maandag 11 maart 2013

Mag weer O.F. en W.W

11 maart 2013,

De tweede week van mijn chemo is aangebroken. De bijwerkingen komen en weer aan. Bloedneus (licht), misselijkheid (licht). Er zijn  er 2 nieuwe bijgekomen. Ik ben nu aan de diarree (niet zwaar) en ben licht duizelig, wat komt door mijn doofheid. Dit zijn allemaal bijwerkingen die bij mijn chemo horen. Sommige moet ik zeker in de gaten houden, want als ze erger worden moet ik mijn arts bellen hoe we verder gaan, maar dat is nu nog niet aan de orde. De nacht is goed verlopen. Ik heb een goede nachtrust gehad, ondanks dat ik 2x de ontlasting eruit moest laten met spoed. Vandaag is ook weer de dag dat we oppassen op Juno en Sepp. Na mijn ochtend ritueel weer even naar bed. Juno mocht mij om 09:00 uur wakker maken. Snel wassen, want we kregen koffie visite. Helaas was Suze ziek, dus Leo kwam alleen. Hopelijk valt de diarree nu mee, want ik voel mij iets beter als vanmorgen vroeg. Na het middageten ben ik samen met Juno even naar een winkel geweest en toen we terug waren ben ik het bed ingedoken. Na mijn middagslaapje voelde ik mij wel een stukje beter. Als ik tot nu toe bekijk is dit wel mijn minste dag. Hopelijk voel ik mij morgen wel beter. In ieder geval voor de avond is het zeker dat ik op tijd naar bed ga. Morgen zal ik eens op een rijtje zetten welke medicijnen ik slik. Dus blijf lezen en leer Latijns, ha, ha.

12 maart 2013,

Goedemorgen allemaal. De nachtrust was redelijk goed en lang. Ik lag er voor 21:00 uur in. Dit kwam natuurlijk ook mede doordat ik mij niet zo goed voelde. Ik werd om 06:30 uur wakker en moest racen om op het toilet te komen. Ja hoor, het ging er behoorlijk waterig eruit. Onderbroek optrekken, w.c. schoon handen wassen. Nee toch, weer het toilet op. Na afloop zelfde ritueel. Ik voelde mij wel opgelucht op dat moment. 5 Minuten later weer racen. Om 07:00 uur weer mijn medicijnen ritueel en weer even naar bed, want vandaag ga ik weer naar onco fysio. Ik zal het wel rustig aan doen, maar eerst zal ik dit melden bij mijn onco fysiotherapeute. Voor hetzelfde geld zegt ze dat ik maar even niet moet sporten. Zo nu eerst een kopje thee, want koffie zal waarschijnlijk te zwaar op mijn maag liggen.Mijn O.F. is na een gesprek met mijn fysiotherapeute goed verlopen. Wel heb ik alles op een lager niveau gedaan. Na afloop voelde ik mij ook helemaal leeg. De energie is nagenoeg weg. Voordat ik ben gaan slapen moest ik eerst naar het toilet. Mijn ontlasting is gelukkig niet meer zo dun, dus daar gaat het iets beter mee. Ik heb heerlijk geslapen en ben nog steeds moe. Het kan wezen dat ik een griep onder de leden heb. Vanavond maar even temperaturen. Zo nu eerst een bakkie slappe thee. Ik zou vandaag terug komen op wat ik allemaal slik. Nou hier komen ze.
Trastuzumab (Herceptine); infuus. Is een niet lichaams eigen eiwit. Behoort tot het immunotherapie.
Cisplatin; infuus. Is een chemo therapie.
Calsium, Magnesium; infuus. Is een zoutoplossing om te spoelen.
Dexamethason; tablet. Is een anti emetica voor de bijwerkingen.
Ondansetron (Zofran); tablet. Is een anti emetica voor de bijwerkingen.
Aprepitant (Emend) 125 MG.; tablet. Is een anti emetica voor de bijwerkingen.
Aprepitant (Emend) 80 MG.; tablet. Is een anti emetica voor de bijwerkingen.
Capecitabine; tablet. Is een chemo therapie. Iedere dag  10 tabletten, 2 weken lang.
 Metoclopramide; tablet. Tegen misselijkheid. Thuis
Loperamide (Primperan); tablet. Tegen diarree. Alleen op voorschrift van arts mee beginnen.
Omeprazol; tablet. Is een maagzuur remmer
Cetomacrogol (10% vaseline); zalf. Voor de huid
Atorvastatine; tablet. Is voor verlaging van mijn cholesterol. Deze laatste slik ik al jaren.
Zoals je kan lezen een bekkie vol. Gelukkig niet allemaal tegelijk. Sommige alleen in het ziekenhuis en sommige alleen de eerste 3 dagen. Maar in drie weken krijg ik deze medicijnen allemaal op de diarree tabletten na. Ik moet daarnaast ook nog normaal eten, maar dat lukt wel. Het avondeten gaat er niet geweldig in, maar ik toch wel gegeten. Niet zoveel als anders, maar beter iets dan niets. Na het avondeten ga ik een heet bad maken en dan thee en daarna slapen.

