maandag 25 februari 2013

Bloedtest en tweede kuur

25 februari 2013,

Deze week krijg ik de eerste resultaten van de chemo. Het zijn niet de uiteindelijke resultaten van de kanker, maar of de chemo mijn bloed een beetje normaal laat. Als alle bloedwaardes goed zijn gaan we door. Ik stond op om 08:45 uur. Snel de laptop opstarten om te kijken of ik mail heb gekregen. Ja hoor. Ik ga koffie drinken bij een oude bekende (Rudi). Weer even bijpraten over van alles, maar nu eerst ontbijten. Om 11:30 uur was ik weer terug. We hebben lekker bijgekletst. Rudi nogmaals gefeliciteerd met je kleindochter. Opeens zag ik dat er gebeld was. Snel kijken wie en het bleek dat Juno gebeld had en ze vroeg of ik ook nog kwam. Snel in de auto en eindelijk Juno weer vast houden. We hebben afgesproken dat ik vanmiddag na mijn rust weer zou komen. De rust is er niet van gekomen, maar even naar mijn 2 kanjers, daar maak ik altijd vrij voor. Wat was Juno blij toen ik er weer was en ik haar weer in de armen kon nemen. Samen spelen en samen eten koken in haar keukentje. Lekker hoor. Morgenochtend op tijd opstaan, want om 09:30 uur heb ik weer mijn onco fysio. Hopelijk voel ik mij dan beter dan vandaag. Ik ben rillerig en ga vroeg naar bed.

26 februari 2013,

De nachtrust is goed en ik voel mij ook stukken beter als gisteren. Wel heb ik weer een spontane bloedneus gehad, maar die ging snel weer over. Ik merk wel dat het iets minder is dan vorige week. Na mijn ontbijt van 08:00 uur, snel wassen en een bakkie, want ik moet om 09:30 uur bij onco fysio zijn. Tussendoor heb ik wel even nog tijd om mijn blog bij te houden.Mijn onco fysio is goed verlopen en ik voel mij ook stukken beter dan gisteren. Na mijn fysio ben ik koffie wezen drinken bij Leida die aan het oppassen is bij Juno en Sepp. Het middageten ging er goed in, ondanks dat ik een lichtte diarree heb. Toen ik in de badkamer was en even in de spiegel keek, zag ik dat mijn gezicht steeds roder word. De uiterlijke symptomen van de chemo zijn nu wel zichtbaar. Veel last heb ik er niet van, maar het voor een ander een beetje raar gezicht. Alsof ik verbrand ben. Zo voelt het ook een beetje. Hoog zomer en te lang in de zon. Zo nu mijn middagdutje. Rond 15:00 uur ben ik weer koffie gaan drinken bij Leida. Daarna samen met Juno naar buiten geweest. Juno op haar fiets en ik lopend. Vanavond krijgen we visite, dus ik sluit deze dagblog af met de melding dat morgen de eerste spannende dag is. Bloed prikken en aansluitend de uitslag ervan bij mijn oncoloog. Als het goed is met mijn bloed zal de chemo kuur doorgaan, zoals die tot nu toe op papier staat. Tot morgen.

