maandag 11 februari 2013

Weekje capecitabine en bijwerkingen

11 februari 2013,

Ik heb een redelijke nacht gehad. Ik werd wakker van de wekker om mijn medicijn capecitabine in te nemen. Dit luistert behoorlijk nauwkeurig, want er moet 12 uur tussen de inname zitten en maximaal een half uur na een maaltijd. Wel was ik 4x wakker om te plassen. Helaas nog geen ontlasting, maar daarover zal ik Zwolle vandaag bellen. Vandaag is weer onze oppas dag en dat hebben we besloten om die er wel in te houden. Voor Leida en mij is het ook een hele goede afwisseling. Gelukkig is de eerste ontlasting eruit. Niet veel maar er is weer vooruitgang. De misselijkheid blijft wel een beetje aanhouden. Vanmiddag ga ik wel even rusten, voordat ik een kleine wandeling ga maken. Gelukkig smaakt het eten nog wel, dus er is nog geen dwang om te eten. Leuke lieve reacties gehad, telefoontjes, mails, post, apps, enz.. Het doet ons allemaal zoveel goed.Voor degene die het wil weten, op 1 maart moet ik voor de tweede kuur naar Zwolle en ik kom dan de andere dag weer aan het begin van de avond weer thuis. Tot zover geen bijzonderheden, dus ik zou zeggen, lieve allemaal tot morgen.

12 februari 2013,

Goedemorgen allemaal. Ik heb een geweldige nacht achter de rug. Om 07:00 uur ging de wekker, maar ik was al wat wakker, want Leida was er al uit. De 2 boterhammen gingen er goed in en het glas melk ook. Om 07:15 uur gelijk de medicijnen erachter aan en ik ben er weer een poosje vanaf. Ik ben nog wel even naar bed gegaan, want het was mij veel te lekker het bed. Ik ben iets voor 10:00 uur opgestaan. Lekker een kopje thee, want dat is iets lichter voor de maag. De koffie komt later wel weer.Ik moest nog even een paar kleine privé dingetjes regelen en dat doe ik vandaag. Vanmiddag toch wel even naar bed om even uit te rusten. De dag is verder rustig verlopen en er is niet zoveel te melden. Op dit moment wel een klein beetje misselijk, maar dat is goed te overbruggen. Op dit moment heb ik vandaag 2 pilletjes genomen, terwijl ik er max. 4 per dag mag hebben. Het is nu bijna 19:15 uur en mijn chemo tabletten gaan er weer doorheen en dan lekker even rusten op de bank. Ik moet nog wel wennen aan het late tijdstip van eten. Normaal eten wij rond 17:30 uur. Ik heb het op dit moment koud ondanks de verwarming wel aan staat. Vanavond op tijd naar bed, dus wederom tot morgen.

13 februari 2013,

De wekker ging weer af om 07:00 uur en ik werd er wakker van. Ik vind dit een goed teken, want dat betekent dat ik sliep. Ik heb ook inderdaad weer een goede nacht achter de rug. Wat kan je het waarderen om goed te slapen. Wel een paar keer wakker voor een toilet gang, maar daarna weer lekker slapen. Rustig eten en daarna mijn medicijnen innemen. Ik sta op om 09:30 uur en voel mij goed. Wat mij nog meer bevalt is dat mijn Leida langzaam weer haar dingen gaat doen. Ze is weer gaan wandelen met haar zus, wat ze alle woensdagmorgens deed. Uiteraard moet ze dit zoveel mogelijk doordoen. Zo nu eerst een kopje thee. Het is raar, maar de koffie smaakt niet zo erg. Het middag eten ging er goed in. Ik had best wel trek en er gingen 4 boterhammen in. Vanmiddag wel weer even rusten, want mijn lichaam geeft dit wel aan. Het rusten ga ik doen na de thee, want we hebben eerst even een aantal boodschappen gedaan. Ik ben er nu ook aan toe om te rusten.

14 februari 2013,

Even voor 07:00 uur werd ik wakker. Ik ben er meteen uit gegaan om te eten en mijn medicijnen in te nemen. Ik heb een goede nachtrust gehad. Wel moest ik iets vaker naar het toilet, zodat ik vaker afgelopen nacht wakker ben geweest. Ik weet nu niet goed wat beter is. Van de wekker wakker worden of voor de wekker aan wakker worden. Het geeft mij alle twee wel een goed gevoel, zolang ik Leida maar niet wakker maak. Rond 09:00 uur ben ik op gestaan, nadat Leida mij wakker maakte om te vragen of ik wel gegeten had. Ik kijk uit naar volgende week, wanneer ik weer visite mag ontvangen. Het is wel stil zo, maar ja je moet het er voor over hebben. Als je het erover hebt gebeurt het ook. Onverwachts visite. Een oud collega, Harry Veld, kwam spontaan. Toch wel leuk om weer eens met hem te praten. Tenslotte waren we heel wat jaren collega's van elkaar. Zo nu eerst even een bammetje eten. Mijn middag slaapje heb ik ook achter de rug. Ik merk wel dat ik snel moe ben. Voor mezelf wil ik daar niet zo snel aan toe geven, maar aan de andere kant heb ik wel geleerd, luister naar je lichaam. Nu weet ik wel dat dit natuurlijk ook met de chemo te maken heeft. Men zegt dat rust goed is. Wie zal het weten? Het is nu thee time, dus lekker een kommetje thee drinken. Vanavond is het AJAX avond. Eindelijk weer eens een wedstrijd van mijn clubje kijken. Daarna ga ik naar bed toe. Welterusten.

