maandag 4 maart 2013

2de Week van quarantaine

4 maart 2013,

Deze week ben ik weer in quarantaine i.v.m. besmettingsgevaar voor mij en voor andere. Ik scheid nog veel cytostatica uit en dat zijn afvalstoffen van de chemo. In de eerste week geld voor mij uiterste hygiëne. Na iedere toiletgang de toiletbril schoonmaken met chloor doekjes en chloor in de toiletpot. Gelukkig hebben we 2 toiletten en dus gebruik ik alleen de toilet boven. De toilet beneden is dus voor bezoek. De nacht is goed verlopen, alleen vaak naar het toilet (4x). Dit is een normaal verschijnsel na mijn infuus spoeling. Ik was al op tijd wakker vandaag en vlak daarna belde Majella dat ze Juno en Sepp wat later kwam brengen. Ik moest er toch om 07:00 uur uit voor ontbijt en medicijnen. Daarna weer even lekker op bed. Gelukkig ben ik niet misselijk, zoals bij de eerste kuur. Het zal nog wel komen. Tot nu toe nog maar 1 pilletje genomen tegen de misselijkheid en dat was zaterdagavond. Mijn bloedneuzen is ook weer over, dus alle bijwerkingen zullen wel later weer komen. Om 10:00 uur lekker een bakkie doen samen met Leida en Majella. Ik heb dit wel overlegt met mijn oncoloog en die vond het geen probleem als mijn kinderen en kleinkinderen komen. Helaas dus deze week geen onco fysio, maar ik kijk ik uit naar volgende week. Deze week kleine wandelingen buiten maken.Helaas voor mij toch nog lichte bloedneus, dus dat zal wel zo blijven. Vanmiddag ga ik even 2 uurtjes rusten, dus tot straks. Rond 15:00 uur maakte Juno mij wakker. Ik heb best wel even geslapen. Voel mij op dit moment heel licht misselijk. Ik wil er nog geen tabletje voor hebben. Voor mijn aangezicht gebruik ik wel cetomacrogol crème. Het aangezicht is niet gevoelig, maar wel ruw. Zo nu eerst een kopje thee met een koekje. Na mijn avond eten ben ik toch iets misselijker geworden. Ik ga vanavond wel met een metoclopramide naar bed. Dit is een klein pilletje tegen misselijkheid. Voor de rest is alles goed onder controle. Tot morgen.

5 maart 2013,

Goedemorgen allemaal. Ik heb een hele goede nachtrust gehad en voel mij stukken beter dan voordat ik gisteren naar bed ging. Uiteraard vanmorgen vroeg opstaan voor de medicijnen. Helaas had ik de wekker vergeten te zetten op 07:00 uur, maar mijn biologische wekker maakte mij wakker om 07:10 uur. Ik schrok ervan. Snel eruit en eten. Om 07:20 uur had ik mijn medicijnen naar binnen gewerkt. Het is niet zo dat het op de minuut nauwkeurig komt, maar er moet geen 1 uur verschil zitten tussen de inname van de medicijnen. Na de medicijnen ben ik nog even naar bed gegaan en heb toch nog even getukt tot 09:30 uur. Op dit moment ben ik alweer over de helft van de 1ste week van mijn medicijnen. Veel verschil is er niet qua bijwerkingen, ten opzichte van de 1ste kuur. Misschien is het bij de 1ste kuur het onbekende en nu stel ik mij erop in, want ik weet nu wat het is. Zo nu lekker samen met mijn Leida een bakkie doen en dan even douchen. Na de middagmaal ben ik even naar bed gegaan en daarna zal ik een korte wandeling gaan maken. Ik verlang ernaar om dat te doen, omdat het op dit moment heerlijk zacht weer is. Telefoon. De afdeling B2 van het Sophia ziekenhuis belde mij om te vragen hoe het tot nu toe gaat. Ik was blij verrast dat men mij belde. Uiteraard even geëvalueerd hoe het tot nu toe is en ik heb gevraagd of ze een bedankje naar het verplegend personeel van afdeling B2 kon doen. Dat zou ze zeker doen. Nou nu naar bed. Na mijn middagslaapje samen koffie drinken op ons dakterras. Lekker in de zon en uit de wind. Het voorjaar komt eraan. Heerlijk. Ik heb na de koffie even een korte wandeling gemaakt in mijn uppie en het is heerlijk.Aan het begin van de avond krijg ik het weer koud en een klein beetje misselijk, dus op tijd naar bed.