27 februari 2013,

Vandaag de eerste resultaten. Niet of de chemo aanslaat, maar of we doorgaan met de chemo. Dit is afhankelijk van mijn bloedwaardes. Dus vanmiddag moet ik eerst bloed prikken en 3 kwartier later moet ik bij mijn oncoloog zijn voor de uitslag. Aangezien de tussentijd van prikken en uitslag kort is krijg ik bij het bloedprikken voorrang. Maar eerst de afgelopen nacht. Ik heb een redelijk goede nacht gehad. Vanmorgen vroeg een kleine bloedneus, maar die was snel onder controle. Ik ben om 08:00 uur opgestaan en voelde mij fit. Na het ontbijt en de wasbeurt snel boodschappen doen en bij thuiskomst lekker een bakkie doen. Ik voel best wel een klein beetje spanning voor mijn bloed uitslag. Om 14:05 uur had ik mijn afspraak met mijn oncoloog. Hij vroeg mij hoe de eerste kuur gegaan is en wat voor een bijwerkingen ik heb. Mijn verhaal gedaan van onze vakantie en dat de pijn in mijn maag omgeving verdwenen is toen ik in het ziekenhuis kwam te liggen. Ik heb hem verteld dat ik het spannend vond die eerste kuur. Tevens verteld van mijn obstipatie en dat ik die nu kwijt ben. Uiteraard ook alle andere bijwerkingen verteld en dat ik er goed mee omging. De enigste bijwerkingen die ik nu nog heb zijn de bloedneuzen en branderig gevoel in het gelaat. Van mijn gelaat zag hij het direct en hij vertelde mij dat het smeren met cetomacrogol goed was. Ik heb gelijk 3 tubes op recept mee gekregen. Deze crème is alleen bij de apotheker  verkrijgbaar voor zover ik weet. Voor mijn bloedneus moet ik ook een vettige crème erin smeren. Het heeft te maken dat ook mijn slijmvlies word afgebroken door de chemo. Bijkomstigheid van mijn chemo is dat mij het eten geweldig smaakt. Hij keek er eigenlijk een klein beetje van op. Ik vertelde hem dat het komt door Leida. Ik zei dat ze werkt in de Librije. Mijn oncoloog keek op en geloofde het ook nog. Nee hoor zei ik. Mijn Leida kookt zo goed. We hebben er met z'n drieën vrolijk om gelachen. Ons viel ook op dat mijn oncoloog alles met een vrolijke uitstraling aanhoorde en ook zijn verhaal vertelde. Dit alles heeft natuurlijk te maken met de positieve kanten van mijn chemo. Na het afscheid van mijn oncoloog gelijk allemaal nieuwe afspraken gemaakt door de assistent. Mijn nieuwe chemo medicijnen heb ik opgehaald bij de apotheker van het ziekenhuis. Gelukkig hebben ze de capecitabine hier wel op voorraad. Toen we thuis waren eerst het goede bericht aan de kids verteld en Jurjen en Majella waren natuurlijk hartstikke blij. De sauna waar ik gebruik van maak bij Move2Be, daar mag ik alleen gebruik van maken tijdens de tweede helft van mijn rustweek. Daarover heb ik nog telefonisch contact over gehad. Dit om ter voorkoming van besmettingsgevaar. Er hangt natuurlijk veel lichaamsvocht in een sauna die voor mij kwalijke gevolgen kunnen hebben. Jammer maar gezondheid is belangrijk. Dan maar 1x in de 3 weken de sauna in en dan nog als alles goed blijft gaan. Vanavond gaan wij op visite bij oude buurtjes. Ik kijk ernaar uit om zelf op visite te gaan. Normaal komt het er niet zo van. Morgenochtend ga ik weer naar onco fysio. Nu nog vroeger. Om 09:00 uur. Dus lieve mensen tot morgen.