15 februari 2013,

Het was 06:55 uur. Ik was wakker en ben eruit gegaan voor het ontbijt en de pillen. Ik heb een slechte nacht achter de rug. Niet dat ik ergens last van heb, maar ik kon de slaap niet vatten, terwijl mijn lichaam aangaf, Rudy ga slapen. Om 05:00 uur heb ik een pilletje tegen misselijkheid genomen en daarna ben ik toch wel in slaap gevallen, totdat ik mijn chemo pillen moest nemen. Om 09:45 uur ben ik op gestaan en lekker een kopje thee gezet. Na de thee wassen en daarna een korte wandeling maken in de buurt. Het is vandaag 1 week geleden dat ik aan de chemo ben begonnen. Als ik terug kijk op deze week denk ik het volgende. Voordat ik eraan begon waren we best wel erg zenuwachtig. We wisten niet wat chemo inhield en wat voor een bijwerkingen er zijn. Tenminste de uitwerking van de bijwerkingen. Er staat genoeg op papier en op internet, maar een ieder reageert er weer anders op. Verder weet je natuurlijk dat je iets in je lichaam krijgt wat er normaal niet thuis hoort. Alles bij elkaar is het ons tot nu toe erg mee gevallen. De open vragen die er nu zijn, is de eerste kuur de zwaarste? Gaat het na de volgende kuren geleidelijk aan? Krijg je na iedere kuur dezelfde klap? Ik weet dat ieder lichaam en mens er anders op zal reageren. Verder weet ik dat ik eraan ben begonnen in een uitstekende conditie. Dit natuurlijk mede dankzij mijn oncologische fysiotherapeute, die ik heel erg dankbaar ben. Volgende week begint ik weer met sporten en de afspraken liggen er al. In de loop van de middag kwamen mijn 2 kanjers op bezoek. Ik kijk er naar uit. Morgen ga ik kijken bij Juno, want die heeft dan kangoeroe club. Leuk om haar te zien sporten. Het eten van vanavond was heerlijk. Ik krijg het idee dat het eten mij zeer goed smaakt. Na het avond eten ben ik begonnen met de tweede week chemo kuur in tablet vorm. Vanaf morgen probeer ik iets meer dingen te doen, om maar een beetje meer in beweging te komen. Dus zou ik zeggen tot morgen.

16/17 februari 2013,

Zaterdag. Het is weer weekend na een goede nacht. Wel was ik voor de wekker aan wakker. Even voor 07:00 uur eruit. Snel eten en medicijnen en weer even lekker naar bed. Wat kan je een warm bed waarderen. Ik werd om 09:00 uur wakker van de wekker, want vanmorgen ga ik kijken bij Juno. Zij gaat sporten bij een kangoeroe club. Altijd leuk om te zien hoe de kleintjes bezig zijn. Na afloop bij JoMaJuSe een bakkie doen. Ik denk dat ik weer eens een bakkie koffie ga proberen. Het sporten van Juno was een genot voor het oog. Wat hebben die kleintjes een energie. Toch was een uur net een beetje teveel van het goede. Na afloop was ze moe en dat kon je merken aan haar. Even weer een beetje bijkomen en ze kan er weer tegen. Vanmiddag even uitrusten voor vanavond, want dan krijgen we visite.Na mijn middagdutje zijn wij even naar het centrum van Hoogeveen geweest. Het viel mij mee, maar nadat ik een broek had gepast merkte ik dat de energie weg vloeide. Ik werd ontzettend moe. Toen wij thuis waren eerst even chillen voor het avond eten. Na het avond eten ga ik nog wel even rusten, voordat wij visite krijgen. Jaap en Rina komen langs. Als er geen bijzonderheden zich voordoen, zou ik zeggen tot morgen.
Zondag. De dag begon zoals de laatste tijd om 07:00 uur met ontbijt en medicijnen. Na het eten nog even naar bed en om 09:30 uur stond ik op. Vandaag is weer een weegmoment. Ik ben nu 79 KG. Dit is het gewicht wat ik een aantal maanden geleden ook was. Ten opzichte van mijn laatste gewicht in het ziekenhuis is het wel 4 KG. minder, maar afgelopen week heb ik mij tussen ook gewogen en was ik ook 79 KG. Vanmorgen krijgen we visite. Mijn moeder en Aad en Trudy komen op bezoek, dus niet veel tijd om dingetjes te doen. De nachtrust is goed verlopen en iedere keer gaat het beter voor mijn gevoel.Rond 13:00 uur ben ik gaan rusten. Na mijn middagrust zijn Leida en ik een eindje gaan wandelen. Ik hield het een half uur vol, wat voor mij een hele prestatie is. Eige4nlijk meer een overwinning. Dit is een goed gevoel voor de toekomst. Ik voel mij ook sterk op dit moment. Vanavond krijgen we Leo en Suze op visite dus eerst even weer rusten van te voren. Voor volgende week geld zeker dat ik uitkijk naar mijn onco fysio. Welterusten.

2 opmerkingen:

  1. Hé Rudy, mooi dat het redelijk goed is gegaan bij de eerste kuur en dat het nu ook redelijk gaat. Zet 'm op! Groetjes van Tonny, Henriette, Nikki en Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat broertje, voor zover je het over goed gaan kan hebben natuurlijk. Heel goed van Leida dat ook zij haar leventje weer langzaam aan het oppakken is, want ook dat is wel heel belangrijk. Het is begrijpelijk dat ze niet veel van jouw zijde wilt wijken, maar het is oh zo belangrijk om haar eigen dingen te blijven doen. Niet alleen voor haar, maar ook voor jou. Doe rustig aan en zodra hier de griepbacillen verdwenen zijn, bel ik jullie op om weer wat af te spreken. Uiteraard bel ik sowieso van de week nog wel weer een keertje om je even te spreken. Liefs Herma

    BeantwoordenVerwijderen