13 maart 2013,

De nacht is goed verlopen. Ik werd wakker van de wekker en snel naar beneden. Even mijn neus snuiten en ja hoor. Bloedneus. Dat moeten we dan eerst maar weer stelpen. Na het ontbijt en de medicijnen, moest ik snel het toilet op. 2x Achter elkaar en het is nog niet goed. Het enige voordeel hiervan is dat je een opgeblazen gevoel kwijt bent. Snel weer even slapen, want dat lukt mij geweldig. Toen ik weer wakker werd ging de misselijkheid over in braak neigingen. Als het allemaal zo blijft zal ik vanmiddag mijn oncoloog bellen, om te vragen hoe ik hier mee om moet gaan. Zo nu eerst tabletje voor misselijkheid en een kopje thee. Ik voel mij de hele dag beroerd. Of het komt door de chemo of door de griep weet ik niet. Ik heb vanmiddag contact genomen met Zwolle om te vragen wat nu wenselijk is. Als ik nog steeds diarree heb (4 tot 6 keer per dag), dan moet ik tijdelijk stoppen met de chemo kuur en de medicijnen nemen voor de diarree. Vandaag ben ik 3x naar het toilet gegaan. Ik moet het wel goed in de gaten houden. Gelukkig nog 2 dagen chemo en dan een week rust. Hopelijk gaat het goed. In ieder geval vanavond weer op tijd naar bed. Gelukkig zijn mijn nacht rusten goed, dus daar mankeert het niet aan.

14 maart 2013,

Gelukkig nog 2x de chemo tabletten slikken en dan een week rust. De nacht is redelijk verlopen. Wel moest ik halverwege de nacht 2x naar het toilet voor ontlasting. Het is nog steeds niet goed. Ik heb wel voor mijzelf besloten om deze kuur af te maken. Gisteren ben ik 3x naar toilet geweest en tot nu dus 2x. Ik weeg mij nu tussendoor ook en gelukkig val ik niet veel af. Mijn vaste weeg tijd is en blijft zondagmorgen, dus alles wat ik tussendoor weeg is voor mij niet maat stavend. Voor degene die het wil weten, gisteren was ik 79 KG. en vanmorgen ook. Geen gewichtsverlies en dat is goed. Ik zou morgen weggaan,maar heb nu al besloten om niet te gaan. Ik voel mij nog te zwak en moet eerst goed eten. Wel ga ik de maximum aantal tabletten voor misselijkheid slikken (4). Dit is wel in overleg met mijn regie verpleegkundige. Niet dat men denkt hij doet maar wat. Zo nu proberen om een kopje thee te drinken en een speculaasje te eten. Na het middageten, kom yoghurt met fruit, ben ik naar bed gegaan met de wetenschap dat Leida mij om 15:00 uur zal wekken. Ik heb weer lekker geslapen, iets waar ik best wel kracht uit put. Als je niet slaapt zal alles wel sneller achteruit gaan waarschijnlijk. Voor de avond geld dat ik uiteraard weer op tijd naar bed ga. Het avondeten smaakte mij totaal niet, zelf het vlees heb ik weg gegooid, wat mij anders heavy aan het hart gaat. Toch heb ik wel wat gegeten om daarna mijn medicijnen in te nemen. Gelukkig nog 1x en dan ben ik er een week vanaf. Zo eerst even thee en fruit met yoghurt en dan slapen. Doei.

15 maart 2013,

Goedemorgen allemaal. Gelukkig ben ik er nu een week vanaf. Geen chemo tabletten. Ik ben wel blij dat ik het vol heb kunnen houden, ondanks de bijwerkingen, misselijkheid en diarree. Afgelopen nacht 1x toilet gang en vanmorgen vroeg ook 1x . Ik heb vanmorgen ook weer een boterham naar binnen gewerkt i.p.v. een beschuit. Al met al een kleine vooruitgang. Ik kom erachter dat ik nog een bijwerking heb, waar ik vanmorgen achter kwam. Op zichzelf niks ernstig en misschien wel eentje waar je blij om kan zijn. Mijn baardgroei gaat lang niet zo hard en mijn haar is veel zachter als voor de chemo. Als alles zo door gaat laat ik mij morgen wegbrengen voor een weekend weg. Normaal zou ik vandaag weggaan, maar i.v.m. mijn gesteldheid heb ik dit een daag uitgesteld. Uiteraard moet het morgen wel een stuk beter gaan, anders blijf ik morgen ook nog thuis. Zo nu eerst thee en daarna douchen. In plaats van douchen heb ik een heet bad genomen. Nadat ik klaar was was het al 13:00 uur. Ik voel mij weer wat misselijk en wil eigenlijk niet eten. Toch heb ik wat gegeten en ga daarna het bed in. Hopelijk voel ik mij na het slapen een stuk beter. Dus later. Ik werd wakker gemaakt door mijn grote vriendin Juno die bij ons op bezoek wilde. Het was een gezellige middag en aan het eind van de middag kwam Joost ook nog. We hebben met z'n allen hier spaghetti gegeten. Mijn lievelingskostje. Na het eten ben ik weer even naar bed gegaan, maar niet voordat ik weer een beetje moest overgeven. Shit. Om 20:00 uur thee gedronken en mijn reguliere medicijnen genomen. Vanavond rond 22:00 uur naar bed en hopelijk ben ik morgenochtend stukken beter.