28 februari 2013,

Ik werd wakker van de wekker die ik om 07:30 uur had gezet. De reden waarom zo vroeg is, dat ik om 09:00 uur onco fysio heb. De nacht is goed verlopen. Ik heb zelf het idee dat mijn bloedneuzen nu beter onder controle is, want na het snuiten komt er geen bloed meer los. Dit is hoopvol voor de komende kuur. Ik heb een goed gesprek gehad met mijn onco fysiotherapeute over de afgelopen nacht. Ik ben heel erg blij met mijn bloedwaardes en hoe ik tot nu toe door de eerste kuur ben gekomen. Na mijn sporten wenste mijn therapeute mij sterkte voor de komende kuur en we zien elkaar weer na 1,5 week. Lekker de sauna in en dan even naar mijn huisarts om de uitslagen door te geven en te vertellen dat ik morgen weer het ziekenhuis in ga voor de tweede kuur. Nu snel naar huis voor een bakkie en mijn blog bij te werken. Toen ik mijn mailbox opende zag ik dat ik een mail heb gekregen van mijn oude manuele fysiotherapeut. Hij is kort geleden voor hemzelf begonnen. Ik vind het geweldig lief, leuk, aardig, mooi dat ik van hem een mail krijg. Ik moest ook de groeten doen aan zijn oud collegae bij Move2Be. Aangezien ik de eerste 1,5 week er niet kom heb ik maar snel even gebeld en de hartelijke groeten over gebracht van hem. Zodra ik tijd heb zal ik eens een bezoekje brengen aan hem in Grunn. Ik ben hem echt eeuwig dankbaar en hij weet waarom. Ik zal vanmiddag alvast zoveel mogelijk klaar zetten voor morgen, want veel tijd heb ik niet. Ik krijg vanmiddag collega's op visite en ik kijk ernaar uit. Vandaag is ook mijn laatste dag dat ik bij Unilever in dienst ben. Dit is het gevolg van de reorganisatie. Vanaf morgen ben ik lid van het UWV en krijg van hun dus een ziektewet uitkering. Ik ben heel erg benieuwd of deze instantie dit goed overneemt. Ik heb in de afgelopen periode wel contact gehad met het UWV, maar soms heb ik het idee dat sommige medewerkers niet helemaal weten hoe het eraan toe gaat bij hun. Wij houden het in de gaten en ik kom er later nog wel op terug. Voor vanavond geld dat ik op tijd naar bed toe ga, want ik wil uitgeslapen aan mijn tweede kuur beginnen. Ik vond het gezellig dat een aantal collega's geweest zijn. We hebben leuk bij kunnen praten over van alles. Ruben, Elize, Bert en John ik hoop dat ik gauw een bezoekje kan brengen aan Hellendoorn. Dit zal niet eerder zijn dan over 3 weken en dan nog als ik fit ben en blijf. Ook Jurjen zijn kameraad Bart is op visite geweest. Ik wil alle visite nogmaals bedanken voor het bezoek die Leida en ik hebben gekregen. Het was gezellig. Tot morgen.

1 maart 2013,

De wekker had ik gezet om 07:45 uur. Ruim de tijd om alles voor elkaar te maken en rustig aan te doen. Ik was voor de wekker aan al wakker. Naar beneden en ontbijten. Het is vandaag het begin van mijn tweede chemo kuur, dus ook het begin van medicijnen slikken. Ik heb alles ingepakt. 2 rugtassen en een laptop  tas. Het lijkt veel voor 2 dagen, maar ik heb mijn tweede plakboek er ook bij. Om 09:00 uur was Yvonne bij ons, want zij brengt mij samen met Leida naar het Sophia ziekenhuis. Ik moest daar om 10:00 uur zijn. Ik lig op een andere kamer als de eerste keer. Het infuus inbrengen lukte niet zo goed en deed ook in het begin pijn. De zuster heeft de hoofdzuster erbij gehaald en na 3 kwartier lukte het en kon ik beginnen met een zout oplossing. Het is nu 11:15 uur. Gelukkig heb ik bij de eerste kuur geen last gehad van de Herceptin (niet lichaamseigen eiwit), zodat bij de tweede en volgende kuren dit middel sneller toe gediend kan worden. We halen hierdoor de verloren tijd weer in. Leida en Yvonne zijn rond 11:00 uur weer richting Hoogeveen gegaan. Helaas is in deze kamer het bezoek strenger geregeld en dit is vanaf 16:00 uur tot 20:00 uur. Rond 12:00 uur komen ze opnemen voor de middag maal. De avond maal bestaat voor mij uit Italiaans. Vooraf zalm salade, hoofdgerecht tagliatelle ,Italiaanse groente, ei met champignons, kaassaus en vanille vla na. Om 13:00 uur kreeg ik de herceptin. Dus om 13:30 uur een spoeling en dan de chemo cisplatin. Vanavond na het avond eten begin ik ook weer met de capecitabine. Dus dat betekent 2 weken lang 's morgens rond 07:00 uur en 's avonds rond 19:00 uur eten. Ik word uiteraard goed in de gaten gehouden en regelmatig komt met een aantal gegevens meten. Voor degene die het wil weten zijn hier de gegevens. De tensie is 145/80. Mijn polsslag is 70. De temperatuur is 37 ºC. Mijn gewicht is 83,7 KG. met alle kleren aan. En de sat is 100%. Dit laatste betekend de zuurstof in mijn bloed. De verpleegkundige vertelde mij dat alles perfect is. Vooral doorgaan zo. Op de kamer waar ik nu lig moet ik de tv huren en dat heb ik ook gedaan voor 1 dag. Wel typisch, maar het heeft te maken dat de vorige keer lag ik op een quarantaine kamer en daar was het gratis. Iets voor Nederlanders. Ik wil daar weer liggen. Ha, ha. Rond 15:00 uur kwam men langs voor het thee/koffie uurtje. Kopje koffie zolang het nog smaakt gaat er wel in. Om 16:00 uur kwamen Leida, Majella en mijn grootste vriendin Juno op bezoek. Ik heb er naar uit gekeken. Juno had een mooie ballon voor mij gekocht en die gaat ze bij mij thuis aan het bed hangen. Nu heb ik een mooie ballon en een aapje gekregen, die mij altijd aan mijn bezoek in het ziekenhuis herinneren. Hier ben ik samen met Juno op mijn bed een snoepje eten.