6 maart 2013,

Ik heb een hele goede nacht gehad. In totaal maar 1x eruit voor een toilet gang. De wekker heb ik ook niet gehoord, want ik was een kwartier voor de wekker aan al wakker. Na het ochtend ritueel weer even naar bed. Leida is rond 09:00 uur gaan wandelen met haar zus Betsy en ik ben er toen uit gegaan. Vandaag is een erg rustige dag denk ik. Voorlopig heb ik niks op de planning staan. De hele dag een beetje chillen is ook niks, dus ik denk dat ik maar weer even ga puzzelen. Tenslotte ligt er nog een puzzel te wachten. Ik heb daar al een hele poos niks meer aan gedaan.De dag verloopt niet zo lekker. Ik voel dat de misselijkheid weer een beetje de kop opsteekt. Na het middageten heb ik een tabletje hiervoor ingenomen en ben naar bed gegaan. Om 15:00 uur wekte Leida mij en ik voel mij weer een stukje beter. Na de thee zijn wij over de geluidswal wezen wandelen. Het voelt nu weer redelijk goed. Als ik het vergelijk na mijn eerste kuur, zijn de bijwerkingen nagenoeg hetzelfde. Mijn oncoloog heeft dat ook gezegd, dat de bijwerkingen waarschijnlijk hetzelfde zullen blijven. Ik ga ervoor. Vanavond lekker eten. Spaghetti. Het avond eten smaakte mij geweldig en ik heb 2 borden leeg gegeten. Kom ik weer een beetje aan. Ik weet niet hoeveel ik nu weeg, maar dat komt zondagmorgen weer. Hopelijk zonder pilletje naar bed en morgen gezond weer op??? Natuurlijk.

7 maart 2013,

De4 nacht is een beetje onrustig verlopen. Het slapen ging best wel redelijk goed. Ik moest er 2x uit voor de toiletgang. Ik was al om 06:00 uur wakker. Nog te vroeg voor mijn medicijnen. Om 07:00 uur werd ik toch wakker van de wekker. Dat betekent dat ik nog wel geslapen heb. De bijwerkingen zijn weer begonnen. Ik heb een lichte tinteling in mijn linker voetzool. De misselijkheid steek weer de kop op. Dat zijn op dit moment de enigste 2 bijwerkingen die weer naar voren komen. De vermoeidheid die is gebleven en zal waarschijnlijk niet meer weggaan. Ook krijg ik soms een piep in mijn oren. Het is namelijk zo dat er een kans bestaat dat ik wat dover word. Sommige zullen wel zeggen, hij luistert toch nooit. Ha, ha. Deze doofheid is wel het gevolg van de chemo en als het zo is zal deze blijvend zijn. Niet dat ik niet meer kan horen, maar toch. Het is nu 10:00 uur dus koffie tijd. Na de koffie en de wasbeurt ben ik een eindje gaan wandelen. Op mijn wandeling kwam ik een oude bekende tegen. Henk Kroezen. Hij is weer aan de arbeid voor de gemeente Hoogeveen. Leuk hem weer even te hebben gesproken. Zo nu de middagmaaltijd en dan mijn middagslaapje. Om 15:00 uur werd ik wakker en ik heb heerlijk geslapen en dom gedroomd. Ik denk dat de rest van de dag rustig verloopt en er niet veel te melden is. Het avond eten smaakte mij best, ondanks dat ik vlak van tevoren een pilletje heb genomen tegen misselijkheid. Mijn bord was bijna leeg en dat zal Leida verbazen, aangezien het een bord vol met een kop erop was. Raar eigenlijk dat je een beetje misselijk bent en toch het eten goed smaakt. Laten we zeggen, gelukkig maar. Morgenochtend moet ik naar de tandarts, want er is weer een stukje van een kies afgebroken. Dit was vorige week al gebeurt, maar nu de afspraak. Morgen mag ik ook weer bezoek ontvangen en er zelf weer op uit.

