maandag 15 december 2014

Eindelijk weer sporten

15 december 2014.

Goedemorgen allemaal. Ik heb een goede nachtrust achter de rug en werd wakker voordat de wekker af ging en dat was om 07:00 uur. Een half uur later ben ik eruit gegaan voor alle sonde handelingen. Ik zou nog even terugkomen op gisteravond toen Lisanne, Leida en ik naar wereld lichtjes dag zijn geweest. Wij denken aan twee kleine kinderen die helaas er niet meer zijn. De eerste is mijn buurjongetje Thomas die door de gevreesde ziekte er niet meer is, maar ik denk veel aan hem en natuurlijk zijn ouders en zusje, Peter, Francis en Sabeau. De tweede die wij gedenken is mijn nichtje Marije die ook veel te vroeg is weg gegaan. Niet door de gevreesde ziekte, maar door een vreselijk feit. Uiteraard denken we dan ook aan haar ouders en zusters, Erik, Yvonne, Larissa en Simone. Voor Marije hebben wij in naam van de ouders lichtje laten branden en een ster in de kerstboom gehangen.


Op de foto  linksboven ben ik bezig om het kaarsje aan te steken. Rechtsboven brand het kaarsje. Links alle kaarsjes geplaatst in de vorm van een hart. Rechts de ster in de kerstboom. Al met al een hele mooie bijeenkomst die weer goed is georganiseerd door de ouders van Thomas.
Vanmorgen had ik om 09:00 uur een afspraak bij mijn huisarts. We moesten even bijpraten over de laatste tijd. Iedere keer als ik weer wat wist vanuit Zwolle vertelde ik het de assistente wel om dit door te geven aan mijn huisarts. We hebben een klein half uur met elkaar gepraat over mijn ziekte en hoe wij erover dachten. Aan het eind heeft zij nog even mijn neuspleister vervangen en ging ik met een voldaan gevoel weer naar huis. Thuis lekker thee drinken met een koekje erbij. Naar sommige dingen kijk ik gewoon naar uit. Aan het eind van de ochtend snel naar de school van Juno, want ik zou haar ophalen. Vol trots kwam ze uit school en heeft ze bij ons een pannenkoek gegeten. Natuurlijk moest ik haar ook weer naar school brengen en ik mocht heel even op haar krukje zitten. Daarna snel boodschappen gedaan. De middag thee zal ik bij Majella drinken, want ik moest vanmiddag ook weer klaar staan bij de school van Juno. Uiteraard kijk ik weer uit naar morgen, maar daarover morgen meer. Helaas ging de thee bij Majella niet door, want we kregen visite. Leo en Suze kwamen op de koffie om te vragen hoe het gaat. Na mijn soep heb ik Juno haar schooltas terug gebracht. Natuurlijk alle cadeaus van haar verjaardag bekeken en toen weer naar huis om te chillen.

16 december 2014.

Eindelijk is het weer zover. Deze dag heb ik weer onco fysio. Iets waar ik al lang naar uitkeek. Ik heb wel een onrustige nachtrust achter de rug, toch stond ik redelijk fit op. De ochtend dingetjes doen en toen op naar Move2Be. Uiteraard heb ik van mijn therapeute een aangepast traject gekregen. In eerste instantie even kijken hoe alles gaat. Ik kan op dit moment niet teveel energie verliezen met sporten, want ik nu natuurlijk net genoeg voeding om alles op peil te houden. Een goede tip van mijn therapeute om te vragen aan mijn diëtiste hoever en hoeveel ik mag sporten en of ik nog andere voeding erbij moet drinken. Tijdens mijn sessie heb ik fijne reacties gehad van andere patiënten/sporters. Ze waren allemaal blij om mij weer te zien en ik was natuurlijk ook blij om al de andere ook weer te zien. Thuis gekomen even een kopje thee en daarna met Leida even een paar boodschapjes gedaan. Het is bijna 13:00 uur en tijd voor de middagsoep. Het soepje ging er goed in, toch heb ik er last van. Dat komt doordat de bestraling mijn tumor kapot heeft gemaakt en dat merk ik nu wel. Het is gevoelig, niet pijnlijk. Kreeg trouwens nog een mooie foto van mijn vriendje die aan het knutselen is geslagen. Geweldig om te zien. Hier het resultaat.

















Hij word net zo goed met knutselen als zijn grote zus Juno. Aan het begin van de avond even de auto weg gebracht. Toen ik weer thuis was lekker mijn haren gewassen en voor de rest van de dag is er rust in de toko.

17 december 2014.