Tijdens het bezoek kwam een oude bekende even bij mij op bezoek. Ze kwam mij mijn medicijnen brengen voor de misselijkheid. Ik heb ze nog niet op, maar voor de zekerheid. De oude bekende woont in de Weezeboom en werkt nu hier in het ziekenhuis bij de apotheker. Ze zag mijn naam op het recept en dacht, dat kan maar 1 iemand wezen en bedacht zich geen moment. Vertelde haar collega dat ze persoonlijk de medicijnen naar mij wilde brengen. Ik vind het geweldig dit bezoek uit onverwachte hoek. De cisplatin was om 17:55 uur erdoor. Nu eerst een zoutoplossing en dan de grote spoeling. De verpleegster vertelde mij dat ze er twee zakken tegelijk aan gaat hagen, zodat ik vannacht door kan slapen. Goed nagedacht. Ook betekend het dat ik morgen eerder naar huis mag, maar daar wil ik nog niet op vooruit lopen. De medicijnen die ik neem voor het eten zijn inmiddels ingenomen. Nu wachten op 19:00 uur voor mijn diner. Het is nu 19:20 uur en ik heb net de eerste capecitabine tabletten naar binnen gewerkt. Dus ook net het avond eten op. Het was lekker en mijn bordje was ook helemaal leeg. De vreetzak. Nee hoor. Wij zijn hartstikke blij dat het eten mij goed smaakt. Zo blijf ik sterk en vol energie. Vanavond en vannacht waarschijnlijk vaak naar het toilet om de spoeling er weer uit te plassen. Ik zal wel aankomen net als de vorige keer. Hoort erbij. Vanavond televisie kijken, voor zover ik niet wil slapen. Ook lekker. Hoe dat afloopt leest men morgen.