8 maart 2013,

Goedemorgen allemaal. Ik ben weer op de helft van mijn tweede chemokuur en mag gelukkig weer erop uit. Ik was voor de wekker aan wakker en ben er maar uit gegaan om te eten. Na het eten kwam de stoelgang goed op gang en moest mij ook haasten om naar mijn eigen toilet te gaan. Op tijd.  Ik ben nog even naar bed gegaan en ben om 08:00 uur opgestaan. Lekker douchen en om 09:15 uur zat ik in de tandartsstoel. Gelukkig viel het mee, want je moet wel een poos met de mond open liggen. Ik heb wel een tabletje ingenomen voor de misselijkheid. Gelukkig valt het mee en om 09:45 uur stond ik weer buiten. Wel heb ik mijn tandarts geadviseerd om de stoel goed schoon te maken i.v.m. besmettingsgevaar naar andere patiënten. Thuis lekker een kopje thee drinken en dan mijn blogboek bijwerken. Mijn blog staat niet alleen op het internet, maar ik houd een heel boekwerk bij, waar ik dus ook alle kaarten en brieven in verwerk. Misschien heb ik voor later wel een idee. Dat idee zit nog in mijn hoofd en ik moet er nog heel veel over nadenken.Mijn middagslaapje is niet gelukt. Beetje onrustig, want ik wilde nog een paar dingetjes doen. Ik denk dat ik vanavond na het eten wel even op bed ga liggen. Zelfs zonnetje heeft mij niet geholpen. Je vraagt je af wie of wat is zonnetje. Nou zie hier.
Nijntje en het hangende aapje heb ik van Sepp en Juno gekregen de 2 keren dat ik in het ziekenhuis lag. Het aapje was de eerste en die zal altijd bij mij zijn. Maar ja, aapje noem je geen aapje en er moest dus een naam verzonnen worden voor aapje. Ik had 1 naam verzonnen en dat was ZONNETJE. Leida had ook een naam voor het aapje en dat was WOLKJE. Dit was dus een dilemma. Maar geen nood, Juno mocht de naam kiezen. Nu heeft mijn aapje 2 namen. Op de dag heet aapje ZONNETJE en als ik naar bed ga heet mijn aapje WOLKJE. Nou ik vond dit dus een verrekte goed plan en was er waarschijnlijk nooit zelf op gekomen. Dit weekend word een beetje druk. Voor alle drie de avonden hebben we al wat staan. Ook op de dag van zaterdag en de zondag hebben we wat. Ik kijk er best wel naar uit, want een weekje quarantaine is ook niet gezellig. Vanmiddag ben ik al even op bezoek geweest bij mijn buurvrouw. Mijn buurjongetje Bas is nog een beetje zielig, dus snel even een cadeautje brengen. Ik krijg ook weer trek in eten, dus dat is ook weer een goed gevoel. Zo nu even naar bed en dan visite ontvangen. Gezellig en ik zeg tot morgen.

