aankomende week erg druk heeft met zijn werk. Ik ben alweer op tijd naar huis gegaan om verder te rusten. Je merkt het. Als ik veel rust is er ook niet veel te melden. Een ieder moet gerust zijn, want de ouwe gaar morgen naar zijn huisarts voor medicatie tegen het hoesten en waarschijnlijk krijg ik de codeïne weer terug. Van het hoesten word je ook zo moe van en uiteindelijk moet ik ook naar het toilet om er wat uit te spugen. Hoe het verder gaat leest men morgen.

1 opmerking:

  1. Dag, Rudy
    Fijn te horen dat je van de nachtelijke slaaponderbrekingen verlost bent. Dan is zo'n morfinepleister toch wel een uitkomst.
    Ik hoop dat donderdag de andere problemen ook ten gunste opgelost worden in het ziekenhuis.
    Verder lees ik dat jullie vakantie in Griekenland weer helemaal geslaagd is. Het is jullie gegund.
    Wanneer je weer eens van het zuiden naar het noorden gaat, dan mag je je medicijnen ook bij ons innemen want wij hebben uitstekend, wat zeg ik,hartstikke lekker water. Daar zou je het alleen al voor doen.
    Veel sterkte voor donderdag, en tot gauw.

    Groet,
    Dirk en Sini.

    BeantwoordenVerwijderen