maandag 22 december 2014

Einde sonde en Kerst 2014

22 december 2014.

Ik heb een redelijke nachtrust gehad, maar eerst moet ik wat anders melden. Mijn sonde is eruit. Gisteravond heb ik met Zwolle gebeld voor advies. De laatste 4 dagen ben ik behoorlijk verkouden en vooral 's nachts heb ik daar veel last van. Heel veel hoesten. Bijna tot braken aan toe. De sonde begon daardoor behoorlijk te irriteren en dat had weer tot gevolg dat ik nog meer braak neigingen had. Gelukkig eet ik weer. 's Morgens, 's middags en 's avonds gaat er weer normaal eten doorheen en ik heb er geen last van. De dienstdoende MDLarts heeft mij terug gebeld en ik heb hem alles uitgelegd. Het leek haar geen probleem om de sonde eruit te halen en rond 07:30 uur gisteravond heb ik dus de sonde voorzichtig eruit gehaald. Het viel allemaal reuze mee en het voelt goed.
Vanmorgen heb ik telefonisch contact gehad met mijn diëtiste over de nieuwe situatie. Ik moet wel wat eiwitrijke energie drankjes erbij gebruiken. Vorige week heb ik daar al een doos van binnen gekregen. Zo vlak voor de kerstdagen is dit voor mij het mooiste kerstcadeau die ik mij kan wensen en ik denk ook wat ik Leida, Jurjen, Majella, Joost, Juno en Sepp kan geven. Halverwege de ochtend mijn zus even gebeld i.v.m. haar verjaardag. Herma gefeliciteerd met jou verjaardag. Helaas komt het nog te vroeg om op verjaardagsvisite te gaan. Het middageten bestond uit 3 boterhammen een flesje nutridrink en een glas chocomelk. Ik heb ook 4 potjes met voedingsrijke soep gekregen en smerig dat dat is. Gelukkig is het een probeerdoos met een aantal merken en soorten van voedingsdrinken. Als er iets bij is wat goed smaakt, mag ik dat bij bestellen. De kippensoep is dus al afgevallen. Wie er belang bij heeft mag het komen halen. Na de lunch ben ik gaan shoppen, want ik moest als laatste nog wat kerstcadeautjes aanschaffen. Tussendoor nog even bij de assistente van mijn huisarts geweest om de laatste bijzonderheden door te geven. Zij was blij verrast  toen ze mij weer zag zonder de sonde en zou het doorgeven aan de huisarts. Na elkaar prettige feestdagen te hebben gewenst ben ik dus gaan shoppen.Rond 15:00 uur was ik weer thuis met een tas vol boodschappen. Nu nog even inpakken. De rest van de dag ga ik het rustig aan doen om fatsoenlijk de feestdagen door te komen. Wel heb ik nog een aantal verplichtingen, zoals ziekenhuisbezoeken en onco fysio.Het avondeten bestond uit zware kost. Ik heb rode kool gegeten wat er goed inging en geen reactie veroorzaakte in mijn maag. Dit betekend dat mijn maag ook sommige koolsoorten aan kan. En wat dacht je wat voor een vlees erbij was. EEN GEHAKTBAL, LEKKER. Ik kijk weer uit naar morgen, want dan heb weer Onco fysio. Wat zullen ze opkijken wanneer ik zonder alle toeters en bellen binnen kom wandelen. Ook weer lekker douchen na afloop. Nu lekker chillen en dan op tijd naar bed.

23 december 2014.

Vanmorgen stond ik op om 08:00 uur en ik voel mij al weer een heel stuk beter dan da afgelopen dagen. De verkoudheid is op de terugweg en dat is een heel erg prettig gevoel. Ik hoest nog wel, maar in ieder geval een stuk minder. Ik heb genoeg tijd om mij gereed te maken voor mijn onco fysio, waar ik heel veel zin in heb. Vandaag ook weer naar mijn 2 kanjers om op te passen, maar dat is pas vanmiddag. Straks de wasstraat in voor een uitgebreide beurt, want de haargroei onder de kin is ook nodig om eraf te halen. Om 10:30 uur was ik onder begeleiding aan het sporten. Natuurlijk alles verteld aan mijn therapeute waarom ik geen sonde meer heb. Ook na afloop van het sporten heb ik even leuk met mijn therapeute gesproken en toen ik wegging om te douchen natuurlijk een ieder prettige feestdagen gewenst. Nu de lunch die er goed inging en daarna naar mijn kanjers. Tijdens de tijd dat Leida en Majella boodschappen hebben gedaan, heb ik met Juno kwartetten gespeeld en wat denk je. Ik heb verloren. Sepp heeft niet veel geslapen en nadat ik hem uit bed heb gehaald heeft hij met de tabblad gespeeld. Hij weet nu al een beetje hoe het gaat. Moe om te zien is hoe hij zijn vingertje beweegt over het scherm. Ze hebben Sepp eerder geholpen. Zijn vingertje hielden ze eerst vast om hem te helpen over het scherm te bewegen. Wat hij nu doet is hetzelfde. Hij houd zijn eigen vingertje vast met zijn andere hand en zo beweegt hij over het scherm. Erg komisch om te zien. Na de thee zijn wij naar huis gegaan en 's avonds heb ik heerlijk boerenkool met een stuk rookworst gegeten. Het ging er geweldig goed in en de borden worden iedere keer iets voller. Mooi op weg om geen voedingsdrinken meer te gebruiken. Wel moet ik veel eiwitrijke producten eten om mijn spierenstelsel aan te sterken. Voor mij zeer belangrijk. Nu de rest van de avond lekker chillen. Morgen is er weer een dag van ziekenhuis bezoek, maar daarover morgen meer.