16/17 maart 2013,

Zaterdag. Ik heb een goede nachtrust gehad. Ik ben er 1x uit geweest om te urineren. Het lijkt erop dat de diarree terug gedrongen is, tenminste dat hoopte ik, want rond 08:00 uur kwam het er toch dun uit. Wel voel ik mij stukken beter en ik ga dan ook straks weg. Waar naartoe en met wie, daar kom ik volgende week wel op terug. Ik laat mij lekker brengen, dus ik hoef zelf niet te rijden. Doordat ik toch nog diarree heb, heb ik maar een beschuit gegeten i.p.v. brood. Ligt toch wel lichter op de maag. Gisteren melde ik nog dat mijn vaste weeg moment zondag ochtend is, maar doordat ik wegga heb ik mij vanmorgen gewogen. Ten opzichte van de vorige weging 2 KG. eraf. Ik ben nu 77 KG.. Ik hoop dat ik volgende week weer iets aankom. Nou is het niet zo dat ik zwak ben. Er kon best wel wat af, maar in dit tempo weeg ik over een kleine 3 maand 0 KG., ha, ha. 1 KG. per dag eraf. Zo nu alles klaar maken voor de reis. Tot later.

Joost heeft mij weggebracht naar Zandvoort, waar mijn zwager al een dag zitten. Dit is een weekend die wij 1x per jaar doen en altijd heel erg gezellig is. Jammer door de chemo kon ik niet gelijk mee, maar ik ben blij dat ik nu wel  er ben. De reis duurde een kleine 2 uur en we waren er om 11:30 uur. Joost heeft even een kopje thee gedronken en is toen weer huiswaarts gekeerd. Om 13:00 uur ben ik even naar bed gegaan. Toen ik om 15:00 uur wakker werd moest ik snel naar het toilet. Ik had gehoopt dat de diarree over was maar helaas. Tevens moest ik ook overgeven. Op dat moment was ik helemaal leeg. Toch voelde ik mij oké. De boys waren in de plaza en ben daar ook naartoe gegaan. ’s Avonds heb ik na een korte slaap een kopje bouillon genomen wat er wel inging. Verder heb ik niks genomen. De avond verliep verder goed en ik lag om 00:30 uur op bed.
Zondag. Ik heb een goede nachtrust gehad. Wel 1x eruit om de dunne ontlasting eruit te laten. Dit gebeurde vanmorgen vroeg ook. Ik stond op om 08:30 uur en had best wel trek in iets. Ik heb een boterham met kaas gegeten, wat er wel inging. Ik kijk uit naar vanmiddag, want dan gaan we gezamenlijk voetbal kijken. Welke wedstrijd weten we niet, maar altijd een leuke strijd tussen Ajax en onze grootste concurrent die er altijd is. De grote r4ivaal en Ajax hebben alle twee gewonnen, dus het blijft spannend. Bij terug keer in ons huisje ben ik naar bed gegaan. Alles bij elkaar voel ik mij niet goed. Hevige diarree en overgeven. Het eten smaakt mij niet en drinken gaat ook moeilijk. Vanavond lig ik ook weer op tijd op bed. Tot morgen.

6 opmerkingen:

  1. ilona dunnewind11 maart 2013 om 19:46

    heel veel sterkte, en hopelijk voel jeje morgen weer wat beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Ruud, goed van je om dit blog bij te houden.
    Ik heb een heel groot gedeelte gelezen, en heb veel respect voor de manier waarop je met je ziekte omgaat.
    houd je taai en veel sterkte voor jou, Leida en de kinderen/ kleinkinderen.
    Groetjes en tot ziens, Eddy en Karin van der Vegt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey broertje

    Hopelijk voel je je snel weer wat beter. Ik heb vanmiddag met Leida gebeld en zij vertelde mij al dat je je echt niet lekker voelt. Ik wilde van de week even bij je op bezoek komen, maar dat stel ik nu wel even uit tot komende week. Ik bel een dezer dagen nog wel even om wat af te spreken. Hopelijk voel je je komend weekend weer zo goed dat je met de jongens een leuk weekend kan hebben, anders zul je dat vast op een ander moment wel weer doen.
    Beterschap en tot gauw. Liefs Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Blij, dat je chemo er weer even opzit.
    Weet niet waar je naar toe gaat, maar veel plezier!
    Hopen dat je klachten nog meer gaan afnemen.

    Groetjes Sandra en de rest van de familie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey pa,

    Niet zoveel gedronken dus het weekend?
    Voor het eerst dat ik zwaarden ben dan jij!

    Tot morgen,

    x jurjen

    BeantwoordenVerwijderen