2/3 maart 2013,

Zaterdag. Goedemorgen allemaal. Je zal je afvragen, hoe is de nacht verlopen. Nou naar omstandigheden goed. Gisteravond werd om 21:30 uur  de controle uitgevoerd. Hier zijn de gegevens. De tensie is 162/78, de pols is 63, de temp. is 36,7 ºC en de sat is 100%. Dit betekend allemaal zeer goed. De verpleegster geloofde het bijna niet. Mijn gewicht is wel omhoog gegaan en is nu 84,9 KG. Dit is ook binnen de veilige marge. Als ik 2 KG. of meer was aangekomen dan zou ik een plastablet krijgen. Mijn lichaam doet het dus goed en ik ben heel erg blij hierom. Ik ben om 10:45 uur gaan slapen, voor zover het lukt met het infuus. De nachtdienst kwam op en stelde zich even voor. De broeder kende mij nog en ik kende hem nog van de vorige keer. We hebben dus even bij gekletst. Hij is een super aardige verpleger. Ik vertelde hem van de telefoon oplader en hij wist er nog van. Binnen 5 minuten was hij terug met mijn lader. Bedankt en welterusten. De nacht verliep ondanks het infuus goed. Ik ben er 3x uit geweest om naar het toilet te gaan en dat is wel goed. Mijn infuus vloeistof en de afval stoffen van de chemo moeten eruit. Het meeste via de urine, maar ook met zweten, ontlasting en andere lichaamsafval stoffen gaat het eruit. Vandaar dat volgende week weer een weekje van quarantaine is. Rond 07:00 uur kwam de broeder mij het ontbijt brengen. 1,5 uur eerder had hij het opgenomen. Hij was er toch, omdat mijn infuus apparaat een alarm afgaf. Waarschijnlijk een lucht bel. Het ontbijt ging er goed in. Ik had best wel trek. Om 07:15 uur mijn capecitabine naar binnen werken. Voor het eten al mijn dexamethason en aprepitant naar binnen gewerkt. Lekker moeilijk hè allemaal. Het zijn mij ook moeilijke namen hoor, maar ik begin er al goed in te komen. De dagdienst is er ook al en de zuster kwam gelijk even naar mij toe. Zij de het infuus snelheid verhoogt, anders word het vanavond toch nog laat. Normaal zit er 1 liter vloeistof in, maar zegt zij, ze doen er vaak meer in. Voor de volgende 2 zakken gaat ze die eerst wegen en dan de snelheid aanpassen van het infuus. Het is nu 07:45 uur en ik ben weer helemaal bij met alles. Zodra mijn kamer genoten gaan eten ga in mij wassen. Later. Rond 08:00 uur kwam de verpleegster de infuuszakken verwisselen. We hebben even gezellig met elkaar zitten praten en dat deed mij goed. Ze wilde wel van alles weten. Hoeveel kinderen ik heb en ook kleinkinderen. Zij staat net als de broeder bij mij zeer hoog in het lijstje van top verpleegsters. Ik hoop dat ik ze bij de volgende kuren ook weer als verplegende mensen heb. Ze komen bij mij vertrouwd over en geven dus ook een goed gevoel. Rond 09:00 uur kwamen de verpleegster om mij te controleren. De tensie was 134/76, de pols 76, de temp. 36,4ºC., mijn gewicht is nu 85,1 KG.. De sat is niet gemeten, maar alles nog ruim binnen de grenzen. Zou mijn gewicht 2 KG. zijn aangekomen t.a.v. van de eerste weging, dan krijg is plas tabletten. Ik zit, sorry lig te wachten op de koffie, want daar heb ik nu trek in. Ik zit ineens te denken aan iets waar ik vannacht ook al aan lag te denken. Ik moet samen met Juno en Sepp iets verzinnen. Uiteraard moeten hun het eerst weten en dan kom ik daar later op terug. Voor degene die het wil weten wat. Ik zeg lekker nog niks. spannend hè. Ik verklap wel iets. Het is iets wat ik thuis en vooral 's nachts en zeker in het ziekenhuis altijd bij mij in de buurt heb. Rond 12:00 uur kwamen ze langs voor de lunch. 