24 december 2014.

Naar deze dag heb ik al een tijd naar uit gekeken en vooral 's avonds, want dan zit ik met mijn hele gezin heel erg gezellig bij elkaar om lekker te eten. Uiteraard duurt dat nog een aantal uren. Eerst heb ik vandaag hopelijk mijn laatste consult van dit jaar bij mijn oncoloog. Het is nog niet het laatste ziekenhuis bezoek, want er komt er zeker nog eentje. Ik stond vanmorgen op rond 07:30 uur en voel mij goed. Wel nog een paar kleine hoestbuien gehad vannacht, maar ik heb in ieder geval een redelijke nachtrust gehad. Tot aan het eind van de ochtend heb ik het rustig en kan dus kalm aan doen. Rond 11:15 uur gaan Leida en ik naar Zwolle. In Zwolle liep alles lekker snel. Volgens ons zorgen ze er een beetje voor dat wanneer je rond deze dagen niet naar het ziekenhuis moet, ze daar ook rekening mee houden. Het was er opmerkelijk rustig. Voor 12:00 uur hadden ze al bloed bij mij afgetapt. Even een uur wachten, want ik was pas om 13:00 uur aan de beurt bij mijn oncoloog. Ook daar verliep alles reuze snel, want om 13:00 uur liepen Leida en ik alweer terug naar de auto, met de wetenschap dat mijn oncoloog zeer tevreden was hoe alles gaat. Hij was ook blij verheugd dat ik bij hem kwam zonder slangetjes. Het deed hem goed om mij zo te zien. Ook kon hij mededelen dat mijn bloed weer een stap vooruit gaat. Het was altijd wel goed, maar het kon altijd beter. HB gehalte was omhoog gegaan, evenals de rode en witte bloedlichaampjes. Ook alle andere waardes, zoals voor de lever en de nieren waren mooi stabiel. Uiteraard heeft hij mijn verhaal ook aangehoord wat betreft de sonde. Over drie weken zie ik mijn oncoloog weer, met de wetenschap dat ik daarna een afspraak maak voor een CT-scan. Dan is namelijk ook het maximale effect van de bestraling merkbaar en zichtbaar. Voor belangstellende dus nog even een week of 6 geduld. Rond deze periode was er natuurlijk nog een kleine vraag en dat is of ik ook een borreltje mag drinken en dat vond hij wel goed.
Na elkaar prettige feestdagen te hebben gewenst en de nieuwe afspraken hebben ingepland zijn wij weer met een erg blij gevoel naar huis gegaan. Net voordat ik mijn middagrust wilde doen werd er gebeld. Aline, een van de super buurvrouwen, kwam met een mooi boeket voor Leida en mij van alle andere super buurvrouwen en buurmannen. Hier het resultaat.
Ik ben nu ook gelijk een heleboel medische spullen kwijt aan iemand die het goed kan gebruiken. Het is nu bijna half vijf en bijna tijd om de kerstavond met mijn gezin te vieren, met een traan en veel glimlachen. Voor een ieder een fijne kerstavond. Deze avond is voor mij erg privé.

25 december 2014.

 Eerst moet ik dit vertellen, wat belangrijker is dan de kerstdagen. Gisteren is Joep, de poes van JoMaJuSe, ingeslapen. Joep had teveel last van allerlei ontstekingen. Uiteraard waren Joost, Majella, Juno en Sepp verdrietig. Vooral Juno mist Joep nu heel erg en dat doet mij ook verdriet. Joep ik blijf aan je denken.
Het is dus 1ste kerstdag in 2014. Ik heb er naar uit zitten kijken. Ik stond vanmorgen op om 08:15 uur na een redelijk goede nachtrust. Gisteravond heb ik heerlijk gegeten. Joost en Majella hebben voor mij een visschotel gekocht. Dit is natuurlijk rijk aan eiwitten, wat weer erg goed is voor mij. Ook heb ik weer een biertje gedronken bij het eten wat voortreffelijk smaakte. Het was ook een speciaal biertje. Na afloop heb ik nog een glaasje ouzo genuttigd wat ook heel erg lekker was. Alles wel met mate en ik mocht het hebben van mijn oncoloog. Het was verder een gezellige avond, ondanks het inslapen van Joep. Nu ga ik zo de wasstraat in om daarna de visite te ontvangen. Hoe het was leest men morgen wel.