9/10 maart 2013,

Zaterdag. Het is weer weekend en we hebben een redelijk druk weekend. We moeten wel alles een beetje inpassen en natuurlijk kunnen we niet iedereen tegelijk ontvangen. Ik hoop ook dat een ieder daar begrip voor heeft. Bij mij geld de regel een beetje, wie het eerst komt, komt erin. Leuke stelling trouwens. Natuurlijk gaat het voor mij om mijn rust, die ik zeker moet nemen. Gisteravond ook visite gehad, maar voor die tijd ben ik wel 1,5 uur naar bed geweest. Nu krijgen we vanmorgen visite (Laura, Barry en mijn moeder), vanmiddag oppassen op Sepp en vanavond gaan we op visite. De tussendoor tijd ga ik wel naar bed toe. Dit is de zaterdag zoals die nu voor de deur staat. De nacht is goed verlopen en de medicijnen zijn weer naar binnen gewerkt. Daarna nog even chillen op bed en nadenken over iets waar ik later wel op terug kom. Iets wat erg leuk is. Het oppassen op Sepp is door Leida gedaan en ben Juno mee geweest naar korfbal. Ze mocht met de spelers van het eerste team meelopen het veld op. Trots dat ze was als een grote, maar toch wel spannend. Zo er is niks verder te melden dus toedeledokie.
Zondag. Weer bijna een weekend voorbij. De tijd vliegt. Gisteravond een hele gezellige avond gehad met Anneke, Pieter, Ake, Betsy, Bert, Leida en ikke. Ik heb het lang volgehouden tot 01:30 uur, maar toen ging het kaarsje echt wel uit. De nachtrust is redelijk verlopen. Ik was eerst om 05:30 uur wakker, maar werd later wel gewekt om 07:00 uur door de wekker. Eruit en eten. Helaas bij het snuiten van de neus is er weer een kleine bloeding ontstaan. Het was snel weer over, maar ik houd er weer rekening mee deze week. Ik ben even na 09:00 uur opgestaan. Snel wegen en mijn gewicht is weer stabiel. Dit geeft weer hoop. Vandaag gaan we 2x op visite. Vanavond naar Tonny, want die is jarig. Tonny van mijn kant alvast gefeliciteerd. Vanavond volgt de handdruk. Maar eerst gaan wij op visite naar JoMaJuSe. Ik heb er zin in. Het is hun trouwdag (7 jaar). Joost en Majella ook alvast gefeliciteerd en straks de hand en kus. Uiteraard ook mijn 2 grote kanjers, Juno en Sepp gefeliciteerd met jullie pappa en mamma. Rond 13:00 uur ben ik naar bed gegaan en 2 uur later weer opstaan. Nieuwe koffie drinken, wat achteraf niet onze favoriete koffie is. Vanavond op de laatste visite gaan van dit weekend. De misselijkheid is steeds licht aanwezig dus even een pilletje en ik kan er weer een poosje tegen. Tot nu toe is dit vandaag de tweede, dus het valt nog mee. Volgende week mag ik weer naar onco fysio, waar ik weer erg naar uit kijk. Houdoe.

3 opmerkingen:

  1. Lieve Rudy,

    Ik zat je blog net even te lezen en had vanmorgen ook al gekeken. maar dacht dat je nog niets had geschreven. Net kreeg ik het heldere idee dat je de maand verkeerd hebt geschreven 4 februari ipv 4 maart. Wilde je dat even laten weten.

    Fijn dat je tot nu toe nog niet echt last van de bijwerkingen hebt. Hopelijk blijft het zo, ook al ben ik bang dat het wel slechter gaat worden naar mate je meer van die troep in je lichaam krijgt. Nou ja, dat is dan weer van latere zorg he. Zoals het nu gaat, gaat het nog steeds goed, zeggen we dan maar. Heel veel sterkte weer deze kuur en volgende week bel ik je even om wat af te spreken.

    Liefs Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker hoor op het dak koffie drinken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Rudy.
    Regelmatig lees ik jouw blog, en moet zeggen dat ik grote bewondering voor je heb zoals jij met jouw ziekte omgaat, SUPER.
    Wens je nog heel veel sterkte toe en ik bel nog wel een keer.Gr Peter

    BeantwoordenVerwijderen