maandag 10 december 2012

De tweede bestraling

10 December 2012,

Vandaag ga ik weer naar het Sophia ziekenhuis. Ik heb vandaag een intake gesprek bij mijn radioloog en een CT-scan voor plaatsbepaling. Dit is allemaal ter voorbereiding van de behandeling van mijn lies lymfeklier. Ik stond op om 07:15 uur. Juno en Sepp waren er al voor onze vaste oppas dag. By the way Joost en Majella hebben gisteren een geweldige dag gehad bij Soldaat van Oranje. Mooi dat ze even hebben bij kunnen tanken. Ik moet vandaag om 10:30 uur in Zwolle zijn dus alle tijd nog voor een bakkie. De zenuwen heb ik goed onder bedwang ondanks de nieuwe ontwikkelingen. Eten smaakt goed en mijn gewicht is nog steeds stabiel 82 KG. Uiteraard heb ik nog een aantal vragen aan mijn radioloog en ik ben benieuwd als ik bestraling krijg hoe vaak, hoeveel en in wat voor een frequentie de bestraling zal plaatsvinden. Uiteraard kom ik hier later op terug. Zo nu de laatste kleine voorbereidingen. Doordat ik alleen een intake gesprek had en de plaatsbepaling scan, ben ik alleen naar Zwolle gegaan. Wij hebben tenslotte ook de kleinkids. Ik was goed optijd in Zwolle en kwam daar een oud collega tegen. Zijn vrouw heeft ook de gevreesde ziekte en krijgt daar chemo. Het gesprek verliep goed en mijn vragen werden goed beantwoord door mijn radioloog. Operatie kan, maar is heel erg zwaar. Met bestraling kan het ook. Dat bestraling een gat in de huid kan maken is zo, maar de kans is klein. De tumor uitzaaiing kan dit ook veroorzaken als men er niks aan doet. De vragen over frequentie en lengte is beantwoord door mijn arts. Mijn bestralings behandeling zal bestaan uit 5 behandelingen. Aanstaande Donderdag begint het en de vrijdag ook. Verder de week erna (Maandag, Dinsdag en Woensdag). Na mijn intake gesprek kreeg ik de CT-scan om de plaats te bepalen waar bestraald moet worden. Ik heb nu een behoorlijk lijnenspel op mijn onderlichaam. Na de scan mocht ik naar huis en ik was rond 13:00 uur weer thuis. De middag heb ik besteed aan het organiseren van mijn vervoer voor de bestraling. Van het ziekenhuis heb ik al een parkeerpasje gekregen. Uiteraard ook een aantal telefoontjes gepleegd naar een aantal mensen i.v.m. bepaalde afspraken. De rest van de dag even bloggen. Morgen ga ik toch eerst even naar onco fysio om te sporten en om alles weer even bij te praten met mijn fysiotherapeute. Vanavond is mijn buurvrouw Lisanne even op bezoek geweest om te vragen hoe alles is gegaan vandaag en hoe het de komende weken gaat. Lieve buren heb ik.

11-12-2012,

De dag na mijn intake gesprek. Ik had een redelijke nachtrust. In het begin niet zo geweldig, maar de tweede helft van de nacht ging stukken beter. Ik stond op om 08:15 uur, maar was wel al 3 kwartier wakker. Even uitrekken. Mijn liesstreek was gisteravond toen ik naar bed ging veel harder en dikker in vergelijking met vanmorgen. Kreeg gisteren ook af en toe een kleine steek in de lymfeklier. Dit alles is nu over. Na het ochtend ritueel even mijn blog bijwerken en een bakkie doen, want ik heb om 10:30 uur weer mijn onco fysio. Ik ga daar heel graag naar toe.Tijdens mijn sport activiteiten nog even gesproken met Jan over hoe het hem vergaat tijdens zijn chemo. Ook voor hem geld als hij niet sport de wereld er heel anders uit zou zien. Nou ik voel met hem mee. Ik heb mijn onco fysiotherapeute afgesproken dat ik volgende week even naar haar toe ga om te overleggen hoe het gaat en hoe we het vervolg van sporten gaan doen. Een geweldige vrouw is het. Wie ook geweldig is is mijn manuele fysiotherapeut. Hij vroeg mij om even bij hem langs te komen of dat hij bij mij langs komt. In eerste instantie wilde hij weten hoe het met mij gaat en dat doet mij goed. Tevens vertelde hij dat hij bij Move2Be ermee stopt en dat hij voor hemzelf gaat beginnen. Het was voor hem een grote wens. Natuurlijk moet je dat respecteren, maar voor collega's en patiƫnten is het een gemis. Natuurlijk stopt hij er niet acuut mee, dus altijd wel tijd om afscheid te nemen. Zo nu eerst even eten. Het wassen gaat wel. Je moet alleen rekening houden met de belijning. Gelukkig zit het er maar een week, dus woensdag mag ik weer in bad liggen. Douchen mag ik wel, maar uitkijken met afdrogen. Niet wrijven maar deppen. De middag heb ik besteed aan het aanschaffen van lijm voor mijn hobby, puzzelen. Voorlopig heb ik er een stuk of 20 om te maken, dus vervelen hoef ik mij niet. Vanavond begin ik met een puzzel van M.C. Escher. Niet makkelijk wel moeilijk.

12 December 2012,

Ik werd wakker om 06:30 uur en had een slechte nacht achter de rug. De oorzaak weet ik wel, maar houd ik voor mij. Om 08:00 uur ben ik opgestaan. Eten, drinken, wassen,scheren en dan, op naar de verjaardag van mijn Juno. Vandaag 3 jaar geworden en ik heb er naar uit gekeken. Ik zal mijn feestmuts opzetten. Rond 13:30 uur waren we weer thuis. Ik ben erg moe en ben ook even naar bed gegaan. Denk zelf dat het komt door de spanning voor de bestraling. Morgen om 13:35 uur moet ik in Sophia Zwolle zijn en ik denk dat ze gelijk met de bestraling beginnen. Voor mijn chauffeurs geld dat ik nu een parkeerkaart heb en in ieder geval niet in de parkeergarage moet wezen. De afdeling radiotherapie heeft een eigen parkeerplaats. De eerste keer even zoeken. Wat betreft de puzzel, de rand is af nu de rest nog. Een uitdaging. Het is 21:30 uur en ik ga naar bed. Tot morgen allen.

13 December 2012,

De dag is aangebroken. Ik werd al om 05:30 uur wakker. Had een gebroken nacht achter de rug. Begin was niet goed en halverwege ging het beter. Ben nog wel blijven liggen, want ik stond op om 08:30 uur. Snel eten, wassen enz., want ik moet eerst even oppassen op mijn grote vriend Sepp. Mijn chauffeur van vandaag is mijn Majella. Misschien kan ik zelf wel rijden, maar voor de zekerheid laat ik mij de eerste tijd rijden. Ik voel de spanning wel, maar het gaat niet ten koste van alles. De vorige bestraling die toen inwendig was, was helemaal de eerste keer en dus ook veel meer impact. Het is nu een uitwendige bestraling en dit is makkelijker te volbrengen. Geen slangen in je mond en geen roesje. Ook hoef ik natijd niet te blijven en kunnen we na de bestraling weer naar huis. Naar mijn Leida. Tijdens mijn oppas gelukkig voor de 3de keer naar het toilet om mijn stoelgang te ontlasten deze dag. Ik had er de laatste dagen last van. Het is nu 12:10 uur. Mijn boterham ging er goed in en heb nog geen last van zenuwen. Denk zelf dat ik daar geen last van zal krijgen. Wel een gezonde spanning in mijn lichaam. Zo nu de kleine dingetjes nog even doen en dan op naar Zwolle. Majella was er rond 12:30 uur en om 13:15 uur waren we in Zwolle Sophia. Afdeling Radiotherapie.
Precies om 13:35 uur werd ik geroepen. Ik moest mijn onderkleding uit doen en werd meegenomen naar de behandelkamer. Na het precisie werk hoe het apparaat moest staan, vandaar de tekenlijnen op mijn lichaam en de hoogte hoe ik moest liggen, gingen mijn verpleegsters weg, want ze kunnen niet bij de bestraling zijn. Wel werd ik in de gaten gehouden en kon ik wel met hun praten. Na 5 minuten was het gebeurt en kon ik mijzelf weer aankleden. Majella hoefde dus niet lang te wachten en we waren weer rond 14:30 uur in Hoogeveen. De rest van de dag rustig aan gedaan. Ik ga in ieder geval op tijd naar bed, want de impact heeft veel energie gevergd. Morgen moet ik om 16:10 uur onder het apparaat voor mijn bestraling.

14 December 2012,

De dag van mijn 2de uitwendige bestraling. Ik heb een onrustige nacht gehad. Waardoor weet ik niet, want ik denk dat de bestraling zijn uitwerking doet. Ik heb minder reactie in de linker liesstreek. Hopelijk een goed teken, want ik wil de feestdagen goed doormaken. Maar eerst vandaag. Ik was al wakker om 05:30 uur, maar viel iedere keer weer in slaap. Om 08:00 uur ben ik op gestaan. Het ritueel deze keer is, eten, scheren, wassen. De ochtend is besteed aan een bezoek aan Hellendoorn. Deze week is de laatste week dat ik mijn eigen ploeg kan bezoeken, want volgende week hebben ze nachtdienst. Ik heb hier al een tijdje naar uit gekeken. Gelukkig heeft de bestraling geen verkeerde uitwerking en is de bestraling van vandaag op een gunstig tijdstip. Een kennis van mij, Leo, wil mij wel op en neer rijden naar Hellendoorn. Rijden in deze omstandigheden wil ik zelf niet. Zo nu eerst een bakkie.In Hellendoorn heb ik even leuk gepraat met mijn collega's. Helaas niet iedereen gesproken, want ik wilde wel weer op tijd thuis zijn om nog even naar bed te gaan. Rond 15:00 uur heeft Barry mij naar Zwolle gebracht voor mijn 2de bestraling. Ook deze is tot nu toe goed gegaan en ik heb alleen een positieve reactie in mijn liesstreek. Men vraagt mij hoe de bestraling in zijn werk gaat. Nou volgende week zal ik een foto plaatsen hoe ik op de behandel tafel lig met boven mij het bestralingsapparaat. Verdere uitleg volgt dan. Ik was rond 17:30 uur weer thuis en mijn 2 kleine vriendjes waren er. Ik kreeg onderweg telefoon van Juno of ik snel thuis ben. Vanavond lekker chillen, want morgen weer een zware dag voor de boeg.

15/16 December 2012,

Zaterdag. Ik heb een onrustige nacht achter de rug. Regelmatig was ik wakker. Toch ben ik opgestaan om 07:30 uur. Beetje aan de vroege kant, maar het heeft ook een reden dat ik vroeg op sta. De ochtend bestaat uit een helemaal niet leuke gang. Desalniettemin ga ik er zeker naar toe. Mijn 2de bestraling is er na deze nacht ook goed doorheen gekomen. Ik heb geen negatieve reacties. Wel is de plek wat hard. Ik weet ook niet hoe het zich verhoud zo een bestraling. Is dit nu een normale reactie. Ik zal het volgende week vragen aan mijn radiotherapeut. Rond 12:30 uur waren we weer thuis. Wat ik heb meegemaakt zal ik mijn leven lang niet vergeten. 's Middags ben ik naar bed gegaan, want vanavond gaan wij naar een concert waar Jurjen in meespeelt. Dit word gehouden in Delfzijl. Er word een nummer gespeeld van John Denver die speciaal voor mij gemaakt is. Jurjen heeft zijn dirigent gevraagd om dit nummer te arrangeren. Ik kijk er erg naar uit. Het word vanavond dus laat voordat ik in bed kom, vandaar mijn middagdutje. Morgen kan ik tenminste goed uitslapen (hopelijk).
Zondag. Ik stond op om 08:20 uur. Was wel al een half uur wakker. De nacht is redelijk goed verlopen. Vandaag heb ik een rustige dag dus lekker allerlei dingetjes doen. Niks moet alles mag, zullen we maar zeggen. Het concert van gisteren was mooi vooral het laatste nummer wat men speciaal voor mij hebben genaakt. Jurjen en Theo (zijn dirigent) nogmaals bedankt. Het deed mij goed na afloop om samen met Leida, Jurjen en Majella even samen te zijn. Zo nu eerst even mijn bakkie leeg drinken en dan wassen, scheren enz.
De middag heb ik besteed aan wat kleine bezoekjes toen ik Leida weggebracht had. Even naar kennissen en naar JoMaJuSe voor een bakkie. Verder heb ik op bed gelegen om vanavond langer op te kunnen blijven voor bezoek met de buren. Gezellig na een emotionele zaterdag. Dus tot morgen.


5 opmerkingen:

  1. Maak je weer een foto van de puzzel als ie af is?
    Succes ermee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rudy,sterkte voor de komende tijd.
    Zoals jij de dagen indeelt,en omgaat met de tijd.
    Een diepe buiging.
    Groet, Dirk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey broertje, gefeliciteerd met je kleine meisje. Een heel fijne dag met de kids. Geniet er maar weer lekker van.
    Wanneer je puzzel weer klaar is wel even weer een foto ervan maken he ;-) Dikke kus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rudy, sterkte met alles! We denken aan je. Groet, tonny, henriette, nikki en anouk

    BeantwoordenVerwijderen