26 december 2014.

Het is tweede kerstdag en de rust is bijna weer gekeerd in huize Rudy Zitman. Even over de eerste kerstdag. Ik vond het gisteren een gezellige dag. Ik heb gezellig met Sepp en Juno kunnen spelen, terwijl de andere grote mensen met elkaar aan het praten waren. Jammer genoeg is Majella ook ziek geworden. Ze is heel even geweest, maar is toch maar weer naar huis gegaan om onder de wol te kruipen. Een verstandig besluit.. Deze meneer is na de lunch, wat voor mij gewoon doorgaat, ook even naar bed gegaan. Gelukkig kan ik bijna weer alles eten en de soep die Leida heeft gemaakt was voortreffelijk. Vooral de champignonnensoep die ze zelf heeft gemaakt was overheerlijk. Gisteravond heb ik het eventjes vol gehouden, maar om 22:00 uur ging het kaarsje uit en ben ik naar bed gegaan. Vanmorgen stond ik op om 08:00 uur om te ontbijten. Ik heb een goede nachtrust gehad en voel mij goed. Tijdens de thee even gevraagd hoe het ging aan de Garve, maar nu blijkt dat Joost ook gepakt is door de griep. Uiteraard even gevraagd of wij wat konden betekenen en een klein poosje later heb ik Jun opgehaald, zodat Majella en Joost wat meer rust hebben. De lunch is er ook goed in gegaan en nu rustig deze dag laten verlopen. We hebben samen leuk gespeeld met een nieuw knutselspelletje Beados. Juno is er al erg bedreven in en heeft mij het ook geleerd. Het avondeten ging er goed in. Juno heeft weer gewonnen van mij met spinazie eten. Nog even circus kijken en toen Juno haar nachtspulletjes ophalen. Jammer, jammer, jammer. Ook de griep heeft Juno te pakken gehad. Ik heb erg veel medelijden met haar. De nacht heeft ze bij Leida in bed doorgebracht en ik heb op het bed van Juno wel wat geslapen.


27/28 december 2014.

Zaterdag. Vanmorgen zijn we er rond 07:30 uur eruit gegaan met Juno. Ze heeft de griep goed te pakken en wil maar wat graag naar huis toe. Leida heeft gebeld en het blijkt nu dat de griep ook Joost te pakken heeft. Alleen Sepp is er nog niet mee geconfronteerd. Majella heeft Juno opgehaald en Sepp naar ons toe gebracht, want dan is er nog een beetje rust in Huize JoMaJuSe. Deze ochtend bestaat voor mij uit mijn laatste ziekenhuis bezoek van dit jaar. Ik krijg de 32ste herceptin kuur, die vrijgegeven is door mijn oncoloog, omdat mijn bloed goed is.De thee is thuis genuttigd met een plakje beroemde cake van Leida. De wasstraat in en rond 11:30 uur ben ik naar de Isala kliniek gegaan. Voor 12:30 uur lag ik al aan het infuus en even later kreeg ik, omdat het etenstijd is een lunch, die er lekker inging. Na afloop ben ik nog even bij de afdeling oncologie geweest. Ik heb nog even met een paar oude bekende gesproken en toen naar huis. Thuis gekomen lekker aan de thee en daarna een paar boodschapjes doen Huize JoMaJuSe. Het avondeten bestond uit aardappelen, boontjes en een beetje rollade. Ik heb weer goed gegeten. Aan het begin van de avond ben ik even naar de bioscoop geweest om de kaartjes te ruilen van de film De Hobbit. Dit was geen probleem. Ik heb bij de bioscoop nog een oude bekende gesproken die daar werkt. Lisa L. Lisa L. is een van de leerlingen waarmee ik op een van de vele schoolkampen ben geweest. Ik heb daar nog steeds wel goede herinneringen aan over gehouden. De avond is heerlijk rustig verlopen. Mijn vriendje Sepp heeft nog heerlijk zijn filmpjes gekeken en toen rond 20:00 uur naar bed. Ik lag er rond 22:30 uur in.
Zondag. Het was bijna 09:00 uur dat ik wakker werd en eruit ben gegaan. Vlak daarna werd Sepp ook wakker en we hebben lekker samen een boterham gegeten. Mijn vriendje heeft het geweldig goed gedaan. Hij was vanmorgen rond 06:00 uur even wakker geweest, maar is daarna weer gaan slapen. Het is zo een lekkere ondeugd. Ik heb via WhatsApp al meegekregen dat het aan De Garve gelukkig een klein beetje beter gaat. Hopelijk knappen ze daar snel weer op. Straks lekker aan de koffie. De dag is lekker rustig verlopen. Halverwege de middag zijn Sepp en ik een blokje om wezen lopen om even een frisse neus op te halen. Het avondeten bestond peertjes die we van Joost en Majella hebben gekregen. Ze waren heerlijk. 's Avonds hebben we visite gehad en de ouwe heeft weer een flesje bier gedronken. De triple duvel was heerlijk. Tot morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten