woensdag 2 oktober 2013

Lekker toeren op Chios deel 2

1 oktober 2013,
Weer een maand voorbij. Nu heb ik dit meegemaakt op Chios. Het is vandaag waardeloos weer. De hele ochtend regen en onweer. Het is nu bijna 11:30 uur. Het mooie hiervan is dat je alle tijd hebt voor jezelf. Leida heeft flink uitgeslapen tot 09:15 uur. Snel wassen, want tot 10:00 uur kon je ontbijten. Niet veel van aantrekken, want het zijn wel Griekse tijden. Hier kijken ze ook niet zo nauwkeurig. We willen vandaag weer gaan toeren, maar dat zal niet gebeuren in de bergen als het blijft regenen. De wegen zijn hier dan spekglad van de olie die omhoog komt. De auto’s lekken behoorlijk olie, want erg veel onderhoud plegen ze er niet aan. Men zegt hier als het maar rijd. Als we nog gaan rijden zal het een rit langs de kustlijn zijn. Vanuit de auto kan je ook foto’s maken. Net Japanners. Het slikken waar ik last van had op Schiphol is wel wat beter. Is nog wel pijnlijk, maar gelukkig geen bloed. Dat was gelukkig eenmalig, dus geen zorgen tot nu toe. De toer van vandaag zal waarschijnlijk vanmiddag gebeuren, want we gaan eerst op de hotelkamer een bakkie doen. Het valt niet mee als je in een warm land bent en het gaat daar regenen. Je houd er wel rekening mee, maar het komt altijd als een donderslag bij heldere hemel. Laten we wel wezen, het komt nooit uit die regen op vakantie. Even na het middaguur werd het droog en zijn we gaan toeren. Ik had een route langs de oostkant uitgekozen, waardoor we door Chiosstad moesten rijden. Het is een chaotische rommelige stad en we zijn blij dat we daar niet hebben geboekt.In Chiosstad even een korte stop om de bekende molentjes op de foto te zetten. Daarna zijn we door gereden. Het is een mooi gezicht om langs de kust door de bergen te rijden. In het plaatsje Lagada zijn wij gestopt om een lunch te nemen. Dit is zo een idyllisch plaatsje aan de kust gelegen. Ze serveren daar een geweldig lekkere Griekse salade en τζατζίκι. Doordat we laat zijn gaan rijden was de dag ook al snel om. Via het binnenland zijn wij terug gereden. Dit was ook zo een beetje het hoogste punt van Chios.
Door het plaatsje Pythos weer richting Karfas. Voordat we weer op zee niveau waren nog even Alp du Heuz naar beneden. We kregen daar een geweldig mooi uitzicht over Chiosstad en alle haarspeldbochten. De avond is besteed aan chillen en verder geen bijzonderheden.

2 oktober 2013,

Gelukkig lagen we nog op bed toen de tweede donder- en regenbui onze vakantie passeerde. Ik was om 07:30 uur wakker. Snel mijn blog bijwerken en daarna de wasstraat in om daarna lekker te ontbijten. Rond 10:30 uur zijn wij gaan rijden. In het begin van de rit eerst even tanken, voordat de tank leeg is. Dat zou lullig zijn. De rit die wij maakten ging door het binnenland van Chios. Onderweg even een stop gehad bij een heel oud fort genaamd.Ayios Loannis “Argentis”.
Ook daar zijn de Mastiekbomen aanwezig en dat ruik je en zie je. We kwamen in het plaatsje Agios Georgios Sikousis. Nou dat was wat. Hoe bedoel je nou. Het was er inderdaad nauw. De auto paste er net doorheen. Als er een tegenligger aan zou komen had ik een heel groot probleem. Gelukkig was mijn stuurmanskunst goed en zij wij heelhuids er doorheen gekomen. Wel was het een hele ervaring. De reis ging verder naar Lithi. Een klein vissersplaatsje met een klein zandstrandje. Daar hebben we een bakkie gedronken. Na een mooie rit door de bergen gingen wij naar Anavatos. Dit is een dorp van vroeger die op een berg gebouwd is.De stenen van de huizen hebben zelfde kleur als de berg, zodat die vroeger voor de vijand moeilijk te zien was. Men is het dorp weer aan het renoveren, zodat het weer toonbaar of bewoonbaar is. Het is een heel apart gezicht. Om 16:15 uur waren we weer terug in ons hotel. Vermeldenswaardig is dat wij op de terugweg weer door dat kleine dorpje kwamen. De plaatselijke bevolking moest aan de kant met hun tafeltje en stoeltjes. Tuut, tuut, tuut, hier komt Ruud. Nu lekker chillen, want het rijden zit mij nu wel in de benen. Rond 18:30 uur Griekse tijd even naar mijn kanjers gebeld om te vragen hoe het met ze gaan. Dit is geen opschepperij, maar ze missen ons wel en niet als kiespijn. Ik kan een ieder vertellen dat ik ze ook mis.

3 oktober 2013,

Het einde van de vakantie nadert, maar eerst vandaag. We stonden op om 08:15 uur. Ik heb best wel een goede nachtrust gehad. Na het ontbijt wat wederom goed is gingen we toeren in het noord westen van Chios. Het is de langste route die wij deze vakantie maken. Via Chiosstad belandde wij in Volissos, waar wij een stop hebben om een kopje te drinken. Cappuccino hebben ze niet, maar wel nescafe of φραπέ (frape). Frape is koude Griekse koffie. Leida vind dit wel lekker. Verder rijdend door de straatjes van Volissos Reden wij langs de hoog gelegen weg langs de noord west kust. Je hebt er verschrikkelijk mooie uitzichten, maar verder is er werkelijk niks te doen. Verder rijden langs de noord kant en toen het binnenland in van het noorden. De dorpjes waar we doorheen gereden zijn zijn aan het begin van de middag bijna uitgestorven. Volgens ons slapen de meeste Grieken dan. Terug rijdend via Chios waren wij rond 17:15 uur weer op onze hotelkamer. Even uitrusten en daarna ben ik gaan hardlopen. Het loopt hier op en af en ik heb dit 20 minuten vol gehouden met een interval van 2 minuten hard lopen en wandelen. Zo nu onze borrel voor het diner. Vandaag is het in ieder geval droog gebleven. Wel is het een stuk afgekoeld. Vanavond gaan we naar de italiaan. Lekker pasta eten en daarna het bakkie met. Het bakkie met hebben we genuttigd en daarna snel naar het hotel, want het was voor Griekse begrippen erg koud. Geen terrasweer, dus lekker slapen.

4 oktober 2013,

Vandaag gaan we een kortere rit maken. De meeste kilometers heb ik er dus op zitten hier in Chios. We gaan het uiterste zuiden verkennen. Men zegt dat het daar beter vertoeven is in de zon, want de wind komt een beetje uit het noord oosten. Eerst weer een goed ontbijt, want dan kan ik de dag weer doorkomen. Ook is het vandaag de laatste dag dat we de auto hebben. Het is nu bijna 10:00 uur en vertrekken zo meteen. Deze dag is behoorlijk fris. Tenminste aan de oostkant. Toch een diehard zijn en de korte broek aan en zwembroek mee. De wisselwerking tussen tomtom en de Griekse verkeersborden zijn nogal verwarrend. We komen er wel. De eerste stop was bij het zwarte stenen strand. . Om er te gaan liggen is niks. Veel te hard. De temperaturen in het zuiden zijn veel beter als je een beetje beschut zit. Daar hebben een bakkie gedronken. De tweede stop was bij een heel mooi klein strandje. Het was er heel erg rustig. Daar hebben we de zwemkleren aangetrokken en konden we lekker zonnen. Voor Juno heb ik daar een aantal mooie steentjes gevonden van allerlei kleuren. Rond 15:45 uur zijn terug gereden. Even een paar kleine boodschapjes doen en de auto af tanken.
Dit waren de laatste kilometers van ons in de Ford Fiesta. Wat we morgen gaan doen weten we nog niet.

5/6 oktober 2013.

Zaterdag.Vandaag stonden we op om even na 08:00 uur. Wassen en ontbijten, voordat we naar Chiosstad gingen. Om 10:45 uur gingen we met de bus naar Chiosstad.
Het is er een drukte van jewelste. Het is de plaats waar alle Grieken van Chios hun spullen moeten kopen. Ze hebben daar verschillende en veel winkels. Leuk om er doorheen te lopen. Rond het middaguur hebben we een bakkie gedronken en daarna verder slenteren in Chiosstad.We hebben de bus rond 15:15 uur terug genomen. Het was een hele reis en terug bij het hotel waren we geradbraakt.
Volgens mij heeft de chauffeur alle kuilen meegenomen op zijn rit die er in het wegdek zitten. Terug op de kamer even chillen. Dit is eigenlijk de minste dag en zijn naar Chiosstad gegaan om de tijd een beetje door te brengen. Eigenlijk zit de vakantie erop, tenminste wat de bezichtigingen betreft. Geen auto betekent dat je weinig ziet, want de bus rijd alleen nog van Karfas naar Chios. Het seizoen voor de toeristen zit erop en dat merk je aan een heleboel dingen.Winkels die al vroeg de deuren dicht doen en de bus rijd niet meer overal naar toe. ’s Avonds is het ook erg rustig langs de kleine boulevard van Karfas. In Chiosstad moet je het zeker niet zoeken, want daar is ’s avonds helemaal niks te doen. Karfas is wel het toeristische gedeelte van Chios. Het betekend ook dat er maandag een leeg vliegtuig komt die ons ophaalt. Na maandag zal hier bijna alles gesloten zijn. We hebben nog 1,5 dag voor de boeg. Gisteravond hebben we weer lekker gegeten. Helaas was het restaurantje waar wij iedere avond een bakkie deden gesloten. De enigste optie was in het hotel een bakkie te doen met cointreau en daarna een slaapmutsje op de kamer.
Zondag.   Vandaag is de laatste hele dag van onze vakantie. Het word een hele chillingday.Niets wijst erop dat het morgen helemaal gebeurt is in het hotel. Gisteravond was er nog een traditionele Griekse bruiloft aan de gang en iedereen die daarbij was bleef daar ook slapen. Wel een mooi gezicht. Het ontbijt van ons was rond 09:00 uur en het smaakte weer voortreffelijk. Daarna lekker een bakkie doen op de hotelkamer en op het balkon lekker in de zon zitten. Ik ben alvast begonnen met het inpakken van de koffer, met de wetenschap dat ik mijn medicijn voor de CT-scan niet in de koffer moet pakken, maar in mijn handbagage. Hopelijk accepteren ze hier in Griekenland ook de brief die ik heb meegekregen van de huisarts. Even voor de goede orde. Mijn medicijn zit in een glazen flesje van 200 ml. Normaal mag je dit niet in de handbagage meenemen, maar ik moet rond 12:00 uur maandag beginnen met de telebrix en dan zit ik nog in het vliegtuig. Zo nu waarschijnlijk de laatste τζατζίκι (tzatziki) van deze vakantie

1. Hey broertje, fijn om te lezen dat jullie het naar de zin hebben daar in het verre Griekenland. Helaas zie ik de foto's niet die je hebt geplaatst. Ik zie alleen de nummers van de foto's. Weet niet of dat nu aan het plaatsen ligt of aan mijn lappie, want normaliter zie ik alle foto's. Nog heel veel plezier daar en spreek je snel weer. Dikke kus.