Het is een behoorlijk grijze dag vandaag, toch kijk ik naar deze dag uit. Het is de dag dat ik telefonisch contact heb met mijn diëtiste over de voortgang van mijn voeding. Daarover later meer. Ik heb een redelijke nachtrust gehad en werd wakker rond 06:60 uur. Ik ben nog wel een poosje in bed gebleven. Rond 08:00 uur ben ik eruit gegaan voor de sonde handelingen. Het gaat mij steeds beter af, alleen nog zelf de neuspleister verschonen, maar dat is wat moeilijker. Normaal een pleister vervangen is niet moeilijk, maar nu sta je voor de spiegel en moet je alle handelingen net andersom doen. Ik vind het lastig, maar gelukkig heb ik veel hulp bij ons in de buurt. Het is nu even wachten op mijn belangrijke telefoontje en dan kijken wat ik verder mag en kan. Rond 10:20 uur werd ik gebeld door de diëtiste. Ze heeft van alles gevraagd en natuurlijk  het belangrijkste was hoe het nu gaat met de passage van mijn slokdarm. Ik heb precies verteld wat ik er allemaal doorheen jaag. Alle vloeibare voeding, daar heb ik geen last van, evenals vla en bebonden soepen. Ook een koekje bij de koffie gaat er doorheen. Wel heb ik wat meer gevoeligheid bij mijn bestraalde tumor als er wat koekjes langs glijden. Ook een fruithapje daar heb ik last van, tenminste glijd er wel doorheen, maar de zuren van het fruit prikkelen de bestraalde tumor. Als alles er doorheen is heb ik verder geen last ervan. Mijn diëtiste was opgetogen dat het al zoveel effect had en dat ik al behoorlijk ver ben met het nuttigen van andere voeding. We hebben afgesproken dat ik weer wat meer mag proberen en dat is aardappelpuree met groente. Ik kijk nu al erg er naar uit om vanavond weer de eerste hapjes te mogen eten. Hopelijk gaat het goed. We gaan dit in ieder geval samen met de sonde voeding doen. Mocht alles goed gaan, dan kan ik zelf bepalen om iets meer te eten en de sonde voeding af te bouwen. Als ik de sonde voeding ga afbouwen krijg ik wel flesjes met drinkvoeding. Dit heb ik vorig jaar ook gehad, tijdens en na mijn ziekenhuis opname. Hierin zitten ook veel eiwitrijke voeding in, wat goed is voor de opbouw van mijn lichaam. Al met al een hele grote vooruitgang waar we natuurlijk heel erg blij mee zijn. Voor mij bied dit hoop voor de kerstdagen om ook een hapje mee te kunnen eten. Het is nu even na 11:00 uur en voor de rest van de dag heb ik rust. Ik ben na de middagsoep (tomaten crème) en een glas volle melk gaan rusten. Het is voor mij een hele tijd geleden dat ik 's middags ben gaan rusten. Rond 15:00 uur werd ik wakker gemaakt door mijn 2 grootste liefdes Juno en Sepp. Altijd goed wakker worden. Lekker alles eventjes weer opruimen, want ik ben een rommelkont. Voor morgen is er ook weer zo een dag. Alleen even wachten op mijn voeding en andere dingen die ze komen brengen. Ook heb ik de thuiszorg afgezegd en ze kunnen hun map ophalen. Ik ben nu helemaal zelfstandig. Voor het vervangen van de neuspleister heb ik genoeg steun van mijn lieve buren hier in de buurt die er ook voor hebben geleerd.Rond 17:15 uur heeft Leida voor mij een klein beetje eten klaar gemaakt wat eindelijk weer eens door mijn mond gaat. Het was aardappelpuree met spinazie.

 HET WAS VOORTREFFELIJK LEKKER EN HET GING ER GOED IN.
Ik kan een ieder wel vertellen. Geniet van iedere hap die je kunt nemen ook al vind je het niet lekker. Als je een tijd niet meer hebt kunnen eten en alleen maar sonde voeding hebt gehad ga je eigenlijk alle andere eten erg waarderen. Dit is dus mijn eerste hapje warm eten wat ik binnen krijg sinds 26 november. Die datum was voor mij het laatste warme eten wat ik binnen heb gekregen. Daarna is in ieder geval het warme eten helemaal mis gegaan. 3 Dagen later kreeg ik niks meer binnen. Het is wel zo dat ik voorlopig nog wel aan de sonde voeding blijf zitten. Ik mag het zelf een beetje opbouwen. Ik kan natuurlijk op dit moment nog lang niet alles eten, want alle kool soorten zal ik nog niet nuttigen, want die zijn veel te zwaar voor mijn maag, die natuurlijk ook al 3 weken stil ligt. We gaan alles heel rustig opbouwen en steeds een beetje minder. Ik ben super gelukkig, maar niet beter. Mijn glas fruitmix wat door de blender is gegaan is ook bijna op en straks nog een bakje vla. De ouwe is dik tevreden. Vanavond ben ik alleen, want Leida gaat met Majella naar de film. Mooi om mijn favoriete bezigheid uit te voeren. Op tijd naar bed. Tot morgen.