3 boterhammen, fruit, melk en vla. Lekker en vol gevoel. De ontlasting gaat goed ook hier in het ziekenhuis. Ik kijk uit naar het bezoek van vanmiddag. Ik hoop dat Jurjen komt, want dat had hij gezegd. Maar ja, toen wist hij nog niet van de normale bezoek uren van 4 tot 8 uur. Het is nu 14:00 uur en ga een poosje plat, voor zover het rustig is. Vandaag een drukke bedoening op de afdeling. Er zijn nu 4 nieuwe patiënten op de afdeling gekomen. 2 ervan zijn alweer weg. Deze hadden een dagbehandeling. Het is nu 15:00 uur, tijd voor thee met twee biscuitjes. Ik merk nu wel dat er een hele lichte misselijkheid optreed. Ik neem er nog geen pilletje voor, maar het zijn dezelfde symptomen als 3 weken geleden. Het plassen gaat nog steeds goed. Grote hoeveelheden in 1 keer. Goed teken. Nu wachten op bezoek. Nog 1 uur. Helaas laat het bezoek op zich wachten. Kreeg net een App binnen dat het niet lukt. Jurjen gaat weer richting home proberen. Alles heeft te maken met weg afzetting i.v.m. wielerronde i Zwolle. Jurjen reed ook verkeerd na afslag A28. Jurjen geeft echt niet. Alleen al de gedachte dat je in Zwolle geweest ben voor mij doet al goed. Ik zie je morgen. Nu wachten, totdat ik kan eten en dat is om 19:00 uur. Zo verder ga ik thuis schrijven. Dus LATERRR. Rond 19:15 uur kwam Leida en Erik mij ophalen. Ik had net het eten op en moest nog de capecitabine naar binnen werken. Het infuus was rond 19:30 uur erdoor. De verpleegster heeft het infuus eruit gehaald en ik mocht naar huis. Om 20:20 uur waren we terug in de Citroenvlinder. Lekker bakkie doen en chillen. De eerst komende twee weken weer op tijd opstaan voor de chemo tabletten. Zo nu nog even op en dan naar bed. Tot gauw allemaal.
Zondag. De wekker ging af om 07:00 uur. Ik moer er weer een kleine 2 weken zelf voor zorgen. Eten en pillen slikken. De emend pillen zijn voor deze kuur nu op. Vanavond de dexamethason en dan ben ik voor de tweede kuur ook klaar met deze medicijnen. Alleen nog de capecitabine 2x daags slikken en voor de bijwerkingen.De nachtrust is redelijk goed verlopen. Wel nog 3x eruit om veel urine weg te plassen, maar dat hoort er nog bij. Straks ga ik mij wegen en benieuwd, hoe zwaar ik ben. Ik kom daar later op terug. Mijn gewicht is op dit moment 84 KG. Ten opzichte van de laatste weging in het ziekenhuis is het 1 KG. minder, dus mijn vocht toiletgang om vocht uit te scheiden gaat goed. Ik voel me op dit moment hartstikke goed en heb ook zin om Jurjen zijn verjaardag vandaag hier te vieren. Jurjen alvast vanaf mijn blog gefeliciteerd met je 33ste verjaardag. Je bent een topper en weet de weg altijd wel te vinden, of niet soms. Jou navigatie geen PietNiet i.p.v. TomTom. De omleiding gisteren in Zwolle moeten ze beter aangeven met borden en zeker de omleiding naar ziekenhuizen. Kan best van levensbelang zijn. In ons geval niet,m aar ik weet dat je in gedachten bij mij was en dat deed mij al goed. Zo nu mijn tweede bakkie en ze smaken goed. Vanmiddag komen de kids en klein kids om met z'n 7en Jurjen z'n verjaardag te vieren. Het was gezellig. Jammer genoeg niet meer familie vrienden erbij,m aar dat heeft natuurlijk met mijn ziekte. De eerste week zo min mogelijk bezoek. Op dit moment heb ik het weer koud en ga vanavond op tijd naar bed. gelukkig heb ik het vandaag zonder middag slaapje gedaan, maar dat zal wel komen dat ik vanmorgen na mijn ontbijt weer even naar bed ben gegaan. Vanaf morgen weer proberen een goed ritme op te bouwen. Tot morgen.


3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Peter en Francis1 maart 2013 om 19:53

    Zet m weer op buurman, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Peter en Francis,
      Heel toevallig lag ik op een moment toen ik wakker was aan jullie 3en en mijn gezin te denken. Hoe alles op dit moment gaat. Spreek jullie binnenkort wel eens.
      Groetjes, Rudy

      Verwijderen