18 december 2014.

Het is vandaag een erg rustige dag. Er zijn een paar dingetjes waar ik op wacht. Nieuwe sonde voeding en de thuiszorg. Ik heb een waardeloze nacht achter de rug. Heel vaak wakker. De bestraling is nog steeds gevoelig en de sonde begint een beetje te irriteren. Het zal erbij horen. Natuurlijk kijk ik uit naar de dag dat de sonde eruit gaat en ik ben er hard voor aan het werk. Ik stond vanmorgen op om 08:00 uur, want het bedrijf wat mijn voeding komt brengen komen tussen 08:00 uur en 14:00 uur. Zal je zien dat ze laat komen. Mijn ontbijt ging er dun doorheen. Een flesje Pro Activ en een glas volle melk. Daarna mijn medicijnen toedienen en de sonde vervangen. Op zich wel lekker dat ik niks te doen heb, want dan kan ik even bijkomen van de slechte nachtrust. De thee en koekjes gingen er goed doorheen. Ik zit er net aan te denken, maar ik ben benieuwd wat ik vanavond ga eten. Het zal waarschijnlijk worteltjes worden met geprakte aardappelen. We maken er deze reis geen puree van en ik ben benieuwd hoe dit erin gaat. Als het goed gaat ben ik weer een klein stapje dichterbij het normale eten. Wel moet ik niet te hard van stapel lopen, want mijn maag moet het wel allemaal aan kunnen. Vanmiddag eerst weer een kop soep. De middag liep redelijk rustig. Sepp heeft bij ons zijn middagslaap gehad. Verder heb ik een aantal dingetjes kunnen regelen. Het avondeten wat bestond uit bietjes en aardappelen ging er redelijk in. Wel wat last op de plek van de bestraling, maar het is erin gegaan. Aan het begin van de avond ben ik naar JoMaJuSe gegaan, want Juno had op haar school kerstfeest. Zij was het mooist verklede engeltje, kijk maar.
 Ze blijft voor altijd mijn mooiste engeltje. Het is nu 20:00 uur en tijd om te gaan chillen.

19 december 2014.

En weer is er een dag aangebroken dat ik ga sporten. Ik heb een onrustige nacht achter de rug. Even een periode van een half uur dat ik veel moest hoesten. Ik stond fit op en nadat ik de medicijnen door de sonde heb gedaan, ben ik de wasstraat in gegaan. Toen ik daar mee klaar was heb een een pannetje met melk op de kookplaat gezet om de melk te verwarmen. Ik ga aan de Brinta. Het is zeker jaren geleden dat ik voor het laatst Brinta heb gehad. Het ging er geweldig goed in en smaakte goed. Natuurlijk ben ik hier ook weer blij om. Nu heb ik iets voor het avondeten en voor het ontbijt. Tijdens de lunch zal ik de soep nuttigen. Op deze manier heb ik een goede variatie. Rond 09:00 uur ben ik naar Move2Be gegaan, maar eerst even langs de assistente van de huisarts om het goede nieuws mede te delen. Het sporten ging geweldig goed en natuurlijk weer andere sporters gesproken die3 benieuwd waren hoe het met mij gaat. Natuurlijk ook gesproken met mijn therapeute en therapeut. Het lijkt zo alsof ik er twee heb, maar dat zal ik uitleggen. Mijn therapeute is leading  in alles. Met haar zal ik alles delen en vertellen over mijn ziekte en de voortgang. Ook heeft zij altijd goede adviezen. Zij heeft er ook voor geleerd. Zij is dus een oncologische fysiotherapeute. Daarvan zijn er nog niet veel hier in Nederland. Ik heb er geweldig veel baat bij. Natuurlijk heeft zij het verschrikkelijk druk en als het even kan dan sta ik onder begeleiding van haar collega. Ook met hem heb ik hele goede contacten en gesprekken. Hij zal ten alle tijden de dingen die ik hem vertel ook aan mijn vaste therapeute doorgeven. Uiteraard was zij benieuwd wat de diëtiste had verteld. Na sommige prettige kerstdagen te hebben gewenst was ik rond 10:45 uur weer thuis om een lekker kopje thee te drinken. Ik ga zo de douch in om mijn hoofd te wassen en natuurlijk de rest ook. Vanmiddag heb ik hoogstwaarschijnlijk geen middagrust, want ik heb een aantal andere dingen op de agenda staan. Het avondeten bestond uit aardappelen met worteltjes en een stukje vis. Wat heeft mij de vis heerlijk gesmaakt. Weer een stap vooruit in zelfstandig eten. Na het eten snel naar JoMaJuSe, want we gaan kijken bij de lichtjesparade 2014. Heel erg zeker dat Juno en Sepp dit erg mooi vinden, zoals hier op de foto.
 Na afloop even een kopje the bij JoMaJuSe gedronken en toen naar huis. Ik ben moe en ga naar bed.

20/21 december 2014.

Zaterdag. Even de nacht beschrijven. Gisteravond lag ik rond 22:00 uur op bed. Ik heb hevige hoestbuien. De verkoudheid is alweer een paar dagen aan de gang en heb er redelijk veel last van. Tijdens de hoestbuien zit de sonde mij erg veel in de weg. Op een gegeven moment stond ik op het punt om de sonde eruit te halen. Soms kreeg ik braak neigingen. Gelukkig ben ik toch rond 02:00 uur in slaap gevallen. Het hoesten is nog wel een paar keer terug gekomen afgelopen nacht, maar ik heb gelukkig toch nog een beetje nachtrust gehad. Vanmorgen stond ik op rond 08:15 uur. Ik moet eruit om mijn medicijnen toe te dienen en de sonde en sondevoeding te vervangen. Nadat ik hiermee klaar was heb ik weer een bord met Brinta gegeten. Het ging er gelukkig goed in. Ik heb goede hoop dat ik de langste tijd heb gehad met de sonde. Gelukkig heb ik vandaag niks op de planning staan, dus de hele dag tijd om te chillen en uit te rusten. Nadat ik vanmorgen heb gegeten ben ik weer naar bed gegaan. Het is nu even na 12:30 uur en ik ga nu lunchen. Mijn eerste boterhammetje na 22 dagen gaat er goed in er er doorheen. 


Wat kan ik hier weer van genieten. Het betekend nu dat ik dus 's morgens Brinta een, 's middags een boterham en 's avonds warm eten. Ik ben wel heel erg benieuwd hoe mijn gewicht morgenochtend is. Van vandaag weet ik het wel, maar dat is veel meer voor mijn diëtiste om te bekijken hoe het verloop is. Voor mijn blog is de wekelijkse weging op zondagmorgen leuk om te noteren. Straks ga ik lekker in bad en daarna lekker verder chillen. Het bad is er vanmiddag niet van gekomen. Ik moest nog een schuld aflossen bij mijn vriendje Sepp. Juno heeft gisterenavond een verlichte toverstaf gekregen van mij en vanmiddag heb ik een mooie auto gekocht voor Sepp en die even weggebracht. Aan het begin van de avond ga ik wel even lekker een goed warm bad nemen. Vanavond eventjes proberen op te blijven, want dat is natuurlijk voor mijn Leida ook gezelliger.
Zondag. Ik heb weer een waardeloze nachtrust achter de rug. Om een uur of 10 lag ik er gisteravond in en om 2 uur 's nachts sliep ik nog niet van al dat gehoest. Soms tot braken aan toe, net als gisteravond. Toch ben ik in slaap gevallen om vervolgens rond 04:00 uur weer een hoestbui te krijgen. Ik heb de sonde gisteravond wat langzamer gezet. Hij stond op 84 en ik heb hem terug gezet naar 65. Dit mag ik doen aangezien ik nu ook normaal eten naar binnen krijg. Anders kom ik veel te snel aan. Toen ik opstond heb ik mij eerst gewogen en ben 1 kilo aangekomen. Ik ben nu 81 KG zwaar. Dit voelt goed. Wat deze dag mij brengt weet ik nog niet. Waarschijnlijk gaan we even een kort bezoekje brengen aan mijn moeder om daar een kopje koffie of thee te drinken. Toen wij terug kwamen van de thee/koffie bij mijn moeder, ben ik na het eten van twee boterhammen en het drinken/slobberen van een kop soep, naar bed gegaan. Ik ben er echt aan toe na zo een heftige week. Het is lekker rustig en ik werd wakker rond 16:00 uur. Lekker een kopje thee en toen op naar het avondeten. Het avondeten is kruiderig en pittig. In eerste instantie was ik er niet zo happig op en was een beetje bevreesd dat ik dit zou gaan merken op de plek waar de bestraling plaats heeft gevonden. De spaghetti smaakte voortreffelijk en ik heb er geen last van gehad. Dit betekend heel veel voor mij. Vanavond lekker verder chillen en ik schrijf